Geld terug bij vluchtvertraging

Natuurlijk zit niemand te wachten op een vertraagde vlucht, dat komt nooit gelegen. Of je nou op de heenvlucht je eerste cocktail aan het zwembad met een halve dag moet uitstellen of je zakelijke afspraak misloopt, het blijft vervelend. Vertraging tijdens de terugreis is ook niet prettig. Op de allerlaatste dag stel je je er op in dat je gaat vertrekken. Als je dan ineens nog 5 uur langer op de luchthaven moet hangen, kan dat het relaxte vakantiegevoel aardig temperen. Nee, vertraging, daar zit niemand op te wachten.

Toch is het bijna onvermijdelijk dat je vroeg of laat toch met een vluchtvertraging te maken krijgt. Wanneer deze vertraging op de luchthaven van aankomst meer dan 3 uur bedraagt, kun je er echter in veel gevallen nog een financiële meevaller van maken. Tijd kun je niet meer  terughalen natuurlijk, maar een vergoeding om bijvoorbeeld  een volgende vakantie  mee te betalen is natuurlijk nooit weg.

Heeft u te maken gehad met een vluchtvertraging? Controleer of u recht heeft op een vergoeding.

Waar moet je aan denken bij vertraging of annulering van je vlucht? EUclaim geeft je graag wat handige tips en informatie:

Reisdocumenten bewaren

Als je vlucht vertraagd is en je vermoed dat je mogelijk recht hebt op compensatie zorg er dan voor dat je voldoende bewijs hebt dat je op deze vlucht geboekt en meegereisd bent. Bewaar je boekingsbevestiging, (e-) tickets en of boardingpass goed, deze  heb je namelijk nodig bij het indienen van een claim.

Maak foto van bord met vluchttijden

Maak een foto van de vertragingstijd op de hiervoor bedoelde borden op de luchthaven. Als je aan boord of op de luchthaven iets hoort over de reden van de vertraging kan dat voor het beoordelen van de claim ook van belang zijn. Soms komt het weleens voor dat er een passagier onwel wordt aan boord en dat het toestel hierdoor moet uitwijken naar een andere luchthaven. In dat geval zien wij wel dat het toestel is uitgeweken maar weten we niet wat de reden geweest is voor dit besluit. De informatie van de passagiers is dus in sommige gevallen erg belangrijk.

Geen claim voor kinderen jonger dan 2 jaar

Je kunt een claim indienen voor alle meereizende passagiers van je groep of familie. Alleen kinderen onder de twee jaar oud hebben geen recht op financiële compensatie. De rechtbank heeft besloten dat deze jonge passagiers geen recht hebben op een vergoeding, omdat zij vaak geen eigen stoel hebben of tegen een gereduceerd tarief reizen.

Vergoeding bij geannuleerde vlucht

Wanneer een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert binnen 2 weken voor vertrek heb je mogelijk recht op financiële compensatie . Dit is per situatie wel verschillend dus raden we je aan dit soort gevallen  altijd aan ons voor te leggen. Ook hiervoor geldt dat het van belang is alles te bewaren, van zowel de originele geboekte vlucht als de vervangende vlucht.

Rechtsbijstandverzekering

Soms is er dekking op de rechtsbijstandspolis voor het indienen van claims bij luchtvaartmaatschappijen. Hiervoor kun je het beste eerst navraag doen bij je verzekeraar. Vaak is het wel zo dat er sprake moet zijn van een geschil. Dit betekent dat je zelf al geprobeerd moet hebben een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij en dat deze de claim heeft afgewezen.

Annuleringsverzekering

Als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten en de vertraging op de heenreis meer dan 8 uur bedraagt, heb je ook recht op vergoeding van een vakantiedag. Dit staat overigens los van het recht op financiële compensatie zoals dit in de Verordening 261 is vastgelegd. Vaak is hiervoor een vertragingsverklaring nodig, mocht de luchtvaartmaatschappij deze niet afgeven dan kan EUclaim je hier mee helpen.

Extra gemaakte kosten

Naast financiële compensatie heb je als passagier ook recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten die ontstaan zijn door de vertraging . Denk hierbij aan eten, drinken en telefoon- of taxikosten. Overigens heb je hier al recht op vanaf 2 uur vertraging. Bewaar zoveel mogelijk bonnetjes zodat je na de vakantie deze kosten kunt declareren bij de luchtvaartmaatschappij.

Vluchtwijziging meer dan 2 weken voor vertrek

Wij krijgen ook vaak vragen over het recht op een vergoeding wanneer een luchtvaartmaatschappij langer dan twee weken voor vertrek een vlucht uit het schema haalt. Je hebt in dat geval geen recht op financiële compensatie. Een luchtvaartmaatschappij mag tot 2 weken voor vertrek een vlucht annuleren of een schema wijzigen zonder dat dit consequenties voor hen heeft. Wel heb je recht op een alternatief en als dat alternatief  niet naar tevredenheid is kun je er voor kiezen om je vlucht te annuleren. Je hebt dan recht op teruggave van de ticketprijs.

Vorig blogartikel
De gezichten van EUclaim: Martijn
Volgende blogartikel
Hoe vliegt een vliegtuig?

Geef een reactie

31 Reacties op "Geld terug bij vluchtvertraging"

Vragen? Chat of bel