Probeer jij zonder ruimbagage te vliegen en wil je jouw spullen als handbagage meenemen? Dan moet jouw bagage wel in het handbagagevak of onder de stoel voor je passen, en aan de regels voldoen. Hoeveel gewicht handbagage mag je kosteloos meenemen aan boord en welke afmetingen zijn toegestaan? We hebben het voor je op een rijtje gezet!

Wat is een PIR-formulier?
‘Je moet even een PIR-formulier invullen, dan komt alles goed’, is iets wat je te horen krijgt als jouw bagage beschadigd is, of niet aan is gekomen. Maar wat is een PIR-formulier eigenlijk en waarom is deze zo belangrijk bij problemen met bagage? EUclaim legt het uit.

Waarom moet je een PIR-formulier invullen?
Sta je op het vliegveld en komt jouw bagage niet of beschadigd van de band? Dan moet je dit altijd melden op het vliegveld bij de Lost & Found of bagageservicebalie. Hier moet je dan een PIR-formulier invullen. Maar wat is een PIR-formulier eigenlijk? PIR staat voor Property Irregularity Report en door dit formulier in te vullen geef je aan dat jouw bagage beschadigd of vertraagd is. Er wordt een persoonlijk dossier voor je aangemaakt. Het PIR-formulier heb je nodig als bewijs dat jouw bagage niet of beschadigd is aangekomen. Het PIR-formulier heb je nodig om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij voor de vermissing van jouw bagage en de eventuele extra kosten die je hebt gemaakt.
Wat vul je in op het PIR-formulier?
Op het PIR-formulier vul je jouw gegevens in en waar je jouw vertraagde bagage wilt ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld het adres van jouw hotel zijn of je thuisadres. Als je bagage beschadigd is vul je op het PIR-formulier in waar de beschadigingen zitten. Maak hier ook altijd een foto van en bewaar het PIR-formulier goed.
Het PIR-formulier bij beschadigde bagage
Is jouw koffer beschadigd? Dan baal je daar natuurlijk behoorlijk van! Gelukkig kun je hiervoor gecompenseerd worden. Het is belangrijk dat je vóór jouw vlucht een foto maakt van jouw bagage. Maak bij beschadigingen na de vlucht ook duidelijke foto’s van jouw beschadigde koffer. Zo heb je altijd bewijsmateriaal. Vul op de luchthaven het PIR-formulier in en lever deze in. Bewaar het PIR-bewijs altijd goed. Je hebt na ontvangst van jouw bagage, zeven dagen de tijd om de airline schriftelijk aansprakelijk te stellen voor de beschadigingen. Voeg hier altijd het klachtenformulier, het PIR-bewijs en de gemaakte foto’s aan toe.
Het PIR-formulier bij vertraagde bagage
Sta jij tevergeefs op jouw koffer te wachten bij de bagageband? Laat jouw vakantie hierdoor niet verpesten. Maak meteen een melding van jouw vertraagde bagage door een PIR-formulier in te vullen bij de Lost & Found. Bewaar PIR-bewijs altijd goed het. Door middel van jouw bagagesticker kan de airline achterhalen waar jouw bagage is en deze zo snel mogelijk jouw kant opsturen.
Ontvang jij een vergoeding voor jouw vertraagde of beschadigde bagage?
Heb jij extra kosten gemaakt omdat jouw bagage vertraagd of beschadigd is? Check hier hoe je in aanmerking kunt komen voor een vergoeding.
Heb je ook problemen met jouw vlucht gehad?
Heb je naast problemen met jouw bagage, ook problemen gehad met jouw vlucht? Was jouw vlucht bijvoorbeeld vertraagd, geannuleerd, of is jouw bagage kwijtgeraakt door een extra tussenlanding of wijziging? Dan heb je mogelijk ook recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies.
Meer over bagage lezen?
-
2022-06-21
Hoe zwaar mag handbagage zijn en welke afmetingen zijn toegestaan bij een airline?
lees meer
-
2020-12-07
Mijn koffer is vertraagd. Wat nu?
Een vakantie vieren zonder een goedgevulde koffer met kledingsets en toiletartikelen? Daar wil je natuurlijk niet aan denken. Het kan echter voorkomen dat jouw koffer niet op jouw vakantiebestemming aankomt. Zo worden er 180.000 koffers tijdens een drukke dag verwerkt op Schiphol en dat kan ervoor zorgen dat jouw koffer achterblijft of ergens anders terechtkomt.
lees meer
-
2021-10-20
Inpaktips voor je vliegvakantie. Voorkom problemen met je bagage!
Met al die regels voor handbagage en het bijbetalen voor je koffers wordt het niet bepaald makkelijker om te bepalen wat je mee moet nemen. Slim inpakken is dus steeds belangrijker! Gelukkig weten we bij EUclaim raad en geven we je graag 5 tips voor het inpakken van je bagage.
lees meer
-
2022-11-01
De meest complete inpaklijst voor je vakantie
Je koffer inpakken voordat je op vakantie gaat kost de nodige tijd en stress. Wat neem je mee? Vergeet ik niets? EUclaim wenst jou een relaxte vakantie toe en heeft een inpaklijst voor je gemaakt die zo volledig mogelijk is. Doe er je voordeel mee, pak die koffer georganiseerd in en vink af!
lees meer
Reageer op dit artikel
Heb jij aanvullingen op dit artikel? Tips die je wil delen of heb je gewoon een sterke mening over de luchtvaart? Deel het in de comments.
Goedenavond, mijn bagage was wel keurig op de band dus kon ik meenemen maar thuis aangekomen bleek dat er spullen uit mijn tas zijn gestolen. Wat moet je dan doen, ter plekke van de service balie ben je dan niet meer want je komt er thuis pas achter dus hoe kan je dan een PIR formulier invullen?
Beste Tanneke,
Vervelend om te lezen. Het PIR-formulier kunt u krijgen bij de servicebalie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Ons advies is om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij, uw reisverzekering en anders uw rechtsbijstandsverzekering.
Succes,
Jerrymie
Op 25 september zijn wij met ITA airways vlucht AZ118 vanuit MilanLinate naar Amsterdam gevlogen Daar aangekomen bleek onze koffer er niet te zijn zoals bijna geen enkele koffer uit het vliegtuig. We werden naar ongeveer een uur wachten door het enige personeelslid die we daar gezien hebben , een beveiliger verzocht om het vliegveld te verlaten in verband met personeel gebrek. Bij lost and found was niemand aanwezig en we werden dus naar buiten gestuurd. Nu proberen we al een maand lang met bellen en mailen onze koffer te achterhalen of iemand verantwoordelijk te stellen voor het verlies van onze koffer. We worden van het kastje naar de muur gestuurd. Krijgen telkens andere telefoonnummers en iedereen wijst naar een ander. We moeten een pir formulier hebben maar dat was toen niet mogelijk omdat er niemand was. Ook wordt er verwacht dat we weer naar Schiphol gaan terwijl we dan niet zeker weten of we dan wel verder komen. We wonen aan de andere kant van het land dus ook niet zo gemakkelijk om daar te komen Inmiddels weten we niet meer wat we moeten doen
Beste Belinda,
wat vervelend dat jullie bagage niet aan is gekomen en dat jullie op deze manier het vliegveld hebben moeten verlaten. Zolang het niet gelukt is melding te maken van het vermissen van jullie bagage middels het PIR-formulier, kun je ook geen claim indienen. Maar natuurlijk hebben jullie het liefst gewoon je eigen bagage terug. Een ding staat voorop: ITA Airways is verantwoordelijk voor de vlucht en de bagage. Bij iedere airline zijn de regels voor het invullen van een PIR-formulier anders. Ik zie dat ITA Airways geen directe online mogelijkheid biedt om online een PIR-formulier in te vullen. Helaas kunnen wij jullie daar ook niet bij helpen. Ons advies is toch contact op te nemen met ITA Airways en te eisen dat jullie je vermiste bagage kunnen melden. Geven zij aan dat dit alleen op Schiphol kan, dan is dat super vervelend maar is het toch belangrijk dat dit gebeurt. Pas na het invullen van het PIR-formulier kan er actie ondernomen worden. Hopelijk lukt het jullie alsnog je bagage terug te krijgen! ~Debbie
Goedemiddag ik wil graag een pir formulier want me koffer is beschadigd heel het wiel hangt erbij maar we zijn ‘s.nachts aangekomen en de begage balie was gesloten de vlucht was 12 oktober 2.00 geland met de cd 220 dutch Airlines corendon .ik heb dat formulier nodig voor de verzekering groetjes
Beste Diana,
Helaas is het niet zo dat wij de formulieren van de airlines klaar hebben liggen. Het PIR-formulier van Corendon kun je als het goed is ook online invullen. Hier vind je meer informatie van Corendon: https://www.corendonairlines.com/nl/contact/na-uw-vlucht.
Waarschijnlijk vind je na de inlog het formulier. ~Debbie
Goedemorgen,
Op 9-9-2022 ben ik met vlucht TP676 om 16:25 op Schiphol aangekomen, omdat ik slecht ter been ben , heb ik assistentie gevraagd. Deze stond ook klaar, mijn handbagage zou hij onder mijn stoel schuiven of anders meenemen. Aangekomen bij de band kijk ik of ik mijn handbagage kon vinden,. Deze was dus niet mee. Gelijk iemand aangesproken en deze zou bij de gate gaan kijken, daar was niets meer . Toen begon de ellende, koffer weg met mijn insuline want ik heb suiker.
Om een heel lang verhaal kort te houden, het is vandaag maandag en heb nog steeds niet mijn koffer. Het ergste is nog dat je te horen krijgt dat jij zelf verantwoordelijk bent voor jouw eigen spullen, dat kopt maar in dit geval is het de schuld van iemand anders.
Beste Mafalda, wat een vervelende situatie. Helaas kunnen wij hierin niets voor je betekenen. We adviseren je om je airline of Schiphol te berichten om zo je spullen terug te krijgen. Met vriendelijke groet, Marit