luchthaven vertraagd

Bent u geweigerd op uw vlucht?

U heeft mogelijk recht op een vergoeding

Was uw vlucht overboekt of werd er een kleiner vliegtuig ingezet waardoor u niet mee mocht? Wij zorgen ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft.
Check uw vlucht

Mijn vlucht is overboekt. Ik word geweigerd op de vlucht. Wat nu?

Het gebeurt regelmatig dat vluchten worden overboekt. Dit kan betekenen dat u niet mee kunt met de vlucht die u heeft geboekt. In deze situatie zijn een aantal dingen belangrijk:

  • Wanneer de vliegtuigmaatschappij vraagt of er iemand vrijwillig van de vlucht wil, kunt u voorwaarden opstellen. Denk hierbij aan een upgrade naar een hogere reisklasse.
  • Vraag altijd om bewijs van de overboeking of instapweigering. Dit heeft u later nodig wanneer u een claim wilt indienen.
  • De vliegtuigmaatschappij moet u omboeken op een andere vlucht naar dezelfde bestemming.
  • Komt u met de nieuwe vlucht met een vertraging van drie uur of meer aan op uw eindbestemming? Dan heeft u recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Deze kan oplopen tot €600 per persoon.

Wanneer de vliegtuigmaatschappij u om een geldige reden weigert, vervallen uw rechten tot verzorging en vergoeding op basis van Verordening 261/2004.

Recht op een vergoeding bij overboeking van uw vlucht

Was u op tijd bij de incheckbalie, maar mocht u toch niet mee met de vlucht? De mogelijkheid bestaat dat de vliegtuigmaatschappij de vlucht overboekt heeft. Kwam u hierdoor met meer dan drie uur vertraging aan op uw eindbestemming en kan de vliegtuigmaatschappij u niet precies vertellen waarom u niet mee mocht? U heeft dan volgens Verordening 261/2004 mogelijk recht op een vergoeding, oftewel compensatie.

Om recht te hebben op een vergoeding is het volgende van belang:

  • U vliegt vanuit een EU-land
  • Of als u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij
  • U komt met meer dan drie uur vertraging aan op de eindbestemming
  • U kunt aantonen dat u op tijd op de luchthaven was
  • Er geen geldige redenen zijn om u te weigeren voor de vlucht

Bij een instapweigering is het van belang dat u uw boarding pass heeft laten printen op de luchthaven. Dit dient als bewijs om aan te tonen dat u op tijd op de luchthaven was. Wanneer u gebruik maakt van een e-ticket kan een verklaring van de vliegtuigmaatschappij, parkeer- of openbaar vervoerkaartje of bonnen van aankopen op de luchthaven als bewijs dienen. Het is hierbij van belang dat er een tijdstip op vermeld staat.

Situaties waarin u geen recht heeft op een vergoeding bij instapweigering

Er zijn situaties waarbij de vliegtuigmaatschappij passagiers mogen weigeren op een vlucht. Passagiers hebben dan ook geen recht op een vergoeding. Geldige redenen voor instapweigering zijn onder meer gezondheidsredenen, onvolledige reisdocumenten en veiligheidsredenen. Twijfelt u of u bent geweigerd op een vlucht met een geldige reden? Dien een claim in op basis van uw vluchtgegevens en wij onderzoeken uw aanvraag. Of u kunt contact met ons opnemen en wij leggen het graag voor u uit.

Stel: u vliegt met KLM van Amsterdam naar Bangkok. Bij de gate toont u aan de grondstewardess uw identiteitskaart. KLM mag u op basis van uw identiteitskaart weigeren op de vlucht, omdat voor het reizen naar een bestemming buiten de EU een paspoort verplicht is. In deze situatie heeft u geen recht op een vergoeding.

Hoogte van de vergoeding bij een overboekte vlucht

Heeft u recht op een vergoeding, dan wordt de hoogte van het geldbedrag bepaald op basis van de afstand van de totale vluchtroute:

Hoogte van vergoeding op basis van afstand vertraagde of geannuleerde vlucht

Bereken de afstand van uw vlucht

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een  vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een  vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een  vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 vergoeding bij een  vlucht van meer dan 3500 km

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

Passagiers over de service van EUclaim bij instapweigering

Geschreven door Een vertraagde reiziger

Toen wij als passagiers na een instapweigering besloten de claim te geven aan EUclaim heeft boven verwachting gewerkt. Het eigen dossier was altijd gemakkelijk in te zien. Wij zijn EUclaim heel dankbaar voor hun bemiddeling; dit hadden we alleen waarschijnlijk nooit bereikt. 

Geschreven door Righteous roamer

Na +26 uur vertraging vanwege een omboeking en zelf geprobeerd bij KLM vergoeding te verhalen – en tot 3 keer toe geweigerd. – KLM is toch overgegaan op betaling toen EUclaim de zaak in handen nam.

Geld terug bij instapweigering

Wij geven u gratis advies over uw recht op een vergoeding omdat u niet mee mocht met de vlucht. Het enige wat wij van u nodig hebben zijn uw vluchtgegevens. Vul uw vluchtnummer en datum in en u heeft direct duidelijkheid. Dient u de claim in bij EUclaim dan nemen wij op basis van no cure, no pay al het werk voor u uit handen. Wanneer de vliegtuigmaatschappij weigert te betalen gaan onze juristen voor u naar de rechtbank.

Uw rechten bij instapweigering

Kan de vliegtuigmaatschappij u geen reden geven waarom u niet mee mag met de vlucht, dan heeft u ook recht op een vervangende vlucht. Bent u niet tevreden met de alternatieve vlucht, dan heeft u het recht om de boeking te annuleren en dan moet u het bedrag van het geboekte ticket terugkrijgen.

12523 passagiers hebben EUclaim een score van 4.5 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 12.523 ervaringen
Vragen? Chat of bel