20-jarig jubileum van EU-wetgeving voor rechten vliegtuigpassagiers
Miljoenen passagiers hebben sindsdien een vergoeding gekregen.
Zondag 11 februari markeerde een mijlpaal in de Europese luchtvaartgeschiedenis, want het was precies 20 jaar geleden dat EU-verordening 261 ondertekend werd. Vanaf dat moment moesten luchtvaartmaatschappijen passagiers financieel compenseren voor verwijtbare vertragingen en annuleringen.
Miljoenen passagiers hebben sindsdien een vergoeding gekregen.
Impact in cijfers
Er is al een lange weg afgelegd sinds 2004. Luchtvaartmaatschappijen bleken na het ondertekenen van de Verordening helemaal niet bereidwillig om de vergoeding te betalen aan passagiers. EUclaim is in 2007 opgericht om ervoor te zorgen dat de luchtvaartmaatschappijen passagiers daadwerkelijk betaalden. Enkele opvallende cijfers die de impact van EU-verordening 261 illustreren:
- EUclaim heeft meer dan 3 miljoen adviezen gegeven sinds 2007
- In totaal is er 170 miljoen euro uitgekeerd
- Meer dan 20 duizend gevoerde rechtszaken
EU-verordening 261
In 2004 werd EU-verordening 261 ondertekend met als doel passagiers te beschermen bij vluchtproblemen zoals vertragingen en annuleringen. Een jaar later trad de verordening in werking. Hierdoor hebben passagiers niet alleen het recht op vergoeding, maar ook op verzorging en eventuele accommodatie in geval van problemen.
Tjitze Noorderhaven, directeur van EUclaim, over het belang van EU-verordening 261 en de rol van EUclaim in het verdedigen van passagiersrechten: “De verordening zorgt ervoor, dat luchtvaartmaatschappijen – grote organisaties – rekening moeten houden met de belangen van vliegtuigpassagiers. Er zitten nu consequenties verbonden aan het annuleren of vertragen van vluchten, waar voorheen luchtvaartmaatschappijen zonder enig gevolg of uitleg hun vluchten op het laatste moment konden annuleren. Zeg daar maar eens wat van, als enkele vliegtuigpassagier. Nog steeds merken we, dat luchtvaartmaatschappijen proberen om onder de verordening uit te komen – na 20 jaar!”