luchthaven vertraagd

Was uw vlucht vertraagd?

U heeft recht op een vergoeding bij vluchtvertraging

Is uw vlucht met meer dan drie uur vertraging aangekomen op uw eindbestemming? Dan heeft u recht op maximaal €600 per persoon!
Check uw vlucht

Uw vliegtuig heeft vertraging, wat kunt u doen?

Vertrekt uw vliegtuig met vertraging? Afhankelijk van de lengte van de vertraging heeft u als passagier rechten:

  • Bij minder dan twee uur vertraging van uw vlucht heeft u helaas geen rechten
  • Bij twee uur of meer vertraging heeft de vliegtuigmaatschappij zorgplicht. Dit betekent dat u recht heeft op eten, drinken en waar nodig op een hotelovernachting
  • Bij een aankomstvertraging van drie uur of meer heeft u mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies

Recht op een vergoeding bij vluchtvertraging

Is uw vlucht vertraagd en bent u met meer dan drie uur vertraging aangekomen op uw eindbestemming? Dan heeft u volgens Verordening 261/2004 mogelijk recht op een vergoeding, oftewel compensatie, voor het geleden tijdsverlies.

Wanneer kunt u een vertraagde vlucht claimen?

U heeft alleen recht op een vergoeding wanneer de vluchtvertraging valt onder de Europese regelgeving Verordening 261/2004. Om een vergoeding voor de vertraagde vlucht te kunnen claimen moet de vlucht voldoen aan een aantal punten:

  • Uw vlucht start vanuit een EU-land
  • Of u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij
  • Uw vlucht komt met meer dan drie uur vertraging aan op de eindbestemming

Buitengewone omstandigheden bij vluchtvertraging

Er zijn situaties waarbij u als gedupeerde passagier last heeft gehad van een vertraagde vlucht, maar toch geen recht heeft op een vergoeding. Dit is wanneer er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Bij een buitengewone omstandigheid kan de vliegtuigmaatschappij aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vluchtvertraging. U kunt hierbij denken aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme.

Stel: u vertrekt vanaf Londen Heathrow met een vluchtvertraging van 3 uur en 15 minuten. Op Amsterdam Schiphol landt u met een vertraging van 2 uur en 45 minuten. De vliegtuigmaatschappij heeft tijdens de vlucht een gedeelte van de vertraging ingelopen. Bij deze vluchtvertraging heeft u volgens Verordening 261/2004 geen recht op een vergoeding.

Waar heeft u recht op bij een vertraagde vlucht?

Valt uw vertraagde vlucht onder Verordening 261/2004, dan wordt de hoogte van de vergoeding bepaald op basis van de afstand van de vlucht:

Hoogte van vergoeding op basis van afstand vertraagde of geannuleerde vlucht

Bereken de afstand van uw vlucht

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bv. Eindhoven naar Londen)
  • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km (bv. Amsterdam naar Ibiza)

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (Amsterdam naar Zürich)
  • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (Amsterdam naar Istanbul)
  • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (Amsterdam naar New York)

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

Hoe kunt u geld terug claimen bij vluchtvertraging?

U kunt mogelijk een vergoeding tot €600 per persoon claimen wanneer uw vlucht meer dan drie uur vertraging had. De vliegtuigmaatschappij moet u de vergoeding op basis van Verordening 261/2004 betalen. De service van EUclaim kan u hierbij helpen op basis van no cure, no pay. Controleer gratis of u recht heeft op vergoeding.

De service van EUclaim

EUclaim helpt al meer dan twaalf jaar vliegtuigpassagiers bij het ophalen van een vergoeding voor een vertraagde vlucht. Door de gedetailleerde vlucht, weer- en nieuwsgegevens in de database van Lennoc Flight Intelligence en onze jarenlange ervaring op gebied van passagiersrechten, hebben wij een slagingspercentage van 97%. Controleer uw vluchtgegevens in onze calculator en wij geven u vrijblijvend advies over uw rechten. Dient u de claim in bij EUclaim dan gaan wij ervoor zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft. Het gehele claimproces kunt u volgen in uw eigen online dossier

Vertraagde vluchten met recht op een vergoeding

Wij analyseren dagelijks ruim 13 miljoen vlucht-, nieuws- en weergegevens. Op basis van deze gegevens stellen wij een actuele lijst met vertraagde vluchten samen waarvan wij weten dat ze problemen hebben gehad. Is uw vlucht vertraagd? Bekijk dan snel of uw vertraagde vlucht erbij staat.

Met welke vliegtuigmaatschappij vloog u?

Toon alle vliegtuigmaatschappijen Verberg alle vliegtuigmaatschappijen
  • TUI
  • Aer Lingus
  • Air Transat
  • Air Europa
  • American Airlines
  • Air Berlin
  • Air France
  • Alitalia
  • Austrian Airlines
  • British Airways
  • Brussels Airlines
  • Cathay Pacific
  • China Southern Airlines
  • CityJet
  • Condor
  • Corendon Turkish Airlines
  • Corendon Dutch Airlines
  • Delta Airlines
  • easyJet
  • Emirates
  • Eurowings
  • Finnair
  • Flybe
  • germanwings
  • Iberia
  • Icelandair
  • KLM
  • Laudamotion
  • Level
  • LOT Polish Airlines
  • Lufthansa
  • Norwegian
  • Onur Air
  • Pegasus
  • Qatar Airways
  • SAS
  • Royal Air Maroc
  • Ryanair
  • Small Planet Airlines
  • SunExpress
  • Surinam Airways
  • TAP Portugal
  • Transavia
  • TUI fly Nederland
  • TUI fly België
  • TUI fly Duitsland
  • Turkish Airlines
  • United Airlines
  • Vueling Airlines
  • Wizz Air
  • WOW Air

Van of naar welke luchthaven vloog u?

Toon alle vliegvelden Verberg alle vliegvelden
  • TUI
  • Antwerpen Deurne
  • Amsterdam Schiphol
  • Brussel Zaventem
  • Charleroi Brussel
  • Charles de Gaulle
  • Düsseldorf
  • Eindhoven
  • Keulen Bonn
  • Londen Heathrow
  • Maastricht Aachen
  • Palma de Mallorca
  • Rotterdam
  • Weeze
  • Aer Lingus
  • Air Transat
  • Air Europa
  • American Airlines
  • Air Berlin
  • Air France
  • Alitalia
  • Austrian Airlines
  • British Airways
  • Brussels Airlines
  • Cathay Pacific
  • China Southern Airlines
  • CityJet
  • Condor
  • Corendon Turkish Airlines
  • Corendon Dutch Airlines
  • Delta Airlines
  • easyJet
  • Emirates
  • Eurowings
  • Finnair
  • Flybe
  • germanwings
  • Iberia
  • Icelandair
  • KLM
  • Laudamotion
  • Level
  • LOT Polish Airlines
  • Lufthansa
  • Norwegian
  • Onur Air
  • Pegasus
  • Qatar Airways
  • SAS
  • Royal Air Maroc
  • Ryanair
  • Small Planet Airlines
  • SunExpress
  • Surinam Airways
  • TAP Portugal
  • Transavia
  • TUI fly Nederland
  • TUI fly België
  • TUI fly Duitsland
  • Turkish Airlines
  • United Airlines
  • Vueling Airlines
  • Wizz Air
  • WOW Air

Veelgestelde vragen bij vluchtvertraging

  • Mijn vlucht is vertraagd. Heb ik recht op compensatie?

    Als uw vlucht meer dan twee uur vertraagd is heeft u al recht op compensatie. Dit is in de vorm van zorgplicht. Dit betekent dat u recht heeft op eten, drinken en een hotelovernachting als dat nodig is. Als u dit niet aangeboden krijgt van de luchtvaartmaatschappij kunt u deze kosten later claimen door middel van bonnetjes.

     

    Als u drie uur of nog later aankomt op de plaats van bestemming heeft u recht op een vergoeding ter compensatie van uw tijdsverlies.

  • Wanneer kan ik compensatie claimen bij een vertraagde vlucht?

    U kunt een compensatie claimen als uw vlucht drie uur of later aankomt op de plaats van bestemming. Als uw vlucht met meer dan drie uur vertraging vertrekt, maar aankomt met een vertraging van minder dan drie uur heeft u geen recht op compensatie. Mogelijk heeft u wel recht op een compensatie voor eten en drinken. Als de luchtvaartmaatschappij u dit niet heeft aangeboden kunt u deze kosten claimen.

  • Hoe wordt de compensatie berekend bij een vertraagde vlucht?

    De compensatie wordt berekend aan de hand van twee factoren:

    • de tijd van aankomst op de plaats van bestemming
    • de afstand van de luchthaven van vertrek tot de plaats van bestemming

    Als uw vlucht drie uur later dan gepland aankomt op de luchthaven van bestemming heeft u recht op compensatie. Voor vluchtbestemmingen binnen de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Eindhoven naar Londen)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Ibiza)

    Voor vluchtbestemmingen buiten de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Zürich)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Istanbul)
    • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York)

    Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

  • Wat zijn buitengewone omstandigheden?

    Bij buitengewone omstandigheden hoeven luchtvaartmaatschappijen geen compensatie te betalen. De vliegtuigmaatschappij kan dan aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vluchtvertraging. U kunt hierbij denken aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme.

  • Mijn vlucht is vertraagd/geannuleerd door een staking van het luchtvaartpersoneel. Kan ik compensatie claimen?

    Ja, dat kan. Alle situaties waar de luchtvaartmaatschappij zelf wat aan had kunnen doen, kunnen geclaimd worden. Hier valt ook een staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij onder.

  • Ik heb mijn overstap gemist door een kleine vertraging en nu kom ik veel later aan op plaats van bestemming. Kan ik een claim indienen voor deze vertraagde vlucht?

    Ja, dat kan. Als u drie uur of later op de plaats van bestemming aankomt heeft u recht op compensatie. Het maakt niet uit dat de vertraging is ontstaan door een kleine vertraging waardoor u uw overstap heeft gemist.

  • Welke documenten moet ik aanleveren om een claim te kunnen indienen voor mijn vertraagde vlucht?

    Er zijn een aantal reisdocumenten noodzakelijk om de claimaanvraag in behandeling te kunnen nemen. De benodigde reisdocumenten kunt u direct uploaden tijdens het indienen van de claimaanvraag. Het is ook mogelijk om de documenten op een later moment toe te voegen aan uw online dossier. Wij hebben een kopie nodig van de volgende documenten:

     

    • Identiteitsbewijs
    • Boekingsbevestiging en/of
    • E-ticket(s) en/of
    • Instapkaart(en)

     

    Bent u niet meer in het bezig van bovengenoemde reisdocumenten? Dan kunt u deze opvragen bij de organisatie waarbij u de reis of vliegticket heeft geboekt.

  • Wat kost de service van EUclaim?

    Wij werken op basis van no cure, no pay. Dit houdt in dat u alleen onze succesfee van 29% + €26 administratiekosten (inclusief BTW) per persoon betaalt, wanneer wij uw claim positief hebben afgerond. Onze succesfee is ongeacht of wij voor u naar de rechtbank zijn gegaan. Bij de uitbetaling van uw vergoeding, houden wij de succesfee en de administratiekosten in.

    Wanneer u een claim wilt indienen voor meer dan tien personen kunt u contact opnemen met onze Customer Care medewerkers via customercare@euclaim.nl. Zij kunnen dan de eventuele mogelijkheden met u bespreken.

  • Een claim indienen voor een vertraagde vlucht, is dat lastig?

    Nee, in tegendeel! Bij EUclaim dient u snel en makkelijk een claim in. Binnen drie minuten is het al geregeld. Zo kunt u snel en zorgeloos verder genieten van uw reis.

Uw rechten bij een vertraagde vlucht buiten Europa

Was uw vlucht buiten de EU meer dan drie uur vertraagd? Begon uw vliegreis wel in Europa en stonden beide vluchten in één boeking? Dan heeft u mogelijk ook recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Wij geven u graag vrijblijvend advies over uw rechten.

12505 passagiers hebben EUclaim een score van 4.5 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.
Bekijk 12.670 ervaringen
Vragen? Chat of bel