
Mijn vlucht heeft meer dan 5 uur vertraging
Wat moet ik doen en waar heb ik recht op?
Meer dan 5 uur vertraging, wat zijn mijn rechten?
Is uw vlucht meer dan 5 uur later aangekomen op de plek van bestemming? Dan kunt u recht hebben op een vergoeding. In dit artikel leggen we uit onder welke voorwaarden u in aanmerking komt voor een vergoeding die kan oplopen tot €600 per persoon. We hopen dat dit u helpt bij het begrijpen van uw rechten als passagier.
Meer dan 5 uur vertraging, heb ik recht op vergoeding?
Is uw vlucht meer dan 5 uur later aangekomen op de plaats van bestemming? Volgens de Europese Verordening 261 uit 2004 kunt u aanspraak maken op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding varieert, afhankelijk van de afstand van uw vlucht en de duur van de vertraging.
Uw rechten als passagier worden dus beschermd door EU Verordening 261 . Volgens deze verordening hebben passagiers recht op een vergoeding, verzorging en zelfs terugbetaling in bepaalde situaties.
Er zijn beperkingen. Zo komt de Verordening uit de EU, wat betekent dat deze alleen geldig is op vluchten die vertrekken vanuit de EU, en voor vluchten die naar de EU vliegen en worden uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
Mijn vlucht is 5 uur vertraagd, heb ik altijd recht op compensatie?
De Verordening is uitsluitend van toepassing op vluchten van en naar de EU, zoals eerder vermeld. Het is ook belangrijk op te merken dat een vertraging van 5 uur of meer soms te wijten kan zijn aan overmacht. Als de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de vertraagde aankomst van een vlucht, wordt dit beschouwd als overmacht en vervalt het recht op compensatie voor de passagier.
Voorbeelden van overmacht zijn bijvoorbeeld een hevige storm die ervoor zorgt dat een vliegtuig niet op tijd kan vertrekken, of een staking van het grondpersoneel waardoor een vliegtuig later aankomt dan gepland.
Bij ons wordt alle vluchtinformatie bijgehouden in onze uitgebreide database. We controleren ook of vluchten vertraagd zijn vanwege overmacht, en of u mogelijk recht heeft op een vergoeding.
Hoeveel geld krijg ik als mijn vliegtuig 5 uur of meer vertraging heeft
Indien uw vlucht een vertraging van meer dan 5 uur ondervindt, bestaat de mogelijkheid dat u in aanmerking komt voor een vergoeding. Het exacte bedrag van de vergoeding is afhankelijk van zowel de afstand van uw vlucht als de duur van de vertraging.
Het vergoedingsbedrag bereikt zijn maximum bij een vertraging van 4 uur. Dit betekent dat het niet uitmaakt of uw vlucht 4 uur, 5 uur, 6 uur of zelfs 24 uur vertraagd is, vanaf het moment dat de vertraging de 4 uur overschrijdt, geldt dezelfde vergoeding.
Daarnaast is de hoogte van de compensatie niet gerelateerd aan de prijs van uw ticket. Zelfs als uw ticket honderden euro’s goedkoper is dan die van uw medepassagiers, kunt u nog steeds aanspraak maken op een vergoeding van maximaal €600. Dit wordt geïllustreerd in de onderstaande afbeelding.

- €250 compensatie voor een vertraagde vlucht tot 1500 km met minimaal 3 uur vertraging.
- €400 vergoeding voor een vertraagde vlucht tussen 1500 km en 3500 km met minimaal 3 uur vertraging.
- €600 terug voor een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km met minimaal 4 uur vertraging.
- Blijkt de vertraging toch korter te zijn dan 4 uur? Dan geldt €300 compensatie (50% van €600) voor een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km met een vertraging tussen 3 en 4 uur.
Is uw vlucht 5 uur of meer vertraagd of is uw vlucht geannuleerd? Check hieronder of u recht heeft op vergoeding.
Verzorging bij vluchtvertraging van 5 uur of meer
Bent u in het buitenland en is uw vlucht 5 uur vertraagd? Dan heeft u recht op zogenaamde verzorging (dit geldt al vanaf 2 uur). Dit is vastgesteld in het Verdrag van Montreal, en zoals de naam suggereert, komt dit niet uit Europa. Het recht op verzorging geldt vrijwel overal.
Dat betekent dus ook in Nederland. Is uw vlucht van Schiphol of Eindhoven 5 uur of meer vertraagd?. Dan heeft de airline bepaalde plichten.
Bij een vertraging van 2 uur of langer heeft u recht op voorzieningen zoals eten, drinken en twee communicatiemogelijkheden per e-mail of telefoon. Indien nodig worden eventuele hotelkosten ook vergoed, inclusief het vervoer naar het hotel.
Als de luchtvaartmaatschappij deze regeling niet ter plaatse verzorgt, kunt u dit ook zelf regelen. Vergeet niet al uw bonnetjes te bewaren, omdat u deze kosten ook bij ons kunt declareren.