Vlucht vertraagd van of naar Schiphol?
U heeft mogelijk recht op een vergoeding!
Problemen op Schiphol vandaag
Is uw vlucht van of naar Schiphol Airport vertraagd? Mogelijk heeft u recht op een vergoeding, dit kan oplopen tot €600. Lees hier het laatste nieuws over problemen op Schiphol en bekijk wat uw rechten zijn.
-
15-01-2025
KLM schrapt 40 vluchten uit voorzorg vanwege mist
Voor donderdag 16 januari zijn uit voorzorg al 40 vluchten geschrapt, aangezien er mist wordt verwacht. KLM adviseert reizigers om de vluchtinformatie op hun website in de gaten te houden.
-
15-01-2025
Mist veroorzaakt annulering van tientallen vluchten op Schiphol
Woensdagochtend zijn er tientallen vluchten op Schiphol geannuleerd vanwege dichte mist. Ook zijn er vluchten omgeleid of vertraagd. Hoe laat de vluchten weer gaan vliegen, is niet bekend. Wel heeft dit invloed op de gehele dag. Helaas is hier geen compensatie voor mogelijk, aangezien het gaat om een buitengewone weersomstandigheid.
-
28-12-2024
Schiphol annuleert opnieuw vluchten vanwege dichte mist
Op Schiphol zijn zaterdag wederom tientallen vluchten geannuleerd om slecht zicht door de mist. Ook Eindhoven Airport kampt met problemen vanwege de dichte mist; zij hebben vooralsnog vluchten uitgesteld tot later op de dag.
-
01-10-2024
Treinverkeer van- en naar Schiphol was wederom ontregeld: nu door defecte trein op het spoor
Er reden enkele uren minder treinen van- en naar Schiphol door de storing. Zowel de reizigers die via Lelystad als via Amersfoort naar Schiphol wilden reizen, hadden daar last van.
-
30-09-2024
Schiphol opent nieuwe passagiersverbinding tussen B- en C-pier
Schiphol heeft deze week een nieuwe reizigerscorridor geopend tussen de B- en de C-pier: de BC-link. Deze vervangt de oude looproute tussen beide pieren, die deels plaats moet maken om ruimte te bieden voor het bouwen van de nieuwe bagagekelder.
Overzicht van actuele vertragingen Schiphol
Op zoek naar de laatste status van een bepaalde vlucht van of naar Schiphol? Hier vindt u de actuele vertragingen:
De website van Schiphol laat vertragingen tot één dag in het verleden zien. Staat uw vlucht op de website van Schiphol, of heeft u eerder te maken gehad met een vluchtvertraging? Check hier of uw vlucht in aanmerking komt voor compensatie.
Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht van of naar Schiphol vertraagd is?
Is uw vlucht vertraagd? Dan kunt u recht hebben op een vergoeding tot €600 per persoon. Dit is vastgelegd in EU Verordening 261. In de verordening valt te lezen dat u recht kunt hebben op compensatie als:
- De vlucht kwam minimaal 3 uur later aan.
- De vertraging komt door de luchtvaartmaatschappij.
Dit geldt voor alle vertrekkende vluchten van Schiphol, maar ook voor alle vluchten die landen op Schiphol en zijn uitgevoerd door een Europese airline.
Daarnaast, vanaf 2 uur vertraging heeft u recht op zorg. Denk aan eten, drinken en meer.
Wat is de hoogte van mijn vergoeding?
De hoogte van het compensatiebedrag is afhankelijk van de afstand van uw vlucht. De compensatie is dan ook een vergoeding voor uw verloren tijd. Het is goed denkbaar dat deze vergoeding hoger is dan wat u voor uw ticket heeft betaald.
Vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv. Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv. Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv. Amsterdam – Singapore
- Bij een vlucht tot 1500 kilometer is de vergoeding €250.
- Is de vlucht tussen 1500 en 3500 kilometer? Dan is de vergoeding €400.
- Meer dan 3500 kilometer gevlogen en 4 uur later dan gepland aangekomen? Dan is het €600.
- Is de vertraging bij een vlucht van minimaal 3500 kilometer tussen de 3 en 4 uur? Dan is de vergoeding 50% van de maximale vergoeding, dus €300.
Wanneer heb ik geen recht op een vergoeding?
Er zijn situaties waarbij u geen recht heeft op een vergoeding, ook al was de vertraging langer dan 3 uur. Als de luchtvaartmaatschappij te maken heeft met overmacht, dan kunnen zij niets aan de vertraging doen.
In gevallen van overmacht hoeft de luchtvaartmaatschappij geen vergoeding te betalen. Bij overmacht moet u denken aan:
- staking douane of vliegveldpersoneel
- storm of sterke wind
- medische noodgevallen
Bekijk hier de volledige lijst van buitengewone omstandigheden.
Sterke wind en storm op Amsterdam Schiphol
Schiphol is een internationaal vliegveld en is daarom vaak volledig volgepland. Dit betekent dat Schiphol vatbaar is voor slechte weersomstandigheden. Eventuele vertragingen werken dan langer door.
Net als alle andere vliegvelden heeft Schiphol te maken met de wind. Wat Schiphol onderscheidt van andere luchthavens in Nederland, is dat de wind van verschillende richtingen kan komen. Gelukkig beschikt Schiphol over meerdere banen die geschikt zijn voor verschillende windrichtingen.
Echter, wanneer de wind omslaat en er afgeweken moet worden van de standaard landingsbanen, kan Schiphol niet meer op maximale capaciteit werken. Uit veiligheidsoverwegingen vertrekken er dan minder vluchten en komen er ook minder vluchten aan op Schiphol.
Gelukkig heeft Schiphol meerdere landingsbanen. Als het hard waait, dan kan Luchtverkeersleiding Nederland kiezen om vliegtuigen de toegang tot bepaalde banen te verbieden. In zulke gevallen worden gunstig gelegen start- en landingsbanen aangewezen.
Wanneer je vlucht vertraagd is vanwege sterke wind, heb je helaas geen recht op een vergoeding. Dit is een buitengewone omstandigheid waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging.
Recht op verzorging vanaf 2 uur vertraging
Is uw vlucht naar of van Schiphol minimaal 2 uur vertraagd? In dat geval moet de luchtvaartmaatschappij voor u zorgen. Dit betekent dat u recht heeft op eten en drinken. Als het nodig is dan moet de airline u ook voorzien van een overnachting en vervoer naar de accommodatie.
Dit geldt ook als de vertraging door een buitengewone omstandigheid komt. Wordt de vertraging bijvoorbeeld veroorzaakt door een staking van bagageafhandelaars? Ook dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht.
Indien de luchtvaartmaatschappij niet voldoet aan de zorgplicht, dan moet u dit zelf voorschieten.
Onze tip: bewaar de bonnetjes, u kunt de gemaakte kosten achteraf terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij.
Weigert de airline om u geld terug te geven? Als het bedrag hoger uitkomt dan €250 dan kunnen wij u hierbij helpen.
Dit is wat klanten zeggen over EUclaim
Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven
Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.
Meer over HendrikHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!