luchthaven vertraagd

Koffer kwijt of vertraagd? Wat te doen

Bent u uw koffer kwijt? Dan moet u een aantal stappen ondernemen om hem terug te krijgen en aanspraak te kunnen maken op een vergoeding. Lees hier wat u moet doen als uw koffer niet op de bagageband lag na uw vlucht. Of wilt u direct uw kosten vorderen bij de airline?

Bij veel mensen spookt het door hun hoofd als ze hun koffer afgeven bij de check-in balie: zal hij straks op de band liggen als ik aangekomen ben op de plaats van bestemming? Wereldwijd raken er per dag 63.000 koffers kwijt. De kans dat het ook u een keer gebeurt is helaas aanwezig. Gelukkig zijn uw rechten als vliegtuigpassagier goed vastgelegd. Benieuwd hoe het precies zit? Of is uw koffer kwijt of vertraagd en wilt u weten welke stappen u moet zetten om hem terug te krijgen of om een vergoeding te ontvangen? Lees hier alles over uw rechten en wat EUclaim voor u kan betekenen wanneer uw koffer kwijt of vertraagd is.

passagiers op vliegveld lopen met koffer

Wat een pech! Koffer kwijt of vertraagd

Het is een nachtmerrie van iedere vliegtuigpassagier: nog bij de bagageband staan wachten terwijl alle medepassagiers al weg zijn. Uw koffer is kwijt! Het kan iedereen gebeuren. Gelukkig heeft u in het geval van een kwijtgeraakte of vertraagde koffer recht op een vergoeding. Binnen Europa zijn deze rechten vastgelegd in Europese Verordening 889/2002. Buiten Europa vallen deze rechten onder het Verdrag van Montreal.

Stappenplan bij een kwijtgeraakte koffer

Als uw koffer niet op de bagageband verschijnt baalt u daar natuurlijk ontzettend van. Maar maakt u zich geen zorgen, wij kunnen u helpen. Er zijn drie mogelijk scenario’s wanneer uw koffer niet op de bagageband ligt.

  1. Uw koffer is vertraagd en met een paar dagen heeft u uw spullen terug. In de tussentijd mag u noodzakelijke artikelen aanschaffen en de gemaakte kosten hiervan terugvragen bij de airline. De meeste koffers worden binnen 3 dagen gevonden.
  2. Uw koffer is na een paar dagen niet gevonden en wordt nu vermist. De airline gaat uitzoeken waar hij gebleven kan zijn. Bent u nog steeds op reis? Dan mag u verdere noodzakelijke artikelen aanschaffen. Deze gemaakte kosten kunt u ook terugvragen bij de airline.
  3. Uw koffer is na 21 dagen niet teruggevonden. Hij is nu officieel verloren. U kunt een vergoeding claimen ter hoogte van maximaal 1288 trekkingsrechten. Deze trekkingsrechten staan gelijk aan ongeveer € 1550,-.

Uw koffer is dus vertraagd, vermist of verloren. Maar wat moet u nu doen om hem terug te vinden? EUclaim heeft voor u de noodzakelijke stappen overzichtelijk onder elkaar gezet. Zo weet u precies wat u moet doen. U kunt zorgeloos verder gaan met uw reis in de wetenschap dat u niets vergeten bent.

Mijn koffer is kwijt, wat nu?

Stap 1: Ga naar de lost & found balie

Stap 2: Vul een PIR-formulier in

Stap 3: Maak een foto van uw PIR-bewijs, zo kunt u hem nooit kwijtraken

Stap 4: Koop noodzakelijke artikelen en bewaar de bonnen

Stap 5: Maak foto’s van de bonnen

Stap 6: Geniet van uw reis

Stap 7: Koffer niet terugvonden? Geef tussen de 3 en 21 dagen na vermissing de airline aanvullende informatie over de inhoud van uw koffer

Stap 8: Dien een claim in bij EUclaim en krijg waar u recht op heeft

 

Wilt u meer weten over de verschillende stappen en wat u moet doen als uw koffer kwijt of vertraagd is? Lees dan verder.

Wat moet u doen als uw koffer kwijt is

Daar staat u dan, bij de bagageband. Uw koffer is blijkbaar niet meegekomen. Waar is hij gebleven? Is hij achtergebleven in Nederland of is hij per ongeluk op een andere vlucht ingeladen en naar de andere kant van de wereld gebracht? Voordat de airline gaat zoeken naar uw koffer moet u eerst een PIR-formulier invullen. Dit staat voor Property Irregularity Report. Door het invullen van het PIR-formulier maakt u melding bij de airline dat u uw koffer kwijt bent.

Een aantal airlines, zoals KLM en British Airways, bieden een online PIR-formulier aan. Maar u kunt ook altijd terecht bij een lost & found balie. Het ingevulde PIR-formulier levert u in en u krijgt een PIR-bewijs. Dit PIR-bewijs heeft u nodig om de kosten die u maakt terug te krijgen. Binnen 3 dagen na aankomst van uw vlucht moet het PIR-formulier ingevuld zijn, anders vervalt uw recht. Het is dus verstandig om dit meteen te regelen, bijvoorbeeld bij de lost & found balie of direct online, nog voordat u het vliegveld verlaat.

In de meeste gevallen is een koffer binnen 3 dagen terug bij de eigenaar. Is uw koffer na 3 dagen nog niet terecht? Dan is het tijd voor een volgende stap. U moet de airline dan voorzien van aanvullende informatie over de inhoud van uw koffer. Vroeger deed men dit door middel van een BIF-formulier. Dit staat voor Bagage Inventory Form. Tegenwoordig hebben veel airlines een afgesloten klantenportaal waar je kunt inloggen. Hier kun je de status van de melding van vermissing aanvullen. U geeft aan wat er in uw koffer zat en wat de waarde hiervan was. Heeft u nog aankoopbonnen van deze spullen? Dan kunt u deze toevoegen.

Als uw koffer na 21 dagen nog niet terug is, kan de koffer volgens Verordening 889/2002 en het Verdrag van Montreal als verloren worden beschouwd. In dat geval kunt u een claim indienen bij de airline. U heeft dan recht op een vergoeding voor uw bagage.

Bij welke airline bent u uw koffer kwijt?

Als u uw koffer kwijt bent is dat vervelend genoeg, u heeft dan geen zin om ook nog lang te moeten zoeken naar een oplossing. Per airline kan het nog wel eens verschillen hoe de procedure precies gevolgd moet worden. Daarom hebben we de verschillende procedures op een rijtje gezet. Bent u uw koffer kwijt bij Easyjet, KLM, Ryanair, Transavia of Vueling? Lees dan verder op de desbetreffende pagina.

Waarom uw vergoeding claimen met EUclaim
  • EUclaim is al 14 jaar dé belangenbehartiger van vliegend Nederland
  • Met een slagingspercentage van 97% is uw claimafhandeling met EUclaim het meest succesvol
  • In slechts 3 minuten weet u wat uw rechten zijn en dient u uw claim in
  • Wij bieden kosteloze juridische hulp en schuwen een eventuele rechtszaak niet
  • U draagt alleen een percentuele vergoeding bij als de vliegtuigmaatschappij u betaald heeft

Koffer kwijt? Claim uw vergoeding

Is uw koffer kwijt of is hij met een flinke vertraging aangekomen op uw eindbestemming? Hierdoor heeft u waarschijnlijk kosten moeten maken. Gelukkig zijn uw rechten duidelijk vastgelegd in Verordening 889/2002 en het Verdrag van Montreal. EUclaim strijd voor de rechten van vliegtuigpassagiers. Al meer dan 14 jaar bieden wij juridische hulp aan gedupeerde passagiers. Dien uw claim in voor uw verloren of vertraagde koffer en krijg waar u recht op heeft.

12929 passagiers hebben EUclaim een score van 4.6 uit 5 gegeven op Trustpilot.
rnLees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 12.929 ervaringen
Vragen? Chat of bel