Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Wanneer krijg ik geld terug

Als mijn vlucht vertraagd is

Als uw vliegtuig vertraging heeft, kunt u geld terug krijgen. Maar wanneer dan? Dat hangt van verschillende factoren af. Check of u recht heeft op een vergoeding en dien een claim in.
Check mijn vergoeding

712.816 tevreden passagiers

Wist u dat u in veel gevallen geld terug kan krijgen als uw vlucht vertraagd is? Daar zijn allerlei regels voor. Wilt u weten wanneer u geld terug krijgt bij vertraging van uw vliegtuig? Lees dan snel verder!

Wanneer krijgt u geld terug bij vertraging vliegtuig?

Als passagier in de Europese Unie (EU) geniet u bepaalde rechten en bescherming wanneer uw vlucht vertraagd is. Volgens de Verordening nr. 261/2004 heeft u in bepaalde situaties recht op compensatie, bijstand en terugbetaling van uw ticket.

Deze regelgeving is van toepassing op vluchten die vertrekken vanuit een EU-lidstaat, evenals op vluchten van buiten de EU naar een EU-lidstaat, op voorwaarde dat de luchtvaartmaatschappij in de EU gevestigd is.

Als uw vliegtuig minimaal 2 uur is vertraagd, dan heeft u recht op bijstand, ofwel verzorging. Denk hierbij aan eten en drinken. Maar hoe zit het dan met geld terug?

Vanaf wanneer vergoeding vertraging vliegtuig

Om in aanmerking te komen voor compensatie moet aan bepaalde criteria worden voldaan. Ten eerste moet de vertraging minimaal drie uur bedragen bij aankomst op de eindbestemming.

Ten tweede moet de vertraging te wijten zijn aan factoren die onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vallen, zoals technische problemen, operationele problemen of overboeking.

Vertragingen als gevolg van buitengewone omstandigheden, zoals slecht weer of stakingen, vallen meestal niet onder de compensatieregeling.

Hoogte van de compensatie:

De hoogte van de compensatie varieert afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging. In de afbeelding hieronder ziet u grofweg de afstanden en de bijbehorende bedragen.

afstand-globe-wereldkaart-vergoeding-euclaim

De compensatiebedragen zijn vastgesteld in de verordening en kunnen oplopen tot €600 per passagier. Voor vluchten tot 1500 kilometer bedraagt de compensatie €250. Voor afstanden tussen 1500 en 3500 kilometer is de compensatie €400.

Ging uw vlucht verder dan 3500 km? Als de vertraging tussen de 3 en 4 uur is heeft u recht op €300. Is de vertraging langer dan 4 uur? Dan heeft u recht op een compensatie van €600.

Wanneer dient u een claim in bij vluchtvertraging

Heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie omdat uw vlucht vertraagd is? Dien dan zo snel mogelijk een claim in. Klik hieronder en dien uw claim in.

Na het indienen van de claim controleren wij of u werkelijk recht heeft op compensatie. Heef u een claim ingediend, dan nemen wij het van u over. Werkt de airline mee, dan volgt uitbetaling dan binnen enkele weken, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en het betalingsproces.

Is de airline het niet eens met ons? Dan schuwen wij niet om onze juristen in te schakelen. Door onze 16 jaar aan ervaring heeft onze juridische afdeling een slagingspercentage van 97%.

Als het tot een juridisch proces komt, dan is het lastig te voorspellen wanneer u geld terug krijgt. Elke keer is het anders. Als het komt tot een schikking zou binnen een paar maanden al uitbetaald kunnen worden. Maar er zijn ook gevallen waarin wij jarenlang achter het geld van passagiers aan moeten gaan.

Als passagier loopt u geen extra risico als we een juridische procedure moeten voeren. De kosten zijn hetzelfde. Wij rekenen 29% over het uit te betalen bedrag en 33 euro dossierkosten. Of er nou binnen enkele weken uitbetaald wordt, of dat onze juristen jarenlang voor u strijden.

Wanneer u recht heeft op geld terug bij een vertraagde vlucht

Volgens de Europese Verordening 261/2004 heeft u dus in bepaalde gevallen recht op compensatie bij een vertraagde vlucht

Wij streven er naar om het zo simpel mogelijk te maken voor u. Als u een claim indient, bent u binnen een paar minuten klaar. Wij nemen het dan over en zullen voor uw rechten opkomen.  

Waarom wachten? Klik zo snel mogelijk op onderstaande button en claim uw geld terug.

Heeft u niet de informatie gevonden die u zocht?

Kijk of uw vraag tussen de veelgestelde vragen staat, of neem contact met ons op over uw specifieke situatie.

14269 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot. Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 14269 ervaringen

Gecontroleerd door

Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in vooral buitenlandse media om duiding te geven aan EU Verordening 261.

Meer over Tjitze
Vragen? Chat of bel