wachten op vertraagde vlucht

Is uw vlucht vertraagd?

U heeft mogelijk recht op een vergoeding!

Uw vergoeding kan oplopen tot €600,- per persoon. Met EUclaim krijgt u waar u recht op heeft.
Check uw vergoeding

731.500 tevreden passagiers

Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht vertraagd is? 

Is uw vlucht vertraagd? Dan kunt u recht hebben op een vergoeding tot €600,- per persoon. Of u hier recht op heeft, wordt bepaald door EU-wetgeving. In Verordening 261 uit 2004 staat, dat u recht kunt hebben op een vergoeding als:

  • uw vlucht minimaal drie uur later dan gepland aankomt op de eindbestemming.
  • de luchtvaartmaatschappij invloed had op de vertraging.

Wanneer heb ik recht op een vergoeding?

Is uw vlucht minimaal drie uur later aangekomen op de eindbestemming? Dan kunt u recht hebben op een vergoeding. De Verordening is Europees, om recht te hebben op compensatie betekent dit:

  • Uw vlucht vertrekt vanuit een EU-land (Zwitserland telt ook).
  • U vliegt naar de EU met een Europese airline.

Wanneer heb ik geen recht op een vergoeding?

Er zijn omstandigheden waardoor u geen recht heeft op een vergoeding: buitengewone omstandigheden. De vertraging is dan niet te wijten aan de luchtvaartmaatschappij; het is overmacht.

Dit zijn veel voorkomende redenen voor overmacht:

  • slecht weer
  • staking vliegveldpersoneel of douane
  • terroristische dreiging
  • blikseminslag
  • aanvaring met vogels
  • medische noodgevallen
  • aangetoonde fabricagefouten aan het vliegtuig

Komt uw vertraging door één van de punten hierboven? Dan is dit overmacht voor de luchtvaartmaatschappij en heeft u geen recht op een vergoeding.

Geen vergoeding, wel zorgplicht

Bij een vertraging van minimaal 2 uur heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht naar u als passagier. Denk hierbij aan eten en drinken, en als het nodig is, een overnachting en transportkosten. Dit geldt ook als u niet in aanmerking komt voor een vergoeding.

Wat is de hoogte van de vergoeding?

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de vlucht. Dit heeft niets met uw ticketprijs te maken, het kan dus zomaar zijn dat de vergoeding hoger is dan wat u voor uw vlucht betaald heeft.  

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de vlucht.

  • Bij een vlucht tot 1500 kilometer is de vergoeding €250.
  • Is de vlucht tussen 1500 en 3500 kilometer? Dan is de vergoeding €400.
  • Meer dan 3500 kilometer gevlogen en 4 uur later dan gepland op de eindbestemming aangekomen? Dan is de compensatie €600.
  • Is de vertraging bij een vlucht van minimaal 3500 kilometer tussen de 3 en 4 uur? Dan is de vergoeding 50% van de maximale vergoeding, dus €300.

Benieuwd hoeveel kilometer uw vlucht was?

Vul hier uw vluchtgegevens in en bereken de afstand:

 

Mijn vlucht is vertraagd

Op zoek naar uw vlucht? Hieronder vindt u een lijst met recent vertraagde vluchten. Vul de luchtvaartmaatschappij OF de luchthaven van uw vlucht in en check meteen of u recht heeft op compensatie. 

Extra gemaakte kosten door vlucht vertraging

Bij een vertraging van minimaal 2 uur kan het gebeuren dat u kosten moet maken. Denk aan kosten voor het kopen van eten, drinken, een belletje naar huis of het boeken van een hotelkamer.

Normaal gesproken valt dit onder de zorgplicht van de airline om dit te regelen, maar dat doen zij niet altijd. Dan mag u zelf de nodige spullen aanschaffen en overnachtingen boeken. 

Bewaar uw bonnetjes en zorg dat de gemaakte kosten redelijk zijn. Koop dus geen kaviaar en champagne om de vertraging door te komen. Ook is het niet nodig een luxe vijfsterrenresort te boeken. 

Welke kosten mag ik claimen bij vlucht vertraging? 

  • Eten en drinken
  • Hotelovernachtingen
  • Transfer / vervoer
  • De meerprijs van uw nieuwe vliegticket (vervangende vlucht)
  • Andere redelijke kosten die u heeft moeten maken omdat uw vlucht was vertraagd

Heeft u kosten gemaakt doordat uw vlucht was vertraagd? Dan kunt u dit verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Neem dus eerst contact op met de airline.

Bij een bedrag van minimaal €250,- kunt u bij ons een claim indienen.

Veelgestelde vragen bij vluchtvertraging

  • Mijn vlucht is vertraagd. Heb ik recht op compensatie?

    Als uw vlucht meer dan twee uur vertraagd is heeft u al recht op compensatie. Dit is in de vorm van zorgplicht. Dit betekent dat u recht heeft op eten, drinken en een hotelovernachting als dat nodig is. Als u dit niet aangeboden krijgt van de luchtvaartmaatschappij kunt u deze kosten later claimen door middel van bonnetjes.

     

    Als u drie uur of nog later aankomt op de plaats van bestemming heeft u recht op een vergoeding ter compensatie van uw tijdsverlies.

  • Wanneer kan ik compensatie claimen bij een vertraagde vlucht?

    U kunt een compensatie claimen als uw vlucht drie uur of later aankomt op de plaats van bestemming. Als uw vlucht met meer dan drie uur vertraging vertrekt, maar aankomt met een vertraging van minder dan drie uur heeft u geen recht op compensatie. Mogelijk heeft u wel recht op een compensatie voor eten en drinken. Als de luchtvaartmaatschappij u dit niet heeft aangeboden kunt u deze kosten claimen.

  • Kan ik nog een vergoeding krijgen als mijn vluchtvertraging al langer geleden is?

    Ja, tot twee jaar na vluchtdatum kunt u nog een claim indienen voor uw vluchtprobleem. Controleer hier of u recht heeft op een vergoeding.

  • Wat als ik door een vertraagde vlucht mijn aansluiting mis?

    Heeft uw eerste vlucht een vertraging opgelopen waardoor u de aansluitende vlucht heeft gemist? Dan moet de airline waarmee u vloog verzorging in de vorm van eten en drinken, een vervangende vlucht en indien nodig een hotelovernachting aanbieden. Komt u daarnaast met een vertraging van drie uur of meer aan op de eindbestemming? Dan heeft u mogelijk ook recht op een vergoeding tot €600 per persoon.

  • Als mijn vlucht zolang vertraagd is dat ik niet meer wil vertrekken, wat zijn dan mijn rechten?

    Je rechten op geld terug en compensatie worden pas beschermd na 5 uur vertrekvertraging als je niet meer wenst om te reizen. Bij vertragingen minder dan 5 uur mag je natuurlijk ook afzien van reizen, echter zijn er dan geen wettelijke gronden. Op dat moment ben je overgeleverd aan de coulance van de airline.

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

731.500 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.
Bekijk 14467 ervaringen

Gecontroleerd door

Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in vooral buitenlandse media om duiding te geven aan EU Verordening 261.

Meer over Tjitze
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding