De gezichten van EUclaim: Martijn

EUclaim is meer dan een website en dat willen we graag met jullie delen! De komende tijd zullen wij regelmatig 7 vragen stellen aan één van onze medewerkers.

Martijn is Legal Counsel bij EUclaim en is daarmee onderdeel van onze juridische afdeling.

1. Wat is jouw rol binnen het team van EUclaim?

Ik maak deel uit van het juridische team. Binnen dit team houd ik mij veel bezig met het voorbereiden en opstellen van dagvaardingen. Deze zijn nodig om luchtvaartmaatschappijen voor de rechter te brengen om de financiële compensatie van passagiers te kunnen verhalen. Ook help ik de claimdesk bij het beoordelen van claimaanvragen en het schrijven van claimbrieven.

2. Welke werkzaamheden vind je het leukst?

Als jurist ben ik natuurlijk het liefst bezig met juridische vragen; nadenken over hoe de wet kan worden toegepast en op zoek gaan naar mogelijkheden. Als ik merk dat mijn collega’s ergens hetzelfde over denken of dat we samen tot nog betere inzichten komen, dan haal ik daar wel mijn voldoening uit.

3. Durf je zelf nog wel te vliegen?

Jazeker, ik voel mij in een vliegtuig helemaal op mijn gemak. Voordat ik bij EUclaim kwam werken had ik er geen idee van hoeveel er bij vliegen komt kijken en hoe alle onderdelen op elkaar aansluiten. Naar aanleiding van de eerste claimbrieven krijgen we meestal de achterliggende reden van de vertraging te horen. Geregeld is de reden een technisch mankement. Dit kan heel divers zijn van een aanrijding met een vliegtuigtrap tot een lekke band. Het mankement wordt gelijk verholpen voordat het vliegtuig mag vertrekken. Dit heeft dan begrijpelijkerwijs regelmatig vertraging tot gevolg. Elke luchtvaartmaatschappij gaat hier anders mee om, maar ze hebben gemeenschappelijk dat er met vliegtuigen met een technisch mankement niet wordt gevlogen.

4. Met welke vliegtuigmaatschappij vlieg je het liefst en waarom?

Dat vind ik moeilijk te zeggen. De maatschappijen waarmee ik heb gevlogen deden het allemaal goed. Daarnaast kun je van een prijsvechter natuurlijk niet hetzelfde verwachten, als van een service-maatschappij. Ik vind zowel een goede service als wel een goede prijs belangrijk en dit is een afweging bij de aankoop van een vliegticket.

5. Heb je zelf wel eens een vertraging gehad?

Ja, op een vlucht vanaf Amsterdam via London Heathrow naar Washington D.C. De vlucht uit Amsterdam had 40 minuten vertraging waardoor de aansluiting op Heathrow gevaar liep. Op ons aangeven werd uitstekend gereageerd door de crew. Zij lieten weten aan de luchthaven dat er nog passagiers met een aansluitende vlucht aan boord zaten. Aan de gate werden we opgewacht en in hoog tempo over de luchthaven naar de andere kant gebracht. Het vliegtuig stond nog te wachten en zodra we aan boord waren vond de vertrokken we.

6. Welk aspect binnen dit bedrijf blijft vaak onbelicht?

Ik denk dat het mensen vaak niet duidelijk is hoeveel tijd het kost vanaf binnenkomst tot afronding van een claim. Een claim moet namelijk door vele verschillende fases, met ook wettelijke termijnen heen. In de eerste fase moet de vlucht worden onderzocht, moeten de reisbescheiden worden bekeken en moet de eerste claimbrief worden verstuurd. Hierna beginnen termijnen te lopen om de luchtvaartmaatschappij de gelegenheid te geven om te reageren. Hierna kan het proces verschillende kanten op gaan, maar dat zijn er teveel om nu op in te gaan.

7. Wat maakt EUclaim uniek?

We zijn heel gespecialiseerd bezig met de rechten van passagiers op grond van de verordening aangaande vertragingen in de luchtvaart (261/2004). Er zijn denk ik weinig bedrijven die zo gespecialiseerd zijn in deze materie. Ook het plezier en de passie waarmee door alle medewerkers gewerkt wordt maakt elke dag weer leuk. We werken aan een gemeenschappelijk doel, waarin elk van ons een onmisbare schakel is.

Vorig blogartikel
File leed? Niet als je bij het Nederlands elftal zit
Volgende blogartikel
Geld terug bij vluchtvertraging

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel