brussels airlines vertraging

Heeft u vertraging met Brussels Airlines?

Krijg tot €600 vergoeding per persoon

Bij een vertraging van uw Brussels Airlines vlucht kunt u tot €600 vergoeding ontvangen. Dien snel uw claim in.
Dien een claim in

787.649 tevreden passagiers

Heb ik recht op compensatie bij een vertraging van Brussels Airlines?

Als uw Brussels Airlines vlucht meer dan drie uur vertraging heeft bij aankomst op de eindbestemming, komt u mogelijk in aanmerking voor een compensatie. Deze vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon, volgens de Europese regelgeving voor passagiersrechten.

Om recht te hebben op compensatie, moet uw vlucht aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De vertraging bedraagt meer dan drie uur bij aankomst.
  • De vlucht vertrekt vanuit een EU-land of heeft een EU-land als eindbestemming.

Er zijn echter uitzonderingen, zoals vertragingen veroorzaakt door buitengewone omstandigheden, waaronder slecht weer, natuurrampen of stakingen van luchtverkeersleiders, waarbij er geen recht is op compensatie.

Komen alle vertraagde Brussels Airlines vluchten in aanmerking voor compensatie?

Niet elke vertraagde Brussels Airlines vlucht geeft recht op een vergoeding. U komt pas in aanmerking als uw vlucht met meer dan drie uur vertraging op de eindbestemming aankomt.

EUclaim kan u ondersteunen bij het indienen van uw claim. Controleer hieronder of uw vertraagde vlucht in onze lijst voorkomt.

Let op: de lijst bevat slechts een selectie van vluchten. Staat uw vlucht er niet tussen? U kunt ook handmatig zoeken, zelfs voor vluchten van maximaal twee jaar geleden. U heeft namelijk tot twee jaar na de vluchtdatum om uw claim in te dienen.

Hoeveel vergoeding krijg ik bij een vertraging van een Brussels Airlines vlucht?

Als uw vluchtvertraging onder Verordening 261/2004 valt, heeft u recht op een compensatie. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van de afstand van de vlucht en is vastgesteld in de Europese wetgeving.

U kunt tot €600 per persoon ontvangen, ongeacht de prijs van uw vliegticket. Deze compensatie is bedoeld om uw verloren tijd te vergoeden, en kan soms hoger uitvallen dan de kosten van uw ticket.

Weet u niet zeker wat de afstand van uw vlucht is? U kunt deze gemakkelijk berekenen door uw vertrek- en aankomstlocaties hieronder in te vullen.

Vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv. Amsterdam – Berlijn

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Marrakesh

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Singapore

Extra kosten door vertraging Brussels Airlines

Bij een vertraging van meer dan twee uur is Brussels Airlines verplicht om volgens Verordening (EG) nr. 261/2004 passagiers bepaalde vormen van verzorging te bieden.

Als u vooraf op de hoogte bent gesteld en later kunt vertrekken, is deze verzorging mogelijk minder noodzakelijk. Echter, als u op de luchthaven bent, vooral in het buitenland, en pas daar hoort van de vertraging, kan de situatie veel stressvoller zijn.

Brussels Airlines is dan verplicht om u maaltijden, drankjes, accommodatie en vervoer van en naar de accommodatie aan te bieden. Wanneer deze voorzieningen niet beschikbaar worden gesteld, kunt u de uitgaven zelf doen en deze later terugvorderen.

Zorg ervoor dat u de bonnen bewaart en dat de uitgaven redelijk blijven. Het is dus niet de tijd om luxe artikelen te kopen of te verblijven in een vijfsterrenhotel.

Welke kosten kan ik claimen bij een vertraging?

Als uw Brussels Airlines vlucht vertraagd is, kunt u bepaalde kosten die u door de vertraging heeft gemaakt, terugvragen voor vergoeding.

Hieronder vindt u een overzicht van kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling:

  • Eten en drinken
  • Hotelovernachtingen
  • Transfers of ander vervoer
  • Extra kosten voor een nieuw vliegticket (vervangende vlucht)

Heeft u kosten moeten maken vanwege de vertraging? Dan kunt u deze indienen bij Brussels Airlines. Voor bedragen vanaf €250 kunt u ook via ons een claim indienen.

Dit is wat passagiers van EUclaim vinden

Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.

Meer over Hendrik

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel