Staking Condor

Staking bij Condor en vlucht geannuleerd?

Krijg tot €600 compensatie per persoon bij een Condor staking. Met EUclaim krijgt u waar u recht op heeft.
Check uw vlucht

755.322 tevreden passagiers

Wat te doen bij een staking bij Condor

Is er een staking bij Condor? Dit kan zorgen voor vluchtvertragingen en annuleringen. Vervelend, helemaal als u in het buitenland bent. Houd het lokale nieuws in de gaten en volg Condor op social media voor het laatste nieuws. 

Daarnaast moet u ook een email krijgen over de status van uw vlucht.

Staking op het vliegveld in eigen land

Heeft Condor u laten weten dat de vlucht geannuleerd is vanwege de staking? In dat geval kunt u thuis blijven wachten. Condor zal met een alternatieve vlucht moeten komen. Indien u niet akkoord gaat met dit voorstel, heeft u de mogelijkheid om een terugbetaling van uw ticketkosten aan te vragen.

Met de terugbetaalde ticketkosten kunt u zelf een nieuwe vlucht boeken. Als deze vervangende vlucht duurder (maar redelijk) is, kunt u de extra kosten verhalen op Condor.

Vlucht geannuleerd terwijl u in het buitenland bent

Het wordt lastiger als u in het buitenland bent en het personeel van Condor op het laatste moment de staking aankondigt. Ook in deze situatie moet Condor u een alternatief bieden of de kosten van uw ticket terugbetalen.

Daarnaast s het onvermijdelijk dat u meer kosten moet maken, denk aan eten, drinken en wellicht wel een extra overnachting. Deze kosten kunt u terugvragen, daar komen we later op terug.

Recht op compensatie

Naast een alternatieve vlucht of terugbetaling, heeft u mogelijk recht op compensatie. Dit bedrag kan oplopen tot €600 per persoon, afhankelijk van de omstandigheden van de annulering of vertraging.

Laatste nieuws staking Condor 

Lees hier over de laatste ontwikkelingen rondom de staking bij Condor van vandaag. Daarnaast vindt u hier ook informatie over eerdere stakingen bij deze luchtvaartmaatschappij.

  • 26-07-2022

    Grondpersoneel Airport Düsseldorf gaat woensdag in staking

    Het grondpersoneel van de ook in Nederland populaire luchthaven in Düsseldorf gaat morgen (woensdag) één dag in staking. Daardoor zal een aantal vluchten geschrapt worden: passagiers wordt aangeraden de websites van hun luchtvaartmaatschappij in de gaten te houden om te zien of ze wel kunnen vliegen.

  • 24-09-2021

    Condor vanaf november van Frankfurt naar New York

    Condor springt in op de versoepelde reisregels in de VS voor gevaccineerden door een lijndienst te openen naar New York. De Amerikaanse metropool wordt vanaf 11 november vijf keer per week met Frankfurt Airport verbonden.

  • 17-08-2018

    Vliegtuig Condor wijkt uit naar Kreta wegens bommelding

    Een Boeing 757-300 van Condor heeft donderdagavond een ongeplande tussenlanding gemaakt op Kreta wegens een bomdreiging. Het toestel was op weg van Hurghada naar Düsseldorf toen op één van de toiletten een briefje met daarop een dreigende boodschap werd gevonden.

Wie staakt er bij Condor?

De ene staking is de andere niet. Soms heeft u recht op compensatie als de staking uitgevoerd wordt door personeel van Condor.  Hieronder bespreken we de verschillende soorten stakingen die kunnen voorkomen.

Pilotenstaking bij Condor

Pilotenstakingen komen vaak voort uit conflicten over arbeidsomstandigheden, salarissen, werkroosters en veiligheidskwesties.

Omdat piloten onmisbaar zijn voor een vliegtuig om te kunnen vliegen, kunnen stakingen ernstige verstoringen in het vluchtschema veroorzaken. Dit kan zorgen voor talloze geannuleerde of vertraagde vluchten.

Staking van stewards, stewardessen en cabinepersoneel

Het cabinepersoneel, bestaande uit stewards en stewardessen, kan ook besluiten te staken. Deze stakingen ontstaan meestal door ontevredenheid over de arbeidsomstandigheden, werkdruk en lonen.

Zonder cabinepersoneel mag een commercieel passagiersvliegtuig niet vliegen. 

Staking bij Condor? U kunt recht hebben op €600 compensatie

Vlucht geannuleerd of vertraagd door de staking bij Condor? Dien een claim in en krijg tot €600 compensatie.

Dien een claim in

Staking van grondpersoneel 

Grondpersoneel is een breed begrip en omvat medewerkers zoals bagageafhandelaars, check-in personeel en technisch onderhoudspersoneel. Wanneer zij staken, kan dit leiden tot lange wachttijden, vertraagde of geannuleerde vluchten en problemen met de bagageafhandeling.

Het is belangrijk om te weten dat niet al het grondpersoneel direct bij Condor in dienst is; sommige medewerkers werken voor de luchthaven of andere externe partijen. Dit kan van invloed zijn op de compensatieregelingen bij stakingen.

Waar heeft u recht op bij een staking?

Worden uw vluchtproblemen veroorzaakt door een staking bij het personeel van Condor? Dan heeft u recht op een vergoeding als uw vlucht geannuleerd is, of minimaal 3 uur later aankomt.

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de vlucht.

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv: Brussel – Amsterdam

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv: Brussel – Cairo

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv: Brussel – Singapore

Deze vergoeding geldt ook als Condor u een alternatieve vlucht of een terugbetaling van het ticketgeld heeft aangeboden. Het bedrag is namelijk bedoeld als compensatie voor de verloren tijd.

Eten, drinken en overnachting bij staking

Wanneer uw vlucht is geannuleerd of vertraagd door een staking bij Condor , heeft u recht op passende verzorging. Zodra de vertraging langer dan twee uur duurt ten opzichte van de oorspronkelijke vertrektijd, moet Condor u voorzien van eten en drinken.

Mocht de vertraging zo lang zijn dat een overnachting noodzakelijk is, dan is Condor verplicht om accommodatie voor u te regelen.

Dit recht op verzorging geldt ook als u vooraf geïnformeerd bent dat de vlucht niet doorgaat en u moet wachten op de volgende beschikbare vlucht, bijvoorbeeld in uw hotel.

Ook in deze situaties heeft u recht op ondersteuning in de vorm van maaltijden en, indien nodig, een overnachting.

Voldoen de airline hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.  

Dit is wat klanten zeggen over EUclaim

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding