Vlucht vertraagd door slecht weer; recht op een vergoeding?

Heb je net zin in je vakantie of je bent op weg naar een zakelijke afspraak en dan gooit het weer roet in het eten! Het gebeurt in het begin van de herfst en in de winter regelmatig dat een vlucht vertraagd is wegens mist. Hoeveel invloed heeft de mist op het vliegverkeer en heb jij als passagier recht op een vergoeding? Wij leggen het graag uit!

Mist

Elk jaar zijn er wel dagen met  mist, waardoor veel vluchten vertraging oplopen. Mist komt vaak voor bij de wisseling van seizoenen. Mist komt het meeste voor in de ochtend. Dit heeft tot gevolg dat de rest van de vluchten deze dag ook vertraging oplopen, omdat het gehele vliegschema van een luchthaven en luchtvaartmaatschappij ontregeld raakt. Dit kan dus betekenen dat als jij om 15:00 uur vliegt van Berlijn naar Schiphol, je de hele dag geen mist hebt gezien, maar toch vertraging hebt door de mist. Dit heeft te maken met het feit dat de mist op Schiphol ervoor zorgt dat het gehele vluchtschema op de luchthaven  in de war is. Vertragingen door de mist kunnen lang doorlopen. Dit zogenaamde ‘knock-on effect’ is erg vervelend voor  passagiers, maar er is helaas niets aan te doen. Vluchten die aankomen op een luchthaven waar mist is, ondervinden meer hinder dan vliegtuigen die  vertrekken vanaf de luchthaven. Dit komt doordat de piloot de landingsbaan niet goed kan inschatten als hij aan komt vliegen. Bovendien dienen bij mist vliegtuigen verder uit elkaar te vliegen. Dit heeft effect op de aantal vluchten dat een landingsbaan kan verwerken.

Andere weersomstandigheden

Naast mist zijn er natuurlijk nog meer weersomstandigheden die van invloed kunnen zijn op het vliegverkeer. Denk hierbij aan harde wind, zoals de twee zomerstormen in 2015. Door harde wind is het voor vliegtuigen moeilijk om op te stijgen of te landen. Er zijn ook nog extreem bijzondere weersomstandigheden. In november dit jaar barste bijvoorbeeld de vulkaan Rinjani uit in Bali. Hierdoor konden veel vluchten niet landen of opstijgen op Bali of de eilanden ernaast. Een ander voorbeeld is de vulkaanuitbarsting in IJsland (2010). Door de wind ging de aswolk over Europa heen met als gevolg dat veel vliegverkeer stil lag. De as van de vulkaan kan ertoe leiden dat vliegtuigmotoren plotseling uitvallen en om deze reden mag er dan niet gevlogen worden.

Recht op een vergoeding bij slecht weer

Op het moment dat er mist of bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting is, krijgt EUclaim veel vragen over de mogelijkheid om een claim in te dienen. Echter, vallen beide redenen onder ‘buitengewone omstandigheid’. Dit betekent dat je als passagier geen recht hebt op een vergoeding. De  luchtvaarmaatschappij moet wel  bewijzen dat het weer van toepassing was op de vlucht in kwestie. Bij EUclaim nemen wij op basis van deze regel geen claims aan bij buitengewone omstandigheden. Op het moment dat je jouw vlucht controleert op www.euclaim.nl zal er gelijk zichtbaar zijn waarom de claim niet ingediend kan worden. Op deze manier geven wij passagiers gelijk een duidelijk antwoord.

Fotocredits: flickr.com

Vorig blogartikel
Wat allemaal achterblijft in het vliegtuig
Volgende blogartikel
Estonian Air failliet: géén compensatie voor gedupeerde luchtvaartpassagiers

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel