Koffers op een rij

Veelgestelde vragen over bagage

Wilt u graag een claim indienen voor uw vertraagde koffer en voor de extra kosten die u hierdoor maakt? EUclaim heeft alle veelgestelde vragen omtrent bagage voor u op een rijtje gezet. Zo weet u precies waar u aan toe bent.

Welke kosten kan ik terugvragen?

Lag uw bagage niet op de bagageband? Dan mag u noodzakelijke artikelen aanschaffen. Bij noodzakelijke artikelen kunt u denken aan (zwem)kleding en toiletartikelen. Om deze gemaakte kosten te declareren bij de luchtvaartmaatschappij heeft u wel een bewijs van het PIR-formulier en de aankoopbonnen nodig.

Wat is een PIR-formulier?

Als uw koffer ontbreekt op de bagageband moet u hier direct melding van maken. U maakt een melding door een PIR-formulier in te vullen. Een PIR-formulier kunt u vinden bij de Lost & Found balie of bagageservice balie. Hiermee geeft u aan dat uw koffer niet op de eindbestemming is aangekomen en dat de luchtvaartmaatschappij op zoek moet gaan naar uw koffer.

Welke documenten zijn er nodig voor een claim?

De volgende documenten zijn nodig om uw claim in behandeling te kunnen nemen:

  • E-ticket of boardingpass en/of
  • Boekingsbevestiging
  • ID-kaart of paspoort
  • PIR-formulier/bewijs
  • Bonnen van de gemaakte kosten

Kan EUclaim helpen bij het zoeken van mijn koffer?

EUclaim kan helaas niet helpen bij het zoeken van uw koffer. De airline is verantwoordelijk voor het op bestemming komen van uw bagage. Neem dus contact op met de airline als uw bagage vermist is.

Wat zijn de kosten?

Onze service kost jou niks totdat wij daadwerkelijk jouw geld hebben kunnen ophalen bij de airline! U betaalt alleen onze succesfee van 29% + 26 administratiekosten (inclusief BTW) per persoon betaalt, als wij uw claim positief hebben afgerond. Onze succesfee is ongeacht of wij voor u naar de rechtbank zijn gegaan.

Als u een claim wilt indienen voor meer dan tien personen kunt u contact opnemen met onze Customer Care medewerkers via customercare@euclaim.nl. Zij kunnen dan de eventuele mogelijkheden met u bespreken.

Kan ik voor elk bedrag een claim indienen?

Het is voor gemaakte kosten door bagageproblemen helaas niet mogelijk om voor elk bedrag een claim in te dienen. Om een claim in te kunnen dienen bij EUclaim moeten uw gemaakte kosten meer dan € 150 zijn.

Heeft u minder kosten gemaakt en wilt u deze wel graag terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij? U kunt voor tips altijd contact opnemen met onze customer care afdeling.

Hoe verloopt het proces?

Op het moment dat wij uw claimaanvraag hebben geaccepteerd, gaan wij aan de slag om te zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft. Klik hier om meer inzicht te krijgen in wat er gebeurt met uw claim bij EUclaim. 

Hoe lang kan het duren?

De looptijd van een claim is afhankelijk van een aantal externe factoren. Hoe lang het gehele claimproces precies gaat duren, is daarom onvoorspelbaar. Wij streven er naar om binnen zes maanden positief resultaat voor u te bereiken, maar helaas kunnen wij dit niet garanderen. Er zijn claims die binnen een aantal weken zijn afgehandeld, maar er zijn ook claims die meerdere jaren in beslag nemen. In deze situaties is er een juridische procedure gestart en dit zorgt ervoor dat het claimproces langer duurt.

Hulp nodig bij uw vermiste bagage?

Staat uw vraag niet tussen bovenstaande vragen? Onze Customer Care medewerkers staan elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur voor u klaar via telefoonnummer 088–0066466, customercare@euclaim.nl en via de live chat.

12929 passagiers hebben EUclaim een score van 4.6 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 12.929 ervaringen
Vragen? Chat of bel