Geld terug bij vluchtvertraging

Natuurlijk zit niemand te wachten op een vertraagde vlucht, dat komt nooit gelegen. Of je nou op de heenvlucht je eerste cocktail aan het zwembad met een halve dag moet uitstellen of je zakelijke afspraak misloopt, het blijft vervelend. Vertraging tijdens de terugreis is ook niet prettig. Op de allerlaatste dag stel je je er op in dat je gaat vertrekken. Als je dan ineens nog 5 uur langer op de luchthaven moet hangen, kan dat het relaxte vakantiegevoel aardig temperen. Nee, vertraging, daar zit niemand op te wachten.

Toch is het bijna onvermijdelijk dat je vroeg of laat toch met een vluchtvertraging te maken krijgt. Wanneer deze vertraging op de luchthaven van aankomst meer dan 3 uur bedraagt, kun je er echter in veel gevallen nog een financiële meevaller van maken. Tijd kun je niet meer  terughalen natuurlijk, maar een vergoeding om bijvoorbeeld  een volgende vakantie  mee te betalen is natuurlijk nooit weg.

Waar moet je aan denken bij vertraging of annulering van je vlucht? EUclaim geeft je graag wat handige tips en informatie:

Reisdocumenten bewaren

Als je vlucht vertraagd is en je vermoed dat je mogelijk recht hebt op compensatie zorg er dan voor dat je voldoende bewijs hebt dat je op deze vlucht geboekt en meegereisd bent. Bewaar je boekingsbevestiging, (e-) tickets en of boardingpass goed, deze  heb je namelijk nodig bij het indienen van een claim.

Maak foto van bord met vluchttijden

Maak een foto van de vertragingstijd op de hiervoor bedoelde borden op de luchthaven. Als je aan boord of op de luchthaven iets hoort over de reden van de vertraging kan dat voor het beoordelen van de claim ook van belang zijn. Soms komt het weleens voor dat er een passagier onwel wordt aan boord en dat het toestel hierdoor moet uitwijken naar een andere luchthaven. In dat geval zien wij wel dat het toestel is uitgeweken maar weten we niet wat de reden geweest is voor dit besluit. De informatie van de passagiers is dus in sommige gevallen erg belangrijk.

Geen claim voor kinderen jonger dan 2 jaar

Je kunt een claim indienen voor alle meereizende passagiers van je groep of familie. Alleen kinderen onder de twee jaar oud hebben geen recht op financiële compensatie. De rechtbank heeft besloten dat deze jonge passagiers geen recht hebben op een vergoeding, omdat zij vaak geen eigen stoel hebben of tegen een gereduceerd tarief reizen.

Vergoeding bij geannuleerde vlucht

Wanneer een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert binnen 2 weken voor vertrek heb je mogelijk recht op financiële compensatie . Dit is per situatie wel verschillend dus raden we je aan dit soort gevallen  altijd aan ons voor te leggen. Ook hiervoor geldt dat het van belang is alles te bewaren, van zowel de originele geboekte vlucht als de vervangende vlucht.

Rechtsbijstandverzekering

Soms is er dekking op de rechtsbijstandspolis voor het indienen van claims bij luchtvaartmaatschappijen. Hiervoor kun je het beste eerst navraag doen bij je verzekeraar. Vaak is het wel zo dat er sprake moet zijn van een geschil. Dit betekent dat je zelf al geprobeerd moet hebben een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij en dat deze de claim heeft afgewezen.

Annuleringsverzekering

Als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten en de vertraging op de heenreis meer dan 8 uur bedraagt, heb je ook recht op vergoeding van een vakantiedag. Dit staat overigens los van het recht op financiële compensatie zoals dit in de Verordening 261 is vastgelegd. Vaak is hiervoor een vertragingsverklaring nodig, mocht de luchtvaartmaatschappij deze niet afgeven dan kan EUclaim je hier mee helpen.

Extra gemaakte kosten

Naast financiële compensatie heb je als passagier ook recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten die ontstaan zijn door de vertraging . Denk hierbij aan eten, drinken en telefoon- of taxikosten. Overigens heb je hier al recht op vanaf 2 uur vertraging. Bewaar zoveel mogelijk bonnetjes zodat je na de vakantie deze kosten kunt declareren bij de luchtvaartmaatschappij.

Vluchtwijziging meer dan 2 weken voor vertrek

Wij krijgen ook vaak vragen over het recht op een vergoeding wanneer een luchtvaartmaatschappij langer dan twee weken voor vertrek een vlucht uit het schema haalt. Je hebt in dat geval geen recht op financiële compensatie. Een luchtvaartmaatschappij mag tot 2 weken voor vertrek een vlucht annuleren of een schema wijzigen zonder dat dit consequenties voor hen heeft. Wel heb je recht op een alternatief en als dat alternatief  niet naar tevredenheid is kun je er voor kiezen om je vlucht te annuleren. Je hebt dan recht op teruggave van de ticketprijs.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
De gezichten van EUclaim: Martijn
Volgende blogartikel
Hoe vliegt een vliegtuig?
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
39 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ivonne Broijl
1 jaar geleden

Onze vlucht TB161 van Brussel naar Pubta Cana op 23 juli was bij aankomst ruim 3 uur vertraagd maar volgens Tui Belgie was het maar 2 uur en 44 minuten. Wat nu?

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Ivonne Broijl

Beste Ivonne, wat vervelend dat je er niet uitkomt met TUI België. In onze calculator https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht vind je de exacte tijden van elke vertraagde vlucht. Met vriendelijke groet, Marit

Robert
3 jaren geleden

Hoe zit dat met de compensatie als ik voor de zaak heb gevlogen? Mijn baas beweert dat ik als werknemer geen recht op het geld heb omdat ik de reis niet heb betaald. Mijn baas houdt de door mij aangevraagde en ontvangen compensatie in zijn zak. Is dit juridisch correct?

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Robert

Beste Robert, wat vervelend dat je hier niet uitkomt met je werkgever. Verordening 261/2004 stelt dat de vergoeding wordt uitbetaald aan de vliegtuigpassagier. De passagier heeft tenslotte de schade geleden. Hopelijk kom je hiermee een stapje verder en zie jij de vergoeding alsnog tegemoet! ~Malu

Lizanne
5 jaren geleden

Hallo,
Ik had 2 uur vertraging door file bij het ‘de-icing’ station op Dusseldorf naar tenerife. Hierdoor kon ik mijn huurauto niet optijd ophalen, waarvoor ik extra heb moeten betalen voor het late ophalen (?!). We hebben een taxi genomen naar het hotel en een taxi naar de autoverhuur de volgende dag. Kan ik de taxikosten terugkrijgen?
Mvg
Lizannd

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Lizanne

Hoi Lizanne!

Wat een vervelende situatie! Ik denk zeker dat je deze kosten terug kunt krijgen, je kunt dan het beste even contact opnemen met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl. Zij helpen bij het terugkrijgen van extra gemaakte kosten vanwege vluchtproblemen.
Ik hoop dat je de kosten snel terugkrijgt!
~Jasmijn

Frank
5 jaren geleden

Hoi,

Wij hadden 4 september Jl vertraging op onze vlucht naar las vegas van meer dan 3 uur.
Echter is mijn vrouw haar boarding pas van de vlucht Amsterdam naar houston kwijtgeraakt . De omboekings boarding pass ven houston naar las vegas heeft ze nog wel. Heb ook gelezen dat officieel de luchtvaart maatschappijen hier ook niet naar mogen vragen. Ze weten zelf immers wie er zijn meegevlogen. Klopt dit?

Beheerder
Marketing
5 jaren geleden
Reply to  Frank

Hallo Frank,

Bij ons is de boarding pas is niet noodzakelijk.
De boekingsbevestiging is ook voldoende. Hier moeten dan wel alle namen opstaan.
Deze kun je dan ook uploaden wanneer je de claim indient.
~Daniel

Ingrid
6 jaren geleden

Kan je ook een vergoeding vragen wanneer het toestel naar een ander luchthaven moet uitwijken en je hierdoor extra kosten moet maken om alsnog op de plaats van bestemming te komen?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Ingrid

Hoi Ingrid, wat een vervelende situatie zeg! Je kunt daar zeker een vergoeding voor vragen. Om welke vlucht gaat het? Ik kijk dan gelijk even je recht op compensatie na. De vliegtuigmaatschappij moet vervangend vervoer regelen als je naar een andere luchthaven reist. Als dit niet gebeurd dan kun je deze extra kosten achteraf declareren. ~Jasmijn

Ingrid
6 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Het is de vlucht Rotterdam/Den Haag Innsbruck van 5-1-2018 met vluchtnummer HV6833. Het vliegtuig is nu in Munchen geland. Met bussen worden de passagiers naar Innsbruck gebracht. In Innsbruck zouden we worden opgehaald. Omdat de aankomst op Innsbruck nu langer op zich laat wachten, moeten we nu zelf vervoer naar het Zillertal regelen. Ook de extra skidag die we door vroeg te vertrekken zouden hebben, is nu verloren gegaan. Kunnen ook deze kosten dan vergoed worden?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Ingrid

Bedankt voor de informatie Ingrid. Voor een vergoeding omtrent extra gemaakte kosten kun je het beste even contact opnemen met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.nl. Zij kunnen je daarbij helpen. ~Jasmijn

Eric
6 jaren geleden

Beste EU Claim,
Onze terugreis met Ryanair vanuit Palermo verliep niet zoals gepland. We zouden aanvankelijk vertrekken om 20.00u maar vertrokken uiteindelijk om 23.06u. Onze eindbestemming zou Weeze moeten zijn, maar nadat de deuren van het vliegtuig dicht waren, vertelde de gezagvoerder dat de vlucht naar Keulen zou gaan gaan en dat er bussen zouden klaarstaan om ons naar Weeze te brengen, een rit van meer dan 1,5u. De reden: s’nachts mogen er geen vliegtuigen landen in Weeze. Het vliegtuig had moeten landen in Weeze om 22.50u en landde uiteindelijk in Keulen om 1.45u. Dit is net binnen de 3u vertraging notabene, maar op een nader vliegveld. Overigens was er die nacht sprake van noodweer in Nederland en met de grens van Duitsland (19 juli jl), maar of dit van invloed is geweest weet ik niet. Ik vermoed dat ik hiervoor geen schadevergoeding kan claimen
Aangekomen in Keulen stonden er natuurlijk geen bussen voor ons klaar. De dame van informatiebalie vertelde ons dat Ryanair altijd zegt dat er bussen klaarstaan, maar dat deze nooit geregeld worden. Iedereen moest het zelf maar uitzoeken. We hebben uiteindelijk een taxi geregeld. Kan ik deze taxikosten op Ryanair verhalen en hoe, want ik heb rechtstreeks bij Ryanair geboekt, of moet ik deze kosten verhalen via mijn reisverzekering?
Eric

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Eric

Hoi Eric, Wat vervelend dat je vlucht niet helemaal verliep zoals gepland! Heb je een vluchtnummer en datum voor mij? Dan check ik even of je recht hebt op een vergoeding. Je kunt deze taxikosten inderdaad bij Ryanair indienen, zij zijn verantwoordelijk voor het vervoer naar Weeze. ~Jasmijn

Eric
6 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Hoi Jasmijn,
Het betrof vlucht FR7415 van 19 juli jl.
Is er een standaard emailadres van Ryanair beschikbaar voor de claim van de taxikosten.
Eric

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Eric

Hoi Eric,

Je hebt inderdaad recht op een vergoeding van €400. Wij kunnen je daarmee helpen :). Om de taxikosten te claimen moet je inderdaad bij de klantenservice van Ryanair zijn. Hiervoor kun je het beste even op de website kijken of ze via social media contacten.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
~Jasmijn

Eric
6 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Ok dank je Jasmijn, we waren notabene met 5 personen. Kan ik dat via jullie afhandelen?
Eric

Miranda oerlemans
6 jaren geleden

Geachte heer of mevrouw wij zouden om 9.30 uur terugvliegen naar Eindhoven met sunwings/tui ons vliegtuig is aan de kant gezet wegens mankement wij zijn naar hotel gebracht en krijgen eten en drinken
Waarschijnlijk kunnen wij vanavond rond 22.00 uur terug naar Nederland via Amsterdam en met bus naar Eindhoven
Hebben wij recht op vergoeding ?

Vriendelijke groet
Miranda

EUclaim
6 jaren geleden

Hoi Miranda,

Wat vervelend! Heb je een vluchtnummer voor mij? Ik kijk graag je rechten voor je na. Als het om een technisch mankement gaat heb je recht op een vergoeding. ~Jasmijn

Vlieland
7 jaren geleden

we zitten nu in Egypte, hebben op de ticket een directe vlucht staan naar Amsterdam , nu gaan we een tussenlanding maken op hurghada, is dit terecht?

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Vlieland

Vervelend dat je vlucht een tussenlanding moest maken! Is er ook verteld waarom? Je bent met een vertraging van 1,5 uur aangekomen dus dat is helaas niet genoeg voor een vergoeding. Mocht je nog vragen hebben dan weet je ons te vinden. ~Jasmijn

Stijn
7 jaren geleden

Hallo,
Afgelopen zaterdag 22 oktober vlogen we met het gezin vanaf Brussel naar Lissabon met Ryanair. Prima vlucht, waren al iets later vertrokken, maar dat is meestal zo bij Ryanair. Tegen het eind van de vlucht werd er ineens omgeroepen dat we gingen uitwijken naar Faro. Reden was dat Lissabon airport gesloten was door een gear issue met een TAP-toestel op de main runway. Op Faro hebben we een tijd stilgestaan. Uiteindelijk werd besloten dat we toch nog terug konden vliegen naar Lissabon, waar we uiteindelijk dik 2,5/3 uur later dan gepland landen. Hebben wij nu recht op een vergoeding?

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Stijn

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Stijn

Beste Stijn,

Bedankt voor je bericht. Vervelend dat je vlucht moest uitwijken naar een ander vliegveld. Het klopt inderdaad dat er een probleem was op de luchthaven van Lissabon met een TAP vlucht. 2 landingsbanen moesten tijdelijk dicht. Helaas is dit niet te wijten aan Ryanair en heb je dus geen recht op een vergoeding.

Mocht je in de toekomst nog vragen hebben dan weet je ons te vinden :).

Met vriendelijke groeten,

Jasmijn – EUclaim

Mourad
7 jaren geleden

Beste EU claim,

Ik heb een vlucht geboekt bij kras via de website. Tijdens de boeking hebben we gekozen voor een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Dalaman( Turkije). Bij aankomst in Schiphol zagen we dat de vlucht geen rechtstreekse vlucht betreft maar een tussenstop had in Bodrum. Wat zijn mijn rechten? Is er sprake van een compensatie?

Met vriendelijke groet,

Mourad

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Mourad

Beste Mourad,

Bedankt voor je bericht. Ben je uiteindelijk later aangekomen dan dat oorspronkelijk op het ticket stond? Als dit meer dan 3 uur is heb je recht op een vergoeding.

Met vriendelijke groeten,

Jasmijn – EUclaim

Jan Zigterman
10 jaren geleden

Geachte mijheer/mevrouw,

Voor onze vakantie naar Valencia hadden wij (man, vrouw, zoon 15) een vlucht geboekt vanaf Eindhoven Airport. Op de heenreis naar Eindhoven liepen wij een vertraging van anderhalf uur door een file en vervolgens een wegomlegging.

Eenmaal op Eindhoven Airport aangekomen bleek de incheckbalie reeds gesloten en het boarden niet meer mogelijk. Onze enige keus om Valencia te bereiken was om diezelfde dag via Luchthaven Schiphol een vlucht met Transavia naar Valencia te boeken. Extra kosten waren € 797,10.

Na thuiskomst hebben wij bij UNIVE waar we een annuleringsverzekering hebben een schadeformulier ingediend. Het antwoord van UNIVE was:

Uw schademelding heb ik ontvangen.

Uit uw melding maak ik op dat u uw vakantie heeft moeten omboeken en hierdoor extra kosten heeft gemaakt als gevolg van een file. Ik vind dit erg vervelend voor u.

Helaas kan ik de kosten niet aan u betalen. Kosten gemaakt door te laat arriveren op de luchthaven als gevolg van een file zijn niet gedekt op uw annuleringsverzekering.

In het reglement voor de annuleringsverzekering AND-4 hoofdstuk 1, artikel 4 staan alle gedekte oorzaken genoemd.

Ik kan mij voorstellen dat dit bericht teleurstellend voor u is.

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, belt of mailt u mij dan gerust.

Onze vraag aan u is of deze afhandeling door UNIVE juist is en of vaker een dergelijke zaak is voorgevallen. En of het standpunt van UNIVE juist is

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
Jan J Zigterman

EUclaim
10 jaren geleden

Beste Jan Zigterman,

Helaas heeft uw annuleringsverzekering in dit geval gelijk. Het is de verantwoordelijkheid van de passagier om zich op tijd te melden bij de gate. U heeft in dit geval geen recht op een financiële compensatie.

Met vriendelijke groet,

Lotte van ’t Klooster
EUclaim

E. Ozcan
10 jaren geleden

Beste euclaim of lezer,

De vliegtuig waarmee mijn vrouw en kind meevloog heeft moeten afwijken Istanbul naar Frankfurt ipv Amsterdam ivm een mankement. ( Turkish Airlines ) Hierdoor zijn ze meer dan 8 uur later op schiphol dan geplant. Ook wilde de vliegtuigmaatschappij geen vlucht van Frankfurt naar Amsterdam regelen maar stelde voor om met een bus te reizen. Anders mocht je het maar zelf uitzoeken.

Mijn vraag hierbij:

Wat moeten wij zoal doen en waar hebben wij recht op als een vlucht afwijkt. ( andere vlucht of moeten we genoegen nemen met een busreis was langer duurt dan de vlucht )

Alvast bedankt voor uw reactie,

Erdal Ozcan

EUclaim
10 jaren geleden

Beste Erdal Ozcan,

Wat een vervelende situatie. Helaas hebben uw vrouw en dochter in dit geval geen recht op een vergoeding. Zij zijn met een niet-Europese maatschappij vanuit een niet-Europees land vertrokken. Hierdoor valt de vlucht niet onder de Europese regelgeving en kunnen zij geen aanspraak maken op de vergoeding die hierin vermeld staat.

De luchtvaartmaatschappij moet inderdaad vervangend vervoer regelen. Dit kan zijn in de vorm van een busreis. Dit mogen zijn op deze manier oplossen. Al begrijp ik dat het niet prettig is om zo lang nog in de bus te moeten zitten.

Wij kunnen u hier helaas niet mee helpen.

Met vriendelijke groet,
Lotte van ’t Klooster
EUclaim

Jasper Sietzema
10 jaren geleden

Hallo EUclaim of lezer,

Twee maand geleden hebben wij een vakantie geboekt bij Corendon. De heenreis zou plaatsvinden op 12 oktober om 15:00 uur. 1 oktober (11 dagen voor vertrek) kregen we een mail dat de vlucht gewijzigd was naar 17:45. Dit vonden wij nog niet zo’n ramp.
Vandaag 9 oktober kregen we weer een mail met een vluchtwijziging. Dit keer zouden we pas om 22:50 vertrekken. Dus de vlucht is 7:50 uur later.
Hierdoor leveren we een avond in op onze bestemming.

Onze vraag is of we recht hebben op een compensatie.
Ik hoop spoedig antwoord te krijgen op mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Jasper Sietzema

EUclaim
10 jaren geleden

Beste Jasper Sietzema,

Wat een vervelende situatie! Je hebt in dit geval zeker recht op een vergoeding. De luchtvaartmaatschappij mag tot 14 dagen voor de vlucht wijzigingen aanbrengen in het vluchtschema zonder dat dit consequenties heeft. Doen zij dit later, dan heb je recht op een vergoeding voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,
Lotte van ’t Klooster
EUclaim

joost
10 jaren geleden

ik heb ook een claim ingediend en ik heb er recht op. ECHTER wij hadden een tussenlanding op Curacao om het vliegtuig schookn te maken en dan zouden we doorvliegen naar Aruba. We moesten het vliegtuig uit en moesten onze boardingpassen inleveren voor een TRANSITKAART. we moesten overnachten omdat iemand met een highloader tegen het vliegtuig was gereden. Hoe kan ik nu die claim gehonoreerd krijgen zonder boardingpass die ARKE ons zelf afgenomen heeft. Wel vreemd dat we de dag erna zonder tickets (alleen paspoort) konden inchecken… dus ze weten verdomd goed wie er aan boord heeft gezeten. Ik heb de E-tickets en bevestiging en de boardingpassen van de terugweg.

Hoe kan ik dit nog in mijn voordeel beslechten?

EUclaim
10 jaren geleden

Beste Joost,

Als je wilt kun je de claim bij ons indienen. Zolang je nog een boekingsbevestiging of ticket hebt kunnen wij de zaak voor je in behandeling nemen. We horen vaker dat Arke passagiers vraagt om een boardingpass. Wanneer zij die niet kunnen opsturen weigert Arke te betalen. Wij zijn het hier uiteraard niet mee eens en zullen tot aan de rechter gaan om de vergoeding voor je op te halen.

Met vriendelijke groet,
Lotte van ’t Klooster
EUclaim

Caroline
10 jaren geleden

M.H
Ik heb een reis geboekt met Corendon naar Istanbul. Weet vlogen met Transavia vanaf Eindhoven.
Op de terugreis zouden wij om 23.10uur aankomen maar door drukte op het vliegveld van Istanbul hadden wij vertraging waardoor wij na de sluitingstijd van het vliegveld van Eindhoven zouden aankomen. Wij zijn toen uitgeweken naar Schiphol. Wij kwamen daar rond 1.00 uur aan.
Wij zijn toen met bussen naar Eindhoven vervoerd waar wij om 3.30 uur aankwamen. Dus met een vertraging van 4,5 uur.
Heb ik nu recht op een schadevergoeding? Graag verneem ik u reactie.
Met vriendelijke groeten Caroline

EUclaim
10 jaren geleden

Beste Caroline,

Als er geen sprake was van een buitengewone omstandigheid heb je inderdaad recht op een vergoeding. Je kunt dit (gratis) controleren door je vluchtgegevens in te vullen op onze homepage.

Met vriendelijke groet,

Lotte van ’t Klooster
EUclaim

sdevries
10 jaren geleden

Oorspronkelijke vlucht:

18 april 12:00 uur AMS > KUALA LUMPUR 06:00 19 april
19 april 09:45 KUALA LUMPUR > HANOI 12:10 19 april.

Na wijziging:

18 april 07:10 uur AMS > LONDEN 07:25
18 april 21:45 uur LONDEN > KUALA LUMPUR 17:50 (aansluiting op vlucht van 09:45 gemist)

DUS: vlucht van 19 april wordt geannuleerd door Malaysia Airlines,

wachten op volgende vlucht Malaysia Airlines naar Hanoi op
20 april 09:45 (vliegen elke dag 1 keer).

Aankomst Hanoi dus 20 april 09:45 uur, 1 volledige dag later dan geboekt.

Lijkt mij in dit geval recht op annulering???

EUclaim
10 jaren geleden

Beste #sdevries,

Ik begrijp uit uw verhaal niet helemaal of het een vlucht in het verleden (2015) of het heden (2016) betreft. Als u mij dit kunt laten weten, kan ik een beter antwoord geven. U kunt het eventueel ook mailen naar info@euclaim.nl.

Met vriendelijke groet,

Evelien Kregting – EUclaim

Sonia
10 jaren geleden

Beste mensen,

Voor onze vakantie in Bolivia hebben we twee retourvluchten gekocht bij KLM voor Amsterdam-Madrid en tweet retourvluchten voor Madrid – Santa Cruz bij Boliviana de Aviación (BOA). Onze vlucht terug Santa Cruz VVI – Madrid was gepland op 16 januari om 22:15 uur.

De vlucht is echter met 1 uur en 10 minuten vertraging vertrokken en we moeten voor een langere periode binnen international gebied verblijven. Bij aankomst in Madrid verschenen onze koffers 2 uur na landing op de lopende band van de baggage. Hiermee waren we meer dan 3 uur verhinderd geweest waardoor we onze aansluitende vlucht naar Amsterdam om 16:55 uur hebben gemist.

Op het vliegveld in Madrid hebben we aan functionarissen van BOA onze situatie uitgelegd. We moesten die dag doorvliegen omdat de dag daarop we op ons werk aanwezig moesten zijn. De enige mogelijkheid van die dag was een vlucht via een andere vluvhtmaatschappij naar Amsterdam die om 19:50 uur vertrok. BOA gaf aan dat die vlucht te duur was en hun aanbod was de volgende dag vroeg te vertrekken. Hotel en overige kosten zouden op onze rekening zijn, was het voorstel van BOA. Toen hebben we een klacht ingediend waarin we verzochten om restitutie van de twee vlucht tickets die we hadden gemist (totaal €287,68) en de betaling van twee nieuwe vluchtickets (totaal €508,58).

Op 23 februari 2016 kregen we het volgende antwoord op onze klacht: BOA is niet verantwoordelijk voor de gemiste conexie omdat deze via een andere vlucht maatschappij was. De schadenfreude wordt niet vergoed.

mijn graag is of dit de juiste afhandeling van once klacht is.

Alastair dank voor uw reactie

Met vriendelijke groet,

Sonia

EUclaim
10 jaren geleden

Beste Sonia,

Wat een vervelende situatie bij de terugvlucht. Ik begrijp uit je verhaal dat je de twee vluchten los hebt geboekt? Je hebt helaas alleen recht op een vergoeding als beide vluchten op 1 boeking staan. Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Evelien Kregting
EUclaim

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding