Luchthaven vertraging

Wat is een PIR-formulier?

5 juli 2022

‘Je moet even een PIR-formulier invullen, dan komt alles goed’, is iets wat je altijd te horen krijgt wanneer jouw bagage beschadigd of vertraagd is. Maar wat is een PIR-formulier eigenlijk en waarom is deze zo belangrijk bij problemen met bagage? EUclaim legt het uit.

Passagier met leren jas loopt met een roze handbagagekoffer

Waarom moet je een PIR-formulier invullen?

Sta je op het vliegveld en komt jouw bagage niet of beschadigd van de band? Dan moet je dit altijd melden op het vliegveld bij de Lost & Found of bagageservice balie. Hier moet je dan een PIR-formulier invullen. Maar wat is een PIR-formulier eigenlijk? PIR staat voor Property Irregularity Report en door dit formulier in te vullen geef je aan dat jouw bagage beschadigd of vertraagd is. Er wordt een persoonlijk dossier voor je aangemaakt. Het PIR-formulier heb je nodig als bewijs om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij voor de extra kosten die je hebt gemaakt.

Wat vul je in op het PIR-formulier?

Op het PIR-formulier vul je jouw gegevens in en waar je jouw vertraagde bagage wilt ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld het adres van jouw hotel zijn. Als je bagage beschadigd is vul je op het PIR-formulier in waar de beschadigingen zitten. Maak hier ook altijd een foto van en bewaar het PIR-formulier goed.

Het PIR-formulier bij beschadigde bagage

Is jouw koffer beschadigd? Dan baal je daar natuurlijk behoorlijk van! Gelukkig kun je hiervoor gecompenseerd worden. Het is belangrijk dat je voor jouw vlucht een foto maakt van jouw bagage. Maak bij beschadigingen na de vlucht ook duidelijke foto’s van jouw beschadigde koffer. Zo heb je altijd bewijsmateriaal. Vul op de luchthaven het PIR-formulier in en lever deze in. Bewaar het PIR-bewijs altijd goed. Je hebt na ontvangst van jouw bagage, zeven dagen de tijd om de airline schriftelijk aansprakelijk te stellen voor de beschadigingen. Voeg hier altijd het klachtenformulier, PIR-bewijs en de gemaakte foto’s toe.

Het PIR-formulier bij vertraagde bagage

Sta jij tevergeefs op jouw koffer te wachten bij de bagageband? Laat jouw vakantie hierdoor niet verpesten. Maak meteen een melding van jouw vertraagde bagage door een PIR-formulier in te vullen bij de Lost & Found. Bewaar PIR-bewijs altijd goed het. Door middel van jouw bagagesticker kan de airline achterhalen waar jouw bagage is en deze zo snel mogelijk jouw kant opsturen.

Ontvang jij een vergoeding voor jouw vertraagde of beschadigde bagage?

Heb jij extra kosten gemaakt omdat jouw bagage vertraagd of beschadigd is? Check hier hoe je in aanmerking kunt komen voor een vergoeding.

Meer over bagage lezen?

  • 2022-06-21 16:33

    Hoeveel handbagage en welke afmetingen zijn toegestaan bij een airline?

    Probeer jij zonder ruimbagage te vliegen en wil je jouw spullen als handbagage meenemen? Dan moet jouw bagage wel in het handbagagevak of onder de stoel voor je passen, en aan de regels voldoen. Hoeveel handbagage mag je kosteloos meenemen aan boord en welke afmetingen zijn toegestaan? We hebben het voor je op een rijtje gezet!

  • 2018-04-18 10:09

    Inpaktips voor je bagage

    De vakantie staat weer voor de deur! Waarschijnlijk heb je al een goed beeld van het weer op je vakantiebestemming en het soort activiteiten dat je gaat doen. Maar wat moet je dan allemaal meenemen in je koffer? En met alle regels en (hoge) bagagetarieven tegenwoordig is het wel handig om een inpaklijst te maken voor je reis. Wij geven je de beste inpaktips voor jouw vakantie.

  • 2020-12-07 14:21

    Mijn koffer is vertraagd. Wat nu?

    Een vakantie vieren zonder een goedgevulde koffer met kledingsets en toiletartikelen? Daar wil je natuurlijk niet aan denken. Het kan echter voorkomen dat jouw koffer niet op jouw vakantiebestemming aankomt. Zo worden er 180.000 koffers tijdens een drukke dag verwerkt op Schiphol en dat kan ervoor zorgen dat jouw koffer achterblijft of ergens anders terechtkomt.

2 Reacties
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mafalda Paiva Geadas
13 dagen geleden

Goedemorgen,

Op 9-9-2022 ben ik met vlucht TP676 om 16:25 op Schiphol aangekomen, omdat ik slecht ter been ben , heb ik assistentie gevraagd. Deze stond ook klaar, mijn handbagage zou hij onder mijn stoel schuiven of anders meenemen. Aangekomen bij de band kijk ik of ik mijn handbagage kon vinden,. Deze was dus niet mee. Gelijk iemand aangesproken en deze zou bij de gate gaan kijken, daar was niets meer . Toen begon de ellende, koffer weg met mijn insuline want ik heb suiker.
Om een heel lang verhaal kort te houden, het is vandaag maandag en heb nog steeds niet mijn koffer. Het ergste is nog dat je te horen krijgt dat jij zelf verantwoordelijk bent voor jouw eigen spullen, dat kopt maar in dit geval is het de schuld van iemand anders.