Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Na hoeveel uur vertraging krijg ik een vergoeding?

Over compensatie bij vertraagde vluchten

Is uw vlucht vertraagd? Dan kunt u recht hebben op compensatie, afhankelijk van hoeveel uur de vertraging duurde. Check uw vlucht hieronder.
Check uw vergoeding

712.777 tevreden passagiers

Heeft u te maken gehad met een langdurig vertraagde vlucht? Dat was vast frustrerend, vooral als u niet wist hoe lang de vertraging zou duren. Gelukkig heeft u als passagier rechten, en in veel gevallen zelfs recht op een financiële vergoeding bij een vertraging.

In dit artikel gaan we in op de belangrijke vraag: bij hoeveel uur vertraging u recht heeft op een vergoeding.

Krijgt u geld terug bij een vertraagde vlucht?

Als passagier binnen de Europese Unie geniet u van een aantal rechten die zijn vastgelegd in de Europese Verordening 261/2004. Deze verordening beschermt u tegen ongemakken veroorzaakt door vertraagde vluchten, geannuleerde vluchten, of geweigerde instap. Een van de belangrijkste rechten is het recht op compensatie bij een aanzienlijke vertraging.

Wanneer heeft u recht op compensatie?

Het recht op compensatie geldt in de volgende situaties:

  • Als uw vlucht vertrekt vanuit een EU-luchthaven.
  • Als u naar de EU vliegt, met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Bij hoeveel vertraging krijgt u vergoeding?

Wilt u weten bij hoeveel uur vertraging u een vergoeding krijgt? Klik hieronder op wat van toepassing is voor u. Kies het aantal uur dat u vertraging had.

  • Tot 1 uur vertraging

    Is uw vlucht 1 uur vertraagd? Dan heeft u geen recht op verzorging of een financiële vergoeding.

  • Tot 2 uur vertraging

    Is uw vlucht minder dan 2 uur vertraagd? U heeft geen recht op verzorging of financiële vergoeding.

  • Meer dan 2 uur vertraging

    Als uw vlucht meer dan 2 uur vertraging heeft, dan heeft u recht op verzorging. De luchtvaartmaatschappij moet u voorzien van eten, drinken en eventueel een hotelovernachting als dit nodig is. Is er niets geregeld en moet u dit zelf betalen? Bewaar alle bonnetjes, deze kunt u achteraf via ons declareren.

  • Meer dan 3 uur vertraging

    Is uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd? Dan heeft u volgens de EU Verordening recht op verzorging en compensatie. 

     

    De luchtvaartmaatschappij moet u voorzien van eten, drinken en eventueel een hotelovernachting als dit nodig is. Is er niets geregeld en moet u dit zelf betalen? Bewaar alle bonnetjes, deze kunt u achteraf via ons declareren. Daarnaast heeft u recht op een financiële vergoeding. De hoogte van deze vergoeding is vastgelegd in de Verordening en gaat van 250 euro tot en met 600 euro.

Hoogte van de compensatie

De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht. De bedragen ziet u hieronder terug.

  • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km en 4 uur vertraging
  • €300 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km en tussen 3 en 4 uur vertraging

U kunt de afstand van uw vlucht hieronder berekenen.

Bereken de afstand van uw vlucht

Uitzonderlijke omstandigheden

In sommige gevallen is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht compensatie te bieden, bijvoorbeeld bij buitengewone omstandigheden zoals, bosbranden, vulkaanuitbarstingen, slecht weer, stakingen, of politieke onrust.

U kunt hieronder een claim indienen, ook als u twijfelt of u hier wel aan voldoet. Onze calculator checkt dagelijks alle vluchten wereldwijd, houdt het nieuws in de gaten en controleert weerrapporten. Deel uw vluchtgegevens en wij checken meteen of u recht heeft op compensatie, en hoe hoog dit bedrag is.

Heeft u niet de informatie gevonden die u zocht?

Kijk of uw vraag tussen de veelgestelde vragen staat, of neem contact met ons op over uw specifieke situatie.

14269 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot. Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 14269 ervaringen

Gecontroleerd door

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Bekend van NOS, RTL Nieuws, BNR,Telegraaf en Radar.

Meer over Hendrik
Vragen? Chat of bel