Was uw vlucht van of naar Amsterdam Schiphol Airport geannuleerd?
Zou u van of naar Schiphol vliegen, maar is uw vlucht geannuleerd? Dan vraagt u zich vast af wat u het beste kunt doen en waar u recht op heeft. Dit is afhankelijk van de oorzaak van de annulering van uw vlucht.
Op deze pagina vindt u de recent geannuleerde vluchten van en naar Schiphol, waarvoor u een claim kunt indienen. Hieronder vindt u meer informatie over wat u in uw situatie kunt doen en waar u recht op heeft.
Waarom worden vluchten geannuleerd op Schiphol?
Er zijn veel verschillende redenen waarom vluchten geannuleerd worden. Dat kan natuurlijk zijn, omdat uw airline uw vlucht annuleert om redenen die los staan van Schiphol. Lees in dat geval meer over vluchtannuleringen in het algemeen op de pagina vlucht geannuleerd.
Daarnaast kan het zijn dat uw vlucht is geannuleerd door problemen op Schiphol. Zo werden in 2022 duizenden vluchten geannuleerd vanwege personeelstekort, met name bij de security.
Andere redenen waarom uw vlucht van of naar Schiphol geannuleerd is, kunnen zijn:
- Drukte bij inchecken, paspoortcontrole en security
- Staking van het personeel van Schiphol, zoals het grondpersoneel of luchtverkeersleiding
- Storingen, bijvoorbeeld in het bagagesysteem
- Slecht weer, met name mist heeft invloed op het aantal geannuleerde vluchten
- Calamiteiten, zoals bijvoorbeeld een terroristische dreiging
Annulering door omstandigheden Schiphol
De luchthaven van Amsterdam behoort tot een van de belangrijkste luchthavens van Europa. Elk jaar groeit het aantal passagiers dat gebruikt maakt van de luchthaven. Niet alleen passagiers die opstappen op Schiphol, Schiphol is een belangrijk overstappunt voor lange afstandsvluchten. Vooral in het hoogseizoen loopt Schiphol door het groeiend aantal passagiers regelmatig tegen haar maximale capaciteit aan.
Om alle passagiers te kunnen ontvangen heeft Schiphol zes start- en landingsbanen. De luchthaven ligt dicht bij de zee en heeft regelmatig last van zware wind. De zes banen liggen daarom allemaal in een andere windrichting. De start- en landingsbanenconstructie zorgt ervoor dat Schiphol en de passagiers minder last ondervinden van de wind. Maar als banen moeten sluiten vanwege harde wind, kan het zijn dat het juist uw vlucht is die geannuleerd wordt.
Uw rechten bij geannuleerde vluchten van en naar Schiphol
Is uw annulering het gevolg van problemen op Schiphol zelf? Dan heeft u geen recht op een vergoeding. Of u recht heeft op een vergoeding voor uw geannuleerde vlucht, is namelijk afhankelijk van wie aansprakelijk gesteld kan worden voor uw annulering. Is de airline waarmee u zou vliegen aansprakelijk voor de annulering? Dan heeft u in veel gevallen wel recht op een vergoeding voor de annulering van uw vlucht.
Is uw vlucht geannuleerd door problemen op Schiphol zelf? Dan heeft u geen recht op een vergoeding voor de annulering van uw vlucht.
Aanvullende rechten
Hoewel in veel gevallen u geen recht heeft op een vergoeding voor uw annulering als deze veroorzaakt wordt door Schiphol, heeft u wel aanvullende rechten. Staat u op het vliegveld en komt u er dan achter dat uw vlucht geannuleerd is? Als u langer dan 2 uur moet wachten op een andere vlucht, heeft u wel recht op verzorging. Dat houdt in dat de airline u moet voorzien van eten en drinken. Duurt het heel lang voordat u kunt vertrekken? Dan kunt u ook recht hebben op een overnachting.
Regelt de airline dit niet voor u? Dan kunt u de noodzakelijke kosten ook claimen bij de airline. Ook als de airline niet verantwoordelijk is voor uw annulering.
Vlucht geannuleerd Schiphol, wat nu?
Is uw vlucht van of naar Schiphol geannuleerd? Neem dan contact op met de airline als u een los ticket heeft geboekt, of in het geval van een georganiseerde reis, met uw reisbureau. Zij zijn verantwoordelijk voor uw reis. Boek niet direct een andere vlucht, maar ga eerst in overleg. Vaak is er een alternatief beschikbaar.
Check of uw recht heeft op een vergoeding voor uw geannuleerde vlucht van of naar Schiphol
Twijfelt u of u recht heeft op een vergoeding? In de unieke database van EUclaim worden allerlei vluchtgegevens, weergegevens en andere gegevens bijgehouden, waardoor we u vrijwel zeker kunnen zeggen of uw recht heeft op een vergoeding. Is uw vlucht vanaf of naar Amsterdam Schiphol Airport geannuleerd? Controleer dan in onze database uw recht.
Claim met EUclaim
Blijkt uit onze database dat u recht heeft op een vergoeding, dien dan uw claim in met EUclaim.
- Check gratis in onze database of u recht heeft op een vergoeding tot €600 per persoon
- U loopt geen enkel risico
- Onze service is gratis. Pas als u uw geld krijgt, draagt u 29% + 33 euro dossierkosten af per persoon
- 97% succesvolle claimafhandeling
- In 32% is een rechtszaak nodig. Kosten voor een juridische procedure zijn inbegrepen
- EUclaim neemt u al het werk uit handen
- Wij strijden al sinds 2007 voor de rechten van vliegtuigpassagiers
Geschreven door Lisanne Verbeek
Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.
Meer over LisanneHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!