luchthaven vertraagd

Is uw vlucht geannuleerd?

U heeft mogelijk recht op een vergoeding bij annulering

Is uw vlucht kort voor vertrek geannuleerd? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600 per persoon.
Check uw vlucht

Vlucht geannuleerd? Dit kunt u doen!

Als de vliegtuigmaatschappij uw vlucht annuleert, heeft u bepaalde rechten. Zo moet de vliegtuigmaatschappij u kosteloos omboeken naar een alternatieve vlucht om op uw eindbestemming te komen:

  • Wanneer het aangeboden alternatief niet toereikend is voor u (bv. een dag later), kunt u besluiten om niet meer te reizen. U moet dan uw ticketprijs terugkrijgen. In deze situatie heeft u geen recht op teruggave van eventuele extra gemaakte kosten.
  • Op het moment dat u het alternatief niet toereikend vindt en zelf een andere vlucht boekt naar de eindbestemming, moet u ook de ticketprijs van de oorspronkelijke vlucht terugkrijgen. Kost uw nieuwe vlucht meer geld? Dan moet de vliegtuigmaatschappij dit verschil vergoeden.
  • Vliegt u wel met de alternatieve vlucht en bent u eerder vertrokken of komt u later aan dan uw oorspronkelijke vlucht? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Deze vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Wanneer heeft u recht op een vergoeding als uw vlucht is geannuleerd?

Om recht te hebben op een vergoeding bij een geannuleerde vlucht, is het volgens Verordening 261/2004 van belang wanneer u geïnformeerd bent over de annulering van uw vlucht:

  • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding
  • Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
  • Bent u 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding

Bent u 14 dagen voor vertrek geïnformeerd over uw geannuleerde vlucht? Dan is het nog van belang dat uw vlucht vanuit een EU-land zou vertrekken of dat u van buiten de EU naar de EU zou vliegen met een Europese vliegtuigmaatschappij. Alleen in deze situaties valt uw vlucht onder de Europese regelgeving Verordening 261/2004.

Buitengewone omstandigheden bij annulering van uw vlucht

Er zijn situaties waarbij u bij een geannuleerde vlucht geen recht heeft op een vergoeding. Dit is wanneer er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Dan kan de vliegtuigmaatschappij aantonen dat zij door externe omstandigheden de vlucht heeft moeten annuleren. U kunt hierbij denken aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme. Controleer of u een vergoeding kunt krijgen voor uw geannuleerde vlucht.

Stel: u wordt vier dagen voor vertrek geïnformeerd dat uw vlucht geannuleerd is. Uw nieuwe vlucht vertrekt op dezelfde dag als uw originele vlucht, maar twee uur eerder dan uw oorspronkelijke vertrektijd. In deze situatie heef u recht op een vergoeding.

Waar heeft u recht op bij een geannuleerde vlucht?

Valt uw geannuleerde vlucht onder Verordening 261/2004, dan  wordt de hoogte van het geldbedrag bepaald op basis van de afstand van de vlucht:

Vlucht vertraagd – vergoeding op basis van afstand

Bereken de afstand van uw vlucht

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km (bv. Eindhoven naar Parijs)
  • €400 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van meer dan 1500 km (Amsterdam naar Lissabon)

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km (Amsterdam naar Basel)
  • €400 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (Amsterdam naar Marrakech)
  • €600 vergoeding bij een geannuleerde vlucht van meer dan 3500 km (Amsterdam naar Kaapstad)

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de twee en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

De service van EUclaim bij geannuleerde vluchten

Wij geven passagiers al ruim tien jaar gratis advies over het recht op een vergoeding bij een geannuleerde vlucht. Is uw vlucht geannuleerd en wilt u graag advies? Het enige wat wij van u nodig hebben zijn uw vluchtgegevens van de geannuleerde vlucht. Vul uw vluchtnummer en datum in en u heeft direct duidelijkheid. Geeft u EUclaim de opdracht dan nemen wij op basis van no cure, no pay al het werk voor u uit handen. Tijdens de claimafhandeling wordt u op de hoogte gehouden van de status via uw eigen online dossier. Wij zorgen ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft.

Hoe claimt u geld terug als uw vlucht is geannuleerd?

Wanneer u minder dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering van uw vlucht heeft u mogelijk recht op een vergoeding. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon. De vliegtuigmaatschappij moet u informeren over de wijziging van de vlucht en u de vergoeding uitbetalen. EUclaim kan u hierbij helpen. Heeft de vliegtuigmaatschappij u laten weten dat uw vlucht is geannuleerd? Dan kunt u gelijk vrijblijvend controleren waar u recht op heeft.

Veelgestelde vragen bij vluchtannulering

  • Wat zijn mijn rechten bij een vluchtannulering?

    Als de vliegtuigmaatschappij uw vlucht annuleert, heeft u bepaalde rechten. Zo moet de vliegtuigmaatschappij u kosteloos omboeken naar een alternatieve vlucht om op uw eindbestemming te komen, maar heeft u ook recht op een vergoeding voor het tijdsverlies dat kan oplopen tot €600 per persoon.

  • Wanneer heb ik recht op een vergoeding bij een geannuleerde vlucht?

    Is uw vlucht geannuleerd? Om recht te hebben op een vergoeding is het volgens Verordening 261/2004 van belang wanneer u geïnformeerd bent over de annulering van uw vlucht:

    • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding
    • Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
    • Bent u 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
  • Hoe wordt de compensatie berekend bij een geannuleerde vlucht?

    De compensatie wordt berekend aan de hand van twee factoren:

    • de tijd van aankomst op de plaats van bestemming
    • de afstand van de luchthaven van vertrek tot de plaats van bestemming

    Als uw vlucht drie uur later dan gepland aankomt op de luchthaven van bestemming heeft u recht op compensatie. Voor vluchtbestemmingen binnen de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Eindhoven naar Londen)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Ibiza)

    Voor vluchtbestemmingen buiten de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Zürich)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Istanbul)
    • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York)

    Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

  • Wat zijn buitengewone omstandigheden?

    Bij buitengewone omstandigheden hoeven luchtvaartmaatschappijen geen compensatie te betalen. De vliegtuigmaatschappij kan dan aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vluchtannulering. U kunt hierbij denken aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme.

  • Welke documenten moet ik aanleveren om een claim te kunnen indienen voor mijn geannuleerde vlucht?

    Er zijn een aantal reisdocumenten noodzakelijk om de claimaanvraag in behandeling te kunnen nemen. De benodigde reisdocumenten kunt u direct uploaden tijdens het indienen van de claimaanvraag. Het is ook mogelijk om de documenten op een later moment toe te voegen aan uw online dossier. Wij hebben een kopie nodig van de volgende documenten:

    • Identiteitsbewijs
    • Boekingsbevestiging en/of
    • E-ticket(s) en/of
    • Instapkaart(en)

    Bent u niet meer in het bezig van bovengenoemde reisdocumenten? Dan kunt u deze opvragen bij de organisatie waarbij u de reis of vliegticket heeft geboekt.

  • Wat kost de service van EUclaim?

    Wij werken op basis van no cure, no pay. Dit houdt in dat u alleen onze succesfee van 29% + €26 administratiekosten (inclusief BTW) per persoon betaalt, wanneer wij uw claim positief hebben afgerond. Onze succesfee is ongeacht of wij voor u naar de rechtbank zijn gegaan. Bij de uitbetaling van uw vergoeding, houden wij de succesfee en de administratiekosten in.

  • Een claim indienen voor een geannuleerde vlucht, is dat lastig?

    Nee, in tegendeel! Bij EUclaim dient u snel en makkelijk een claim in. Binnen drie minuten is het al geregeld. Zo kunt u snel en zorgeloos verder genieten van uw reis.

Uw rechten bij annulering van uw vlucht

Wanneer u vlucht wordt geannuleerd is de kans groot dat u extra kosten moet maken. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een nieuw ticket boeken of een extra hotelovernachting. De vliegtuigmaatschappij heeft zorgplicht en moet ook deze kosten vergoeden.

12929 passagiers hebben EUclaim een score van 4.6 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 12.929 ervaringen
Vragen? Chat of bel