Vlucht geannuleerd of vertraagd door staking op Schiphol?
Lees hier wat uw rechten zijn
Is uw vlucht geannuleerd of vertraagd door de staking op het vliegveld van Schiphol Amsterdam? Check hier het laatste nieuws over de staking. Daarnaast leggen we op deze pagina ook uit waar u recht op heeft.
-
22-09-2025
KLM personeel staakt woensdag 24 september op Schiphol Airport
KLM schrapt komende woensdag 119 vluchten vanaf Schiphol door een staking van het grondpersoneel. De werkonderbreking duurt van 6.00 tot 12.00 uur.
De staking is het gevolg van een cao-conflict. KLM sloot een akkoord met drie vakbonden, maar CNV en FNV eisen meer vaste banen, koopkrachtbehoud en een regeling voor zware beroepen. Daarom leggen duizenden grondmedewerkers het werk neer.
Voor passagiers betekent dit geannuleerde of vertraagde vluchten. Wie hierdoor gedupeerd raakt, kan via EUclaim een vergoeding tot €600 per persoon claimen. Wij helpen passagiers bij het indienen en verhalen van hun rechtmatige compensatie.
-
17-09-2025
Vakbonden kondigen nog 2 KLM stakingen aan op Schiphol Amsterdam
De nieuwste staking is op woensdag 24 september tussen 6.00 en 12.00 uur.
Het grondpersoneel heeft “geen andere keus dan opnieuw actie te voeren”, schrijft de vakbond. “De directie van KLM weigert nog steeds om tegemoet te komen aan de eisen van het grondpersoneel.”
-
15-09-2025
KLM staking op Schiphol
Volgens Vakbond FNV wordt woensdag 17 september weer gestaakt door grondpersoneel van KLM. Wordt jouw vlucht geraakt? Dan kan je recht hebben op compensatie.
-
20-02-2024
Vluchten vanaf Schiphol geannuleerd om staking grondpersoneel
De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht de meeste vluchten dinsdag te moeten schrappen door een staking van het grondpersoneel. Ook op Schiphol zijn vluchten naar Duitsland geannuleerd. Voor KLM heeft de staking vooralsnog geen gevolgen, laat een woordvoerder weten.
Wat moet ik weten over de staking op Schiphol?
Heeft de staking op Schiphol airport gezorgd dat uw vlucht geannuleerd of vertraagd is?
Dan is het belangrijk dat u uw rechten kent, zoals vastgelegd in EU Verordening 261, die geldt op alle Europese luchthavens.
Deze verordening garandeert dat u bij een staking recht heeft op de keuze tussen omboeking of geld terug, mits uw vlucht geannuleerd wordt of minstens 5 uur vertraging heeft opgelopen.
Meestal geen vergoeding mogelijk bij staking
EU Verordening 261 bepaalt dat reizigers alleen in uitzonderlijke gevallen recht kunnen hebben op compensatie bij een staking. Een staking op het vliegveld, als dit niet komt door een luchtvaartmaatschappij, hoort hier niet bij.
Zo heeft u geen recht op compensatie bij stakingen van:
- bagagepersoneel
- vliegveldmedewerkers
- douanebeambten
- luchtverkeersleiding
U heeft alleen recht op een vergoeding als het personeel van de luchtvaartmaatschappij, zoals stewardessen of piloten, staakt.
Staking bij luchtvaartmaatschappij
Schiphol is een van de belangrijkste vliegvelden van Europa. Veel luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van Schiphol voor zowel korte als lange vluchten. Maar wat als het personeel van een van deze airlines staakt?
Als deze staking ervoor zorgt dat uw vlucht geannuleerd is, of met minimaal 3 uur is vertraagd, heeft u mogelijk recht op compensatie.
De hoogte van deze compensatie hangt af van de afstand van de vlucht:
- €250 voor minder dan 1500km
- €400 voor tussen 1500km en 3500km
- €600 voor meer dan 3500km
Controleer afstand van uw vlucht
Weet u de afstand van uw vlucht niet? Geen zorgen, bijna niemand weet hoeveel kilometer hun vlucht is. Vul hieronder de vertrek- en bestemmingsluchthavens in.
Hoogte vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv: Schiphol – Brussel
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv: Schiphol – Cairo
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv: Schiphol – Singapore
Staking Schiphol Airport: recht op verzorging
Is uw vlucht van of naar Schiphol minstens twee uur vertraagd? Dan heeft de luchtvaartmaatschappij de plicht om voor u te zorgen.
Deze zorgplicht houdt in dat de airline moet voorzien in uw basisbehoeften zoals eten, drinken, en indien nodig, een hotelovernachting inclusief vervoer van en naar het hotel.
Mocht de luchtvaartmaatschappij deze ondersteuning niet bieden en u genoodzaakt bent zelf voor deze kosten op te draaien, dan is ons advies: bewaar alle bonnetjes.
Als uw extra uitgaven meer dan €250 bedragen, kunnen wij helpen om deze kosten terug te vorderen.
Dit is wat klanten zeggen over EUclaim
Gecontroleerd door Tjitze Noorderhaven
Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in buitenlandse media.
Meer over TjitzeHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!