Wat is de-icing en hoe werkt het?

Vertraging door de-icing?

16 januari 2024

Als het even koud is of goed gesneeuwd heeft, dan kunnen veel vluchten worden geannuleerd. Soms wordt er simpelweg verwezen naar weersomstandigheden, maar soms wordt de-icing als reden opgegeven.

Wat is de-icing precies, hoe gaat het in zijn werk en waarom duurt het soms zo lang? We leggen het uit.

Waarom de-icing?

Dat het op 10 km hoogte erg koud is, weten we bijna allemaal wel. Maar wanneer het op de grond flink vriest, kun je je wellicht ook wel voorstellen dat het hoog in de lucht nog veel kouder is. Wanneer het aan de grond flink vriest kunnen de mechanica en kleppen van de vleugels vastvriezen. Daarom moet het vliegtuig eerst ijsvrij gemaakt worden en krijgen ze een beschermlaag opgespoten die ook in de lucht helpt tegen hardnekkige ijsvorming. De-icing zorgt ervoor dat het vliegtuig veilig kan vliegen in de winter.

Wat is de-icing?

De-icing is een verzamelnaam voor methodes die gebruikt worden om vliegtuigen ijsvrij te maken. Er wordt gebruikt gemaakt van geconcentreerde vloeistoffen die het ijs verwijderd en het vliegtuig tegen nieuwe ijsvorming beschermt. Er zijn doorgaans vier de-icing methodes; type 1, 2, 3 en 4. We lichten de verschillen toe.

De-icing type 1 voor lichte vorst

Als het licht gevroren heeft en er alleen ijsresten verwijderd moeten worden, wordt meestal de-icing type 1 gebruikt. Deze type de-icing werkt niet heel lang en is vooral bedoelt om vriesschade van de nacht te herstellen. Type 1 de-icing vloeistof wordt verhit tot 80 graden Celsius en vervolgens op de vleugels gespoten.

De-icing type 2 voor langere werking

Type 2 de-icing wordt gebruikt voor het ijsvrij maken maar ook houden van het vliegtuig tot deze een snelheid van 185 km/h bereikt. Omdat deze vloeistof zich voor een langere tijd aan het vliegtuig hecht, wordt het ook wel anti-ice genoemd in plaats van de-ice.

Vliegtuig de-icing op de vertrekbaan

De-ice type 3 voor kleinere vliegtuigen

De-ice type 3 is eigenlijk dezelfde soort anti-ice methode als type 2, maar de vloeistof is een stuk dunner en wordt vooral gebruikt voor kleinere vliegtuigen. Deze toestellen gaan minder snel. Anti-ice type 3 is goedkoper in gebruik dan anti-ice type 2.

Anti-ice type 4 voor grote vliegtuigen op grote vliegvelden

Grote vliegtuigen op drukke vliegvelden die op populaire routes ingezet worden, moeten gebruik maken van anti-ice type 4. Dit is de meest kostbare anti-ice methode die er bestaat. Dit type anti-ice hecht zich voor een langere periode aan het vliegtuig waardoor vliegtuigen langer de tijd hebben om op te stijgen, zonder dat er opnieuw sprake is van ijsvorming. Wel zo handig als je in een rij op Schiphol komt te staan.

Voor grote vliegtuigen zoals een Airbus A330 kost de-icen al snel €8.000 per vliegtuig per keer(!)

Het weghalen van ijs heeft een hoge prijs

Het ijsvrij maken van een vliegtuig is niet alleen een tijdrovend klusje, maar ook ontzettend kostbaar. Voor grote vliegtuigen zoals een Airbus A330 kost de-icen al snel €8.000 per vliegtuig per keer(!) Voor vliegtuigmaatschappijen is vliegen in de winter dus niet goedkoop.

Voor grond afhandelaars is het een periode om veel geld te verdienen. Op drukke vliegvelden zoals Schiphol komt het geregeld voor dat vliegtuigen in een lange wachtrij komen te staan waardoor ze meerdere keren door de de-icing moeten.

Geschreven door Debbie Rözer

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers.

Meer over Debbie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
5 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anoniem
8 maanden geleden

Interessant artikel. Spijtig van de dt-fouten

M Smit
8 maanden geleden

maar is de-icing een bijzondere weersomstandigheid waardoor de maatschappij niet uit hoeft te betalen ? Lijkt mij dat als je in december van schiphol vertrekt, er een gerede kans is op noodzaak tot de-icing en je dus als maatschappij geen tickets met een zeer korte overstap moet aanbieden. (dit geval 2 uur op hong kong). Dat is toch feitelijk het betere gokwerk door de maatschappij ?

Cor Huijerjans
5 jaren geleden

Wie beslist het type ijsvrij maken

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Cor Huijerjans

Goede vraag Cor! Dit staat eigenlijk vast voor het type vliegtuig. De route (vliegplan) die het toestel gaat afleggen en de actuele omstandigheden (temperatuur/windsnelheid etc.) bepalen het type de-ice die nodig is en dan gaat het vooral over de periode dat de de-icing werkzaam moet zijn.

Pietpiloot
8 maanden geleden
Reply to  Cor Huijerjans

Antwoord van onder klopt niet. Het is de piloot die kijkt naar de omstandigheden.

Vragen? Chat of bel