
Bent u geweigerd op uw vlucht omdat deze overboekt is?
U heeft mogelijk recht op een vergoeding
Mijn vlucht is overboekt. Wat nu?
Het gebeurt regelmatig dat vluchten worden overboekt. Dit kan betekenen dat u niet mee kunt met de vlucht die u heeft geboekt. In deze situatie zijn een aantal dingen belangrijk:
- Wanneer de vliegtuigmaatschappij vraagt of er iemand vrijwillig van de vlucht wil, kunt u voorwaarden opstellen. Denk hierbij aan een upgrade naar een hogere reisklasse bij uw vervangende vlucht.
- Vraag altijd om bewijs van de overboeking of instapweigering. Dit heeft u later nodig om een claim in te dienen.
- De vliegtuigmaatschappij moet u omboeken op een andere vlucht naar dezelfde bestemming.
- Komt u met de nieuwe vlucht met een vertraging van drie uur of meer aan op uw eindbestemming? Dan heeft u recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Deze kan oplopen tot €600 per persoon.
Als de vliegtuigmaatschappij u om een geldige reden weigert, vervalt uw recht op verzorging en vergoeding op basis van Verordening 261/2004.
Instapweigering zonder duidelijke reden
Was u op tijd bij de incheckbalie, maar mocht u toch niet mee met de vlucht, zonder duidelijke reden? De mogelijkheid bestaat dat de vliegtuigmaatschappij de vlucht overboekt heeft. Veel luchtvaartmaatschappijen verkopen een aantal tickets meer dan dat er stoelen zijn. Statistisch gezien vallen er altijd wel wat passagiers af. Maar als dat niet zo is, dan kan het zijn dat niet iedereen mee kan. In dat geval is uw vlucht overboekt. Gebeurt dat bij uw vlucht en kwam u hierdoor met meer dan drie uur vertraging aan op uw eindbestemming? U heeft dan volgens Verordening 261/2004 mogelijk recht op een vergoeding, oftewel compensatie.
Om recht te hebben op een vergoeding is het volgende van belang:
- U vliegt vanuit een EU-land
- Of als u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij
- U komt met meer dan drie uur vertraging aan op de eindbestemming
- U kunt aantonen dat u op tijd op de luchthaven was
- De luchtvaartmaatschappij heeft geen geldige reden om u te weigeren voor de vlucht
Bij een instapweigering is het van belang dat u uw boarding pass heeft laten printen op de luchthaven. Dit dient als bewijs om aan te tonen dat u op tijd op de luchthaven was. Als u gebruik maakt van een e-ticket kunnen een verklaring van de vliegtuigmaatschappij, een parkeer- of openbaar vervoerkaartje of bonnen van aankopen op de luchthaven, als bewijs dienen. Het is hierbij van belang dat er een tijdstip op vermeld staat.
Situaties waarin u geen recht heeft op een vergoeding bij instapweigering
Er zijn situaties waarbij de vliegtuigmaatschappij passagiers mogen weigeren op een vlucht. Passagiers hebben dan ook geen recht op een vergoeding. Geldige redenen voor instapweigering zijn onder meer gezondheidsredenen, onvolledige reisdocumenten en veiligheidsredenen. Twijfelt u of u bent geweigerd op een vlucht met een geldige reden? Dien een claim in op basis van uw vluchtgegevens en wij onderzoeken uw aanvraag. Of u kunt contact met ons opnemen en wij leggen het graag voor u uit.
Hoogte van de vergoeding bij een overboekte vlucht
Heeft u recht op een vergoeding, dan wordt de hoogte van het geldbedrag bepaald op basis van de afstand van de totale vluchtroute:

Bereken de afstand van uw vlucht
Vluchtbestemmingen binnen de EU
- €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
- €400 vergoeding bij een vlucht van meer dan 1500 km
Vluchtbestemmingen buiten de EU
- €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
- €400 vergoeding bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
- €600 vergoeding bij een vlucht van meer dan 3500 km
Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.
Geld terug bij een overboekte vlucht
Wij geven u gratis advies over uw recht op een vergoeding als u niet mee mocht met de vlucht. Het enige wat wij van u nodig hebben zijn uw vluchtgegevens. Vul uw vluchtnummer en datum in en u heeft direct duidelijkheid. Dient u de claim in bij EUclaim dan nemen wij op basis van no cure, no pay al het werk voor u uit handen. Wanneer de vliegtuigmaatschappij weigert te betalen gaan onze juristen voor u naar de rechtbank.
Uw rechten bij instapweigering
Kan de vliegtuigmaatschappij u geen reden geven waarom u niet mee mag met de vlucht, dan heeft u ook recht op een vervangende vlucht. Bent u niet tevreden met de alternatieve vlucht, dan heeft u het recht om de boeking te annuleren en dan moet u het bedrag van het geboekte ticket terugkrijgen.