Scandinavian Airlines (SAS) vliegtuig vertraging

Staking Scandinavian Airlines (SAS)

Is uw vlucht geannuleerd door een staking bij Scandinavian Airlines?

Staking bij Scandinavian Airlines? Uw vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon. Met EUclaim krijgt u waar u recht op heeft.
Check uw vlucht

828.826 tevreden passagiers

Wat te doen bij een staking van Scandinavian Airlines

Bij een staking is het slim om direct te checken wat dit betekent voor uw vlucht. Als medewerkers van Scandinavian Airlines (SAS) het werk neerleggen, kan uw vlucht uitvallen of flink vertraagd raken.

Krijgt u een melding dat uw vlucht is geannuleerd? Dan ontvangt u van SAS informatie over de vervolgstappen.

De luchtvaartmaatschappij moet u een alternatief aanbieden. Past dit niet bij u, dan kunt u ook kiezen voor terugbetaling van het ticket.

Daarnaast kunt u mogelijk aanspraak maken op compensatie, die kan oplopen tot €600 per persoon.

Bent u al op uw bestemming en wilt u terug naar Nederland? Dan is een annulering extra vervelend. Scandinavian Airlines (SAS) moet u in dat geval twee opties geven: geld terug of omboeken naar een andere vlucht.

Krijgt u geen bruikbaar alternatief, of boekt u zelf een betere vlucht, dan moet SAS het verschil in ticketprijs vergoeden. Let op: in deze situatie is er geen recht op financiële compensatie.

Maar wat als u hierdoor langer op uw bestemming moet verblijven dan gepland? Dan heeft Scandinavian Airlines een zorgplicht, daar komen we later op terug.

Staking bij Scandinavian Airlines? Dien meteen een claim in

Vlucht geannuleerd of vertraagd door de staking bij Scandinavian Airlines? Dien een claim in en krijg tot €600 compensatie.

Dien een claim in

Staking SAS vandaag

Bekijk hier het laatste nieuws over de staking bij SAS van vandaag, maar ook berichten over eerdere stakingen bij deze luchtvaartmaatschappij.

  • SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

    Een vlucht van Scandinavian Airlines (SAS) die vanochtend onderweg was van Oslo naar Tenerife, is uitgeweken naar Schiphol nadat de bemanning een noodsituatie meldde. De precieze oorzaak van de melding is nog niet bekendgemaakt door de luchtvaartmaatschappij.

  • 15-12-2025

    Medewerkers van Scandinavian Airlines (SAS) op Heathrow staken rond Kerst

    Meer dan 130 cabinepersoneelsleden die werken voor Scandinavian Airlines Services (SAS) en gestationeerd zijn op Heathrow, gaan staken. Daardoor kunnen kerstvluchten van en naar Scandinavië in gevaar komen.

    Leden van vakbond Unite zijn boos omdat het bedrijf volgens hen geen fatsoenlijk loonvoorstel doet. Het huidige aanbod ligt onder het inflatieniveau en wordt bovendien niet met terugwerkende kracht toegepast vanaf hun jaarlijkse salarisverhogingsdatum. Daarom leggen zij het werk neer op 22, 23, 24 en 26 december.

  • 25-08-2025

    Scandinavian Airlines keert in oktober terug naar Israël

    (JNS) Scandinavian Airlines (SAS) hervat dit najaar zijn vluchten naar Israël en biedt daarmee na meer dan negen jaar weer vluchten aan van Kopenhagen naar Tel Aviv, zo maakte de nationale luchtvaartmaatschappij van Denemarken, Noorwegen en Zweden donderdag bekend.

  • 04-07-2025

    Air France-KLM wil Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen

    Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen, heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt.
    De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

Een staking bij Scandinavian Airlines (SAS) kan op meerdere manieren uitpakken. Niet elke staking heeft namelijk dezelfde oorzaak of impact. Dit zijn de meest voorkomende vormen:

Staking van SAS-piloten

Piloten leggen soms het werk neer bij onenigheid over onderwerpen zoals roosters, salaris of veiligheid. Omdat piloten onmisbaar zijn voor een vlucht, kunnen werkonderbrekingen snel leiden tot vertragingen en annuleringen.

Staking van cabinepersoneel

Ook stewards en stewardessen kunnen staken, bijvoorbeeld door discussies over werkdruk, beloning of arbeidsvoorwaarden. Cabinepersoneel speelt een belangrijke rol in veiligheid en service aan boord. Zonder hen mag een vliegtuig doorgaans niet vertrekken, waardoor vluchten kunnen uitvallen of flink vertraagd raken.

Staking grondpersoneel

Onder grondpersoneel vallen verschillende functies, zoals medewerkers bij de incheckbalies, bagageafhandelaars en monteurs die verantwoordelijk zijn voor onderhoud aan vliegtuigen.

Als één van deze groepen staakt, kan dat zorgen voor lange rijen, vertraagde of geannuleerde vluchten en problemen met bagage (zoals achterblijvende koffers).

Let op: grondpersoneel werkt niet altijd voor Scandinavian Airlines (SAS). Vaak zijn zij in dienst van de luchthaven of een externe afhandelaar. Wie er precies staakt, kan invloed hebben op de vraag of u recht heeft op compensatie.

Waar heeft u recht op bij een staking?

Worden uw vluchtproblemen veroorzaakt door een staking bij Scandinavian Airlines? Dan kunt u recht hebben op een vergoeding. Hiervoor moet uw vlucht geannuleerd zijn, of minimaal 3 uur later aankomen.

Daarnaast komt u alleen in aanmerking als uw vlucht vertrekt uit een EU-land. Dus als u van buiten de EU naar de EU vliegt en er wordt gestaakt, dan is er geen recht op een vergoeding.

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de vlucht.

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv: Amsterdam – Kopenhagen

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv: Londen – Cairo

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv: Dusseldorf – Denpasar

Deze vergoeding geldt ook als Scandinavian Airlines u een alternatieve vlucht of het ticketgeld heeft aangeboden. Het bedrag is namelijk een compensatie voor verloren tijd.

Eten, drinken en overnachting

Is uw SAS-vlucht geannuleerd of vertrekt u met meer dan twee uur vertraging? Dan moet SAS u ondersteunen. U heeft recht op eten en drinken, en als een overnachting nodig is, ook op een hotel (en meestal vervoer van en naar het hotel).

Ook wanneer u vooraf al wist dat uw vlucht niet zou vertrekken, blijft deze zorgplicht gelden. Moet u toch zelf kosten maken? Bewaar dan alle bonnetjes, zodat u de uitgaven later kunt terugvragen.

Deze kunt u achteraf declareren.

Dit is wat klanten zeggen over EUclaim

Geschreven door Jerrymie Marcus

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.

Meer over Jerrymie

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel