
Vlucht geannuleerd door oorlog of conflict, wat zijn uw rechten?
Wat als het luchtruim gesloten is?
Het conflict tussen Iran, Israël en de Verenigde Staten leidt tot grootschalige verstoringen in het internationale luchtverkeer. Als gevolg van raketaanvallen was het luchtruim boven delen van het Midden-Oosten tijdelijk gesloten.
Inmiddels is het luchtruim weer geopend, maar niets is zo grillig als het gedrag van de politieke leiders van de VS, Israël en Iran.
Stel dat het luchtruim weer gesloten wordt, dan kan dit voor Nederlandse reizigers grote gevolgen hebben. Vluchten naar populaire bestemmingen in Azië, zoals Bali, Japan of Thailand, verlopen vaak via hubs als Doha, Dubai of Abu Dhabi.
Wanneer een overstap daar vervalt of je vlucht wordt gewijzigd of geannuleerd, is het belangrijk om te weten wat jouw rechten zijn. In dit artikel gaan we daar op in en leggen we uit wat je reis- of annuleringsverzekering kan betekenen.
Zorgplicht van de luchtvaartmaatschappij
Wordt je vlucht geannuleerd of vertraagd vanwege het sluiten van het luchtruim of veiligheidssituatie, dan geldt in de meeste gevallen een ‘buitengewone omstandigheid’. Dit kan gevolgen hebben voor je recht op financiële compensatie. Daar komen we later in dit artikel op terug.
Maar de zorgplicht van de luchtvaartmaatschappij blijft volledig van kracht. Dat betekent dat je altijd recht hebt op keuze uit een alternatieve vlucht naar je eindbestemming, of terugbetaling van (het deel van) het ticket dat je niet hebt kunnen gebruiken.
Daarnaast moet de luchtvaartmaatschappij noodzakelijke verzorging bieden, mits dat van toepassing is. Denk aan eten, drinken en indien nodig een hotelovernachting met vervoer van en naar het hotel.
Deze rechten gelden ook als de oorzaak buiten de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij ligt, zoals bij politieke onrust of een gesloten luchtruim.
Wat dekken je reis- en annuleringsverzekering?
Of je kosten vergoed krijgt via je verzekering, hangt af van de voorwaarden van je polis en het actuele reisadvies van de overheid. Elke verzekering heeft zijn eigen voorwaarden, maar er zijn wel gemene delers.
Een standaard annuleringsverzekering vergoedt in de meeste gevallen alleen bij persoonlijke omstandigheden, zoals ziekte of overlijden.
Geopolitieke onrust of luchtruimsluiting valt daar meestal niet onder, tenzij je een uitgebreide allrisk-annuleringsverzekering hebt die specifiek dekking biedt voor buitengewone omstandigheden. Een reisverzekering kan in noodsituaties wél dekking bieden.
Denk aan extra verblijfskosten, noodzakelijke medische hulp of vervroegde terugkeer naar Nederland.
Als het reisadvies voor je overstapluchthaven is aangepast naar oranje of rood, kan dekking komen te vervallen.
Check de polisvoorwaarden van je verzekeringen om te checken waar je recht op hebt.
Hoe zit dat met compensatie?
Normaal gesproken hebben passagiers bij een geannuleerde of vertraagde vlucht vanuit de EU recht op financiële compensatie op basis van Verordening (EG) 261/2004. Dit kan oplopen tot 600 euro per persoon.
Maar dit recht vervalt wanneer de verstoring wordt veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid, zoals oorlog, sluiting van het luchtruim of andere overheidsmaatregelen.
Dat neemt niet weg dat je nog steeds recht hebt op zorg. De luchtvaartmaatschappij moet kunnen aantonen dat zij geen invloed had op de situatie én dat zij alle redelijke maatregelen heeft genomen om jou alsnog op je bestemming te krijgen.
Wat als ik moet overstappen?
Maak je een overstap in Doha of Dubai, dan is het belangrijk dat je volledige reis onder één boeking valt.
Als dat het geval is, gelden jouw rechten op basis van EU261 voor de volledige reis, ook als je tweede vlucht wordt uitgevoerd door een maatschappij buiten de EU.
Wordt je eerste vlucht vanuit Nederland geannuleerd, dan moet de eerste luchtvaartmaatschappij een passend alternatief aanbieden voor de volledige reis.
Heb je losse tickets geboekt voor de heen- en doorvlucht, dan zijn je rechten beperkt. Je loopt in dat geval meer risico om zelf kosten te maken bij een annulering of wijziging.
Heb je via een ticketdoorverkoopsite geboekt? Denk aan Kiwi, Cheaptickets etc, dan kan het zijn dat zij losse tickets hebben geboekt. Check hiervoor je boekingsbevestiging of neem met de verkopende partij contact op.
Heb je vragen over je rechten of wil je je verhaal delen? Dat kan hieronder in de comments.

Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie