Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Problemen met uw vlucht?

Is uw vlucht gewijzigd en heeft u hierdoor minimaal €250,- extra kosten gemaakt? Controleer direct of u dit terug kunt krijgen. Met EUclaim krijgt u waar u recht op heeft. No cure, no pay.
Check hier wat u terug kunt krijgen

787.872 tevreden passagiers

Extra kosten gemaakt door vluchtproblemen? Claim uw geld terug

Heeft u problemen gehad met uw vlucht en heeft u hierdoor kosten moeten maken? Bijvoorbeeld voor een maaltijd, een hotelovernachting of een meerprijs moeten betalen voor een nieuw ticket? U heeft recht op teruggave van deze kosten. Dien uw claim in en laat ons u helpen te krijgen waar u recht op heeft.

Gemaakte kosten door vluchtproblemen

Bij vluchtproblemen, zoals een vertraagde of geannuleerde vlucht, kan het voorkomen dat u kosten moet maken. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor het kopen van een maaltijd of het boeken van een hotelkamer.

In de meeste situaties is het de verantwoordelijkheid van de airline om dit voor u te regelen, maar dit doen zij niet altijd. Heel vervelend, dan gaat de reis al niet zoals gepland en wordt u ook nog eens opgezadeld met regelwerk en extra kosten.

Gelukkig is in het Verdrag van Montreal en Verordening 261/2004 bepaald, dat in veel situaties u de kosten kunt verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Wij leggen u graag uit wat uw rechten zijn. En wilt u niet nog meer regelwerk? Dan helpen we u ook graag deze kosten vergoed te krijgen.

Wanneer heeft u recht heeft op compensatie van gemaakte kosten?

Uw rechten staan dus vastgelegd in het Verdrag van Montreal en Verordening 261/2004. In Verordening 261/2004 is de regelgeving vastgelegd voor vluchten van of naar een EU-land. Het Verdrag van Montreal is geldig in de landen die met dit Verdrag hebben ingestemd, zoals de Verenigde Staten, China, Japan en de landen van Europa.

Hierin staat dat airlines een zorgplicht hebben als u meer dan twee uur later vertrekt naar uw bestemming. Dus bij een langdurige vertraging, maar ook als uw vlucht geannuleerd is of de vlucht overboekt is.

De zorgplicht voor vliegtuigmaatschappijen houdt in dat zij een aantal zaken voor u moeten regelen en bekostigen. Zoals: 

  • Eten en drinken
  • Een hotelovernachting als dat noodzakelijk is
  • Vervoer van en naar het hotel

Hoe lang moet de vertraging zijn voor recht op verzorging?

Hieronder vindt u een overzicht van wanneer u recht heeft op verzorging:

  • Vluchtafstand minder dan 1500 km: Bij een vertraging van 2 uur of meer heeft u recht op verzorging.
  • Vluchtafstand tussen de 1500 km en 3500 km: Bij een vertraging van 3 uur of meer heeft u recht op verzorging.
  • Vluchtafstand meer dan 3500 km: Bij een vertraging van 4 uur of meer heeft u recht op verzorging.

Kosten die u kunt claimen

De kosten die u heeft moeten maken als gevolg van uw vluchtproblemen, kunt u dus verhalen op de vliegtuigmaatschappij. Zo kunt u bijvoorbeeld de volgende kosten terugvorderen:

  • Kosten voor eten en drinken
  • Benodigde hotelovernachtingen en het vervoer
  • De meerprijs van een vliegticket als u een andere vlucht moest boeken
  • Eventuele andere kosten die u heeft moeten maken door uw vluchtprobleem

Kosten meerprijs ticket terugvorderen bij annulering vlucht

De airline moet u goed informeren over welke mogelijkheden er zijn bij een geannuleerde vlucht. Zo hebben zij de verplichting u een vervangende vlucht aan te bieden. Wanneer het nieuwe aanbod niet toereikend is mag u afzien van de vlucht en moet de ticketprijs van het niet gebruikte ticket binnen zeven dagen naar u teruggestort worden.

In dat geval kunt u zelf besluiten een nieuw ticket aan te schaffen. Een eventuele meerprijs van dit nieuwe ticket moet vergoed worden door de airline.

Na een stedentrip komt u aan op het vliegveld en uw vlucht van Barcelona naar Amsterdam is geannuleerd. U meldt zich bij de balie van de airline en u krijgt een vervangende vlucht aangeboden die twee dagen later vertrekt. Zij bieden u geen verzorging in de vorm van een accommodatie en eten en drinken. U zoekt zelf een hotel in de omgeving en regelt vervoer van en naar het hotel. U heeft het recht om de kosten die u voor het hotel, vervoer en het eten en drinken heeft moeten maken terug te krijgen van de airline.

Gemaakte kosten bij buitengewone omstandigheden

Kon uw vlucht niet vertrekken doordat er een zogenaamde ‘buitengewone omstandigheid’ was, zoals dichte mist of een aanvaring met een vogel? Dan vervalt de zorgplicht niet. Ondanks dat u geen recht heeft op een vergoeding voor uw vlucht, heeft u bij vertraging of annulering door een buitengewone omstandigheid wel recht op verzorging, teruggave van uw ticket of een andere vlucht.

Kosten die u moet maken omdat uw vlucht door een buitengewone omstandigheid is vertraagd of geannuleerd, kunt u dus ook gewoon verhalen op de vliegtuigmaatschappij.

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden waarbij je geen recht hebt op een vergoeding voor jouw vertraagde of geannuleerde vlucht maar wel recht hebt op teruggave van de door jouw extra gemaakte kosten:

  • Slechte weersomstandigheden; denk hierbij aan extreme sneeuwval of regen, hevige storm of dichte mist
  • Natuurrampen zoals de aswolk uit 2010
  • Stakingen van de luchtverkeersleiding en de douane
  • Vervelende situaties met passagiers aan boord

Wilt u weten wat uw rechten zijn?

We hebben u in grote lijnen uitgelegd wanneer u de extra kosten die u heeft moeten maken kunt vorderen op de vliegtuigmaatschappij. Wilt u weten hoe het in uw geval zit? Aan de hand van uw vluchtnummer kunnen we voor u checken of de extra kosten kunt verhalen op de airline.

Gemaakte kosten terugkrijgen via EUclaim

Heeft u minimaal 250 euro aan kosten gemaakt als gevolg van vluchtproblemen? Dan kunt u een claim in dienen bij de juristen van EUclaim. In slechts 3 minuten dient u eenvoudig uw claim in. Onze juristen gaan er vervolgens voor u mee aan de slag.

Naast de kosten die u heeft moeten maken, kunt u ook gelijk een vergoeding claimen voor uw vluchtvertraging of -annulering.

Waarom uw compensatie voor gemaakte kosten aanvragen bij EUclaim?

  • EUclaim is al 17 jaar dé belangenbehartiger van vliegend Nederland
  • Met een slagingspercentage van 97% is uw claimafhandeling met EUclaim het meest succesvol
  • In slechts 3 minuten weet u wat uw rechten zijn en dient u uw claim in
  • Wij bieden kosteloze juridische hulp en schuwen een eventuele rechtszaak niet
  • U draagt alleen een percentuele vergoeding af als de vliegtuigmaatschappij u betaald heeft

Dit zeggen passagiers over EUclaim

Gecontroleerd door Paul Vaneker

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers.

Meer over Paul

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel