vliegtuig finnair stijgt op zonder vertraging

Finnair vlucht geannuleerd

U heeft mogelijk recht op €600 per persoon

Is uw vlucht met Finnair geannuleerd? Laat geen geld liggen, check meteen of u recht heeft op een vergoeding.
Check uw vlucht

782.543 tevreden passagiers

Mijn vlucht met Finnair is geannuleerd, wat nu? 

Als Finnair uw vlucht heeft geannuleerd, dan heeft u recht op een alternatieve vlucht. Gaat u hier niet mee akkoord? Dan kunt u ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van uw ticket.

Vervolgens kunt u zelf een ander ticket boeken, Finnair moet u de meerprijs vergoeden. Ook kunt u in aanmerking komen voor een compensatie voor uw verloren tijd, deze vergoeding kan oplopen tot €600.

Heb ik recht op een vergoeding als Finnair de vlucht annuleert?

Als uw vlucht met Finnair is geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600. Wanneer komt u in aanmerking?

  1. Uw vlucht is geannuleerd.
  2. De vlucht zou vertrekken of aankomen in een EU-land.
  3. Er is geen sprake van overmacht bij Finnair.
  4. U bent korter dan 14 dagen voor vertrek op de hoogte gesteld.

Hoeveel vergoeding krijg ik van Finnair als mijn vlucht geannuleerd is?

De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in EU Verordening 261, dit bedrag staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. De hoogte wordt namelijk bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.

Check hieronder wat de afstand van uw vlucht is door de vertrek- en aankomstluchthaven te kiezen.

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv: Helsinki – Stockholm

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv: Helsinki – Amsterdam

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv: Helsinki – Singapore

* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding

Wat als er sprake is van overmacht bij Finnair?

Als uw vlucht geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. De annulering komt dan niet door handelen van Finnair, ze hoeven geen vergoeding uit te keren.

Enkele voorbeelden van buitengewone omstandigheden:

  • Staking luchtverkeersleiding of douane
  • Conflictsituaties zoals een oorlog of terrorisme
  • Medische noodlanding
  • Extreme weersomstandigheden
  • Natuurrampen

Gaat uw vlucht niet door vanwege een staking? Check hier het laatste nieuws over de staking bij Finnair en of een vergoeding mogelijk is. 

Wanneer heeft Finnair u geïnformeerd over de annulering?

Heeft Finnair uw vlucht geannuleerd? Dan heeft u de keuze om uw geld terug te krijgen, of om een andere vlucht te accepteren.

Daarnaast heeft u mogelijk recht op een financiële vergoeding. Om dit te bepalen is het belangrijk wanneer u over de annulering bent geïnformeerd.

  • Langer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd? Dan is er geen recht op vergoeding.
  • Tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 2 uur eerder vertrokken of minimaal 4 uur later aangekomen? U heeft wel recht op een vergoeding.
  • Korter dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 1 uur eerder vertrokken of minimaal 2 uur later aangekomen? U heeft wel recht op een vergoeding.

Komt mijn geannuleerde vlucht in aanmerking voor een vergoeding?

EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. Check zelf of uw vlucht op de lijst staat.

Let wel, de lijst is een selectie. Als u uw vlucht niet kan vinden, kunt u handmatig zoeken, ook als het gaat om een vlucht verder in het verleden. U kunt namelijk tot 2 jaar na vluchtdatum een claim indienen.

Deze lijst is samengesteld op basis van onze eigen database. De gegevens in onze database zijn zeer betrouwbaar, waardoor we in juridische procedures een slagingspercentage van 97% hebben.

Extra kosten door vertraging Finnair

Als uw vlucht significant vertraagd is, of zelfs geannuleerd wordt, dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht. Hier wordt niet altijd aan voldaan, waardoor het kan zijn dat u wordt opgezadeld met extra kosten. Denk hierbij aan:

  • een overnachting
  • vervoer van of naar het vliegveld
  • eten en drinken 

Er zijn situaties denkbaar waarbij u op tijd te horen hebt gekregen dat de vlucht niet doorgaat, en u bijvoorbeeld in uw hotel wacht op de volgende vlucht. Ook dan heeft u recht op verzorging.

Voldoen de airline hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.  

Dit zeggen passagiers over EUclaim

Gecontroleerd door Tjitze Noorderhaven

Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in buitenlandse media.

Meer over Tjitze

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel