luchthaven vertraagd

Is uw vlucht geannuleerd?

U heeft mogelijk recht op een vergoeding bij annulering

Is uw vlucht kort voor vertrek geannuleerd? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600 per persoon.
Check uw vlucht

Vlucht geannuleerd? Dit kunt u doen!

Als de vliegtuigmaatschappij uw vlucht annuleert, heeft u bepaalde rechten. Zo moet de vliegtuigmaatschappij u kosteloos omboeken naar een alternatieve vlucht om op uw eindbestemming te komen:

  • Wanneer het aangeboden alternatief niet toereikend is voor u (bv. een dag later), kunt u besluiten om niet meer te reizen. U moet dan uw ticketprijs terugkrijgen. In deze situatie heeft u geen recht op teruggave van eventuele extra gemaakte kosten.
  • Op het moment dat u het alternatief niet toereikend vindt en zelf een andere vlucht boekt naar de eindbestemming, moet u ook de ticketprijs van de oorspronkelijke vlucht terugkrijgen. Kost uw nieuwe vlucht meer geld? Dan moet de vliegtuigmaatschappij dit verschil vergoeden.
  • Vliegt u wel met de alternatieve vlucht en bent u eerder vertrokken of komt u later aan dan uw oorspronkelijke vlucht? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Deze vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Uw rechten bij vluchtannulering door coronavirus

Op dit moment worden er veel vluchten geannuleerd door het coronavirus. In deze situatie blijven de passagiersrechten beschermd door Verordening 261/2004. Op basis hiervan hebben passagiers geen recht op een vergoeding op basis van het tijdsverlies. De huidige situatie wordt gezien als een buitengewone omstandigheid waar de vliegtuigmaatschappij geen invloed op heeft. De overige rechten, omboeking en terugbetalen ticket, van passagiers bij een geannuleerde vlucht blijven bestaan. Alleen op dit moment zijn er veel vliegtuigmaatschappijen die het ticketgeld nu niet teruggeven, maar de passagiers compenseren met een voucher. Volgens de Nederlandse overheid moet de voucher in deze bijzondere situatie voldoen aan de volgende punten:

  • de voucher mag max. 12 maanden geldig zijn
  • na geldigheid van de voucher moet de resterende waarde van de voucher nog steeds overgemaakt worden naar de passagier
  • de vliegtuigmaatschappij moet uit zichzelf het resterende geldbedrag overmaken naar de passagier
  • Heeft u een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfelt u of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan uw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de vliegtuigmaatschappij.
    Meld uw voucher nu aan!

Update: keuze tussen geld terug en voucher bij vluchtannulering door coronavirus

Door het standpunt van de Europese Commissie heeft het kabinet op 14 mei 2020 toch besloten om reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als vluchten zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Het is nog onbekend wanneer de vliegtuigmaatschappijen terugbetaling moeten aanbieden.

Wanneer heeft u recht op een vergoeding als uw vlucht is geannuleerd?

Om recht te hebben op een vergoeding bij een geannuleerde vlucht, is het volgens Verordening 261/2004 van belang wanneer u geïnformeerd bent over de annulering van uw vlucht:

  • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding
  • Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
  • Bent u 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding

Bent u 14 dagen voor vertrek geïnformeerd over uw geannuleerde vlucht? Dan is het nog van belang dat uw vlucht vanuit een EU-land zou vertrekken of dat u van buiten de EU naar de EU zou vliegen met een Europese vliegtuigmaatschappij. Alleen in deze situaties valt uw vlucht onder de Europese regelgeving Verordening 261/2004.

Buitengewone omstandigheden bij annulering van uw vlucht

Er zijn situaties waarbij u bij een geannuleerde vlucht geen recht heeft op een vergoeding. Dit is wanneer er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Dan kan de vliegtuigmaatschappij aantonen dat zij door externe omstandigheden de vlucht heeft moeten annuleren. U kunt hierbij denken aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme. Controleer of u een vergoeding kunt krijgen voor uw geannuleerde vlucht.

Stel: u wordt vier dagen voor vertrek geïnformeerd dat uw vlucht geannuleerd is. Uw nieuwe vlucht vertrekt op dezelfde dag als uw originele vlucht, maar twee uur eerder dan uw oorspronkelijke vertrektijd. In deze situatie heef u recht op een vergoeding.

Waar heeft u recht op bij een geannuleerde vlucht?

Valt uw geannuleerde vlucht onder Verordening 261/2004, dan  wordt de hoogte van het geldbedrag bepaald op basis van de afstand van de vlucht:

Hoogte van vergoeding op basis van afstand vertraagde of geannuleerde vlucht

Bereken de afstand van uw vlucht

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km (bv. Eindhoven naar Parijs)
  • €400 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van meer dan 1500 km (Amsterdam naar Lissabon)

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km (Amsterdam naar Basel)
  • €400 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (Amsterdam naar Marrakech)
  • €600 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van meer dan 3500 km (Amsterdam naar Kaapstad)

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de twee en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

De service van EUclaim bij geannuleerde vluchten

Wij geven passagiers al ruim tien jaar gratis advies over het recht op een vergoeding bij een geannuleerde vlucht. Is uw vlucht geannuleerd en wilt u graag advies? Het enige wat wij van u nodig hebben zijn uw vluchtgegevens van de geannuleerde vlucht. Vul uw vluchtnummer en datum in en u heeft direct duidelijkheid. Geeft u EUclaim de opdracht dan nemen wij op basis van no cure, no pay al het werk voor u uit handen. Tijdens de claimafhandeling wordt u op de hoogte gehouden van de status via uw eigen online dossier. Wij zorgen ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft.

Passagiers over de service van EUclaim bij annulering vlucht

Geschreven door Maria aldina Delgado

Ik ben heel goed ingelicht over de te volgen stappen en werd goed op de hoogte gehouden. EUclaim heeft mij geweldig geholpen en ervoor gezorgd een deel van mijn geld terug te krijgen. Dit bij een terugvlucht naar huis die zonder opgegeven reden was geannuleerd en ook nog was aangepast.

Geschreven door Johanna Kokelaar

Ruim 3 jaar geleden een claim ingediend vanwege een gecancelde vlucht en deze is meerdere keren door EUclaim opnieuw bij de vliegmaatschappij easyJet aangekaart ondanks eerdere afwijzingen. Iedere keer werden we via mail op de hoogte gebracht door EUclaim. Als particulier zou je er niet mee doorgegaan zijn, maar zij wel. Ik had niet gedacht dat het nog zou lukken. Geweldig!

Geschreven door De breiclub

Anderhalf jaar geleden had ik met 3 vriendinnen een reisje naar Ierland geboekt. Bij aankomst op Schiphol blijkt onze vlucht geannuleerd. We zijn er uiteindelijk wel gekomen. Ik hoorde pas later van de mogelijkheid om compensatie te claimen. Ik had niet veel informatie meer, maar het is EUclaim gelukt!! Onze complimenten! En wij hebben weer een potje voor ons volgende reisje.

Hoe claimt u geld terug als uw vlucht is geannuleerd?

Wanneer u minder dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering van uw vlucht heeft u mogelijk recht op een vergoeding. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon. De vliegtuigmaatschappij moet u informeren over de wijziging van de vlucht en u de vergoeding uitbetalen. EUclaim kan u hierbij helpen. Heeft de vliegtuigmaatschappij u laten weten dat uw vlucht is geannuleerd? Dan kunt u gelijk vrijblijvend controleren waar u recht op heeft.

Welke vliegtuigmaatschappij annuleerde uw vlucht?

Toon alle vliegtuigmaatschappijen Verberg alle vliegtuigmaatschappijen
  • Aer Lingus
  • Air Europa
  • Air France
  • Air Transat
  • Alitalia
  • American Airlines
  • Austrian Airlines
  • British Airways
  • Brussels Airlines
  • Cathay Pacific
  • China Southern Airlines
  • CityJet
  • Condor
  • Corendon Airlines
  • Corendon Dutch Airlines
  • Delta Airlines
  • easyJet
  • Emirates
  • Eurowings
  • Finnair
  • Flybe
  • germanwings
  • Icelandair
  • Iberia
  • KLM
  • Level
  • LOT Polish Airlines
  • Lufthansa
  • Onur Air
  • Pegasus
  • Qatar Airways
  • Royal Air Maroc
  • Ryanair
  • SAS
  • Sun Express
  • Surinam Airways
  • Tap Portugal
  • TUI fly
  • TUI fly (voorheen Jetairfly)
  • Transavia
  • Turkish Airlines
  • United Airlines
  • Vueling Airlines
  • Wizz Air

Van of naar welke luchthaven vloog u?

Toon alle vliegvelden Verberg alle vliegvelden
  • Amsterdam Schiphol Airport
  • Antwerpen Deurne Airport
  • Brussel Zaventem Airport
  • Charleroi Brussel Airport
  • Charles de Gaulle Airport
  • Düsseldorf Airport
  • Eindhoven Airport
  • Keulen Bonn Airport
  • Londen Heathrow Airport
  • Maastricht Aachen Airport
  • Rotterdam Airport
  • Weeze Airport

Uw rechten bij annulering van uw vlucht

Wanneer u vlucht wordt geannuleerd is de kans groot dat u extra kosten moet maken. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een nieuw ticket boeken of een extra hotelovernachting. De vliegtuigmaatschappij heeft zorgplicht en moet ook deze kosten vergoeden.

12557 passagiers hebben EUclaim een score van 4.5 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 12.557 ervaringen
Vragen? Chat of bel