mensen wachten op vliegveld vanwege staking

Waar heb ik recht op bij een staking in de luchtvaart?

Krijg tot €600 vergoeding bij een staking

Vlucht vertraagd of geannuleerd door een staking? U heeft mogelijk recht op compensatie.
Check uw vlucht

740.452 tevreden passagiers

Mijn vlucht is geannuleerd door een staking in de luchtvaart, waar heb ik recht op?

Als uw vlucht niet door kan gaan door een staking in de luchtvaart, dan moet de luchtvaartmaatschappij u de keuze bieden:

  • geld terug;
  • of omboeken

Daarnaast heeft u mogelijk ook recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Dit hangt af van wie er staakt.

Wordt de werkonderbreking veroorzaakt door het personeel van de luchtvaartmaatschappij waar u mee zou vliegen? Dan heeft u volgens Verordening 261/2004 mogelijk recht op een vergoeding, oftewel compensatie voor het geleden tijdsverlies.

Bij andere stakingen is er geen recht op een vergoeding.

Wanneer heb ik recht op vergoeding bij een staking?

Het recht op compensatie staat in EU Verordening 261/2004. Dit geldt in Europa, maar niet in de rest van de wereld. Om recht te hebben op compensatie betekent dit:

  • U vertrekt vanuit de EU, IJsland, Noorwegen of Zwitserland,
  • of u komt aan in de EU, IJsland, Noorwegen of Zwitserland met een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • De vlucht is geannuleerd of minimaal 3 uur vertraagd.

Daarnaast moet de stakingsactie veroorzaakt zijn door toedoen van de luchtvaartmaatschappij, zoals piloten of cabinepersoneel.

Vluchtproblemen door staking?

Dien zo snel mogelijk een claim in. Mogelijk heeft u recht op een vergoeding tot €600.

Dien een claim in

Piloten en cabinepersoneel staken, heb ik recht op compensatie?

Piloten zijn in dienst van de luchtvaartmaatschappij. Als zij staken en de vlucht wordt geannuleerd, of heeft hierdoor meer dan drie uur vertraging, dan heeft u mogelijk recht op compensatie. 

Staken stewards en stewardessen? Het cabinepersoneel is ook in dienst van de airline. Bij vluchtproblemen door de staking, kunt u recht hebben op een vergoeding.

Dit bedrag kan oplopen tot €600, afhankelijk van de afstand van de vlucht.

Wanneer heb ik geen recht op vergoeding bij een staking?

Bij de volgende stakingen heeft u geen recht op een vergoeding:

  • luchtverkeersleiding
  • bagageafhandelaars
  • douane
  • grondpersoneel vliegveld

Ook als de vertraging door de staking korter is dan drie uur heeft u geen recht op compensatie.

Hoeveel vergoeding krijg ik als mijn vlucht geannuleerd is door een staking?

Vluchtproblemen door een staking en u heeft recht op een vergoeding? De hoogte van het geldbedrag wordt bepaald door de afstand van de vlucht.

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

  • flight

    €400

    Korte afstand

    1500 km – 3500 km

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 vergoeding bij een vlucht van meer dan 3500 km

Recht op verzorging bij een staking

Als uw vlucht minimaal 2 uur vertraagd of geannuleerd is door de staking, dan heeft u recht op verzorging. De airline is altijd verantwoordelijk voor haar passagiers ongeacht door wie er gestaakt wordt.

Dit betekent dat u recht heeft op eten, drinken en als het nodig is een hotelovernachting en vervoer. Dit is in Nederland wat minder van belang want u kunt gewoon naar huis gaan.

Maar stel dat u in het buitenland bent, dan is het een andere situatie. Dan is het fijn dat de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht heeft.

Voldoen ze hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.  

Geld terug van ticket bij staking

Wordt uw vlucht geannuleerd vanwege een staking? Dan moet de luchtvaartmaatschappij contact met u opnemen om u de keuze te geven tussen uw geld terug, of om uw vlucht om te boeken.

Als u ervoor kiest om uw geld terug te krijgen, dan moet de maatschappij uw ticket binnen 7 dagen terugbetalen.

Heeft u gevraagd om terugbetaling van het ticket en uw geld niet gekregen? Dan kunt u bij ons een claim indienen. Dit moet wel binnen twee jaar na de vluchtdatum.

Dit zeggen klanten over EUclaim

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding