Luchthaven vertraging

Koffer kwijt of vertraagd? Wat te doen

Bent u uw koffer kwijt? Dan kunt u een aantal stappen ondernemen om hem terug te krijgen en aanspraak te kunnen maken op een vergoeding. Lees hier wat u kunt doen als uw koffer niet op de bagageband lag na uw vlucht.

Bij veel mensen spookt het door hun hoofd als ze hun koffer afgeven bij de check-in balie: zal hij straks op de band liggen als ik aangekomen ben op de plaats van bestemming? Wereldwijd raken er per dag 63.000 koffers kwijt. De kans dat het ook u een keer gebeurt, is helaas aanwezig. Gelukkig zijn uw rechten als vliegtuigpassagier goed vastgelegd. Benieuwd hoe het precies zit? Of is uw koffer kwijt of vertraagd en wilt u weten welke stappen u kunt zetten om hem terug te krijgen of om een vergoeding te ontvangen? Lees hier alles over uw rechten wanneer uw koffer kwijt of vertraagd is.

passagiers op vliegveld lopen met koffer

Wat een pech! Koffer kwijt of vertraagd

Het is een nachtmerrie van iedere vliegtuigpassagier: nog bij de bagageband staan wachten terwijl alle medepassagiers al weg zijn. Uw koffer is kwijt! Het kan iedereen gebeuren. Gelukkig heeft u in het geval van een kwijtgeraakte of vertraagde koffer recht op een vergoeding. Binnen Europa zijn deze rechten vastgelegd in Europese Verordening 889/2002. Buiten Europa vallen deze rechten onder het Verdrag van Montreal.

Stappenplan bij een kwijtgeraakte koffer

Als uw koffer niet op de bagageband verschijnt baalt u daar natuurlijk ontzettend van. Maar maakt u zich geen zorgen, wij kunnen u helpen. Er zijn drie mogelijk scenario’s wanneer uw koffer niet op de bagageband ligt.

  1. Uw koffer is vertraagd en met een paar dagen heeft u uw spullen terug. In de tussentijd mag u noodzakelijke, redelijke en passende artikelen aanschaffen en de gemaakte kosten hiervan terugvragen bij de airline. De meeste koffers worden binnen drie dagen gevonden.
  2. Uw koffer is na een paar dagen niet gevonden en wordt nu vermist. De airline gaat uitzoeken waar hij gebleven kan zijn. Bent u nog steeds op reis? Dan mag u verdere noodzakelijke artikelen aanschaffen. Deze gemaakte kosten kunt u ook terugvragen bij de airline.
  3. Uw koffer is na 21 dagen niet teruggevonden. Hij is nu officieel verloren. U kunt een vergoeding claimen ter hoogte van maximaal 1288 trekkingsrechten. Deze trekkingsrechten staan gelijk aan ongeveer € 1550,-.

Uw koffer is dus vertraagd, vermist of verloren. Maar wat kunt u nu doen om hem terug te vinden? EUclaim heeft voor u de noodzakelijke stappen overzichtelijk onder elkaar gezet. U kunt zorgeloos verder gaan met uw reis in de wetenschap dat u niets vergeten bent.

Mijn koffer is kwijt, wat nu?

Stap 1: Ga naar de lost & found balie

Stap 2: Vul een PIR-formulier in

Stap 3: Maak een foto van uw PIR-bewijs, zo kunt u hem nooit kwijtraken

Stap 4: Koop noodzakelijke artikelen en bewaar de bonnen

Stap 5: Maak foto’s van de bonnen

Stap 6: Geniet van uw reis

Stap 7: Koffer niet terugvonden? Geef tussen de 3 en 21 dagen na vermissing de airline aanvullende informatie over de inhoud van uw koffer en vraag zo uw gemaakte kosten terug. Reisverzekering afgesloten? Dan kunt u ook contact opnemen met uw reisverzekering.

Wilt u meer weten over wat u moet doen als uw koffert kwijt is? Lees dan verder.

Wat moet u doen als uw koffer kwijt is

Daar staat u dan, bij de bagageband. Uw koffer is blijkbaar niet meegekomen. Waar is hij gebleven? Is hij achtergebleven in Nederland op bijvoorbeeld Schiphol of vliegveld Eindhoven, of is hij per ongeluk op een andere vlucht ingeladen en naar de andere kant van de wereld gebracht? Voordat de airline gaat zoeken naar uw koffer moet u eerst een PIR-formulier invullen. Dit staat voor Property Irregularity Report. Door het invullen van het PIR-formulier maakt u melding bij de airline dat u uw koffer kwijt bent.

Een aantal airlines, zoals KLM en British Airways, bieden een online PIR-formulier aan. Maar u kunt ook altijd terecht bij de lost & found balie op de luchthaven. Wanneer u het ingevulde PIR-formulier inlevert ontvangt u een PIR-bewijs. Dit PIR-bewijs heeft u nodig om de kosten die u maakt terug te krijgen. Binnen drie dagen na aankomst van uw vlucht moet het PIR-formulier ingevuld zijn, anders vervalt uw recht. Het is dus verstandig om dit meteen te regelen, bijvoorbeeld bij de lost & found balie of direct online, nog voordat u het vliegveld verlaat.

In de meeste gevallen is een koffer binnen drie dagen terug bij de eigenaar. Is uw koffer na drie dagen nog niet terecht? Dan is het tijd voor een volgende stap. U moet de airline dan voorzien van aanvullende informatie over de inhoud van uw koffer. Vroeger deed men dit door middel van een BIF-formulier. Dit staat voor Bagage Inventory Form. Tegenwoordig hebben veel airlines een afgesloten klantenportaal waar je kunt inloggen. Hier kunt u de status van de melding van vermissing aanvullen. U geeft aan wat er in uw koffer zat en wat de waarde hiervan was. Heeft u nog aankoopbonnen van deze spullen? Dan kunt u deze toevoegen. Nog handiger is om van tevoren foto’s te maken van spullen die u heeft meegenomen, bijvoorbeeld toen u de koffer aan het inpakken was. Heeft u zulke foto’s? Dan kunt u deze meesturen. 

Als uw koffer na 21 dagen nog niet terug is, kan de koffer volgens Verordening 889/2002 en het Verdrag van Montreal als verloren worden beschouwd. In dat geval kunt u een claim indienen bij de airline. U heeft dan recht op een vergoeding voor uw bagage.

Waarom uw vergoeding claimen met EUclaim

  • EUclaim is al 16 jaar dé belangenbehartiger van vliegend Nederland
  • Met een slagingspercentage van 97% is uw claimafhandeling met EUclaim het meest succesvol
  • In slechts 3 minuten weet u wat uw rechten zijn en dient u uw claim in
  • Wij bieden kosteloze juridische hulp en schuwen een eventuele rechtszaak niet
  • U draagt alleen een percentuele vergoeding bij als de vliegtuigmaatschappij u betaald heeft

Vluchtproblemen? Claim uw vergoeding

EUclaim strijdt voor de rechten van vliegtuigpassagiers. Al meer dan 14 jaar bieden wij juridische hulp aan gedupeerde passagiers. Heeft u problemen gehad met uw vlucht, bijvoorbeeld omdat deze op het laatste moment werd geannuleerd of omdat u meer dan drie uur vertraging had? Dien dan een claim in! 

13454 passagiers hebben EUclaim een score van 4,5 uit 5 gegeven op Trustpilot.
rnLees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 13454 ervaringen