
Uw vlucht heeft 2 uur vertraging
Waar heeft u recht op?
Is uw vlucht met 2 uur vertraagd? Dat is vervelend, maar het goede nieuws is dat u als passagier bepaalde rechten heeft in dergelijke situaties. In dit artikel leggen we uit waar u recht op heeft bij een vertraging van 2 uur.
Wat betekent 2 uur vertraging voor u?
Wanneer uw vlucht met 2 uur of meer vertraagd is, kan dit aanzienlijke invloed hebben op uw reisplannen. Het kan leiden tot gemiste aansluitingen, vertragingen in uw aankomsttijd of zelfs het missen van belangrijke gebeurtenissen.
Gelukkig heeft de Europese Unie regels opgesteld om passagiers te beschermen en compensatie te bieden in bepaalde situaties. Deze regels zijn vastgesteld in Verordening 261 uit 2004.
In deze Verordening is opgenomen wanneer passagiers recht hebben op compensatie en verzorging als vluchten vertraagd of geannuleerd worden. Vliegt u buiten Europa? Dan kunt u terugvallen op het Verdrag van Montreal.
2 uur vertraging, geen recht op compensatie
Volgens Verordening 261 hebben passagiers geen recht op een financiële compensatie bij een vertraging tot 2 uur. Pas vanaf 3 uur vertraging kunnen reizigers een claim indienen om een financiële vergoeding (tot 600 euro) te krijgen.
U krijgt dus geen compensatie bij 2 uur vertraging. Maar waar heeft u dan wel recht op?
Uw rechten bij 2 uur vertraging
Uw rechten zijn vastgelegd in Verordening 261/2004. Als uw vlucht minder dan 2 uur vertraagd is, dan valt u niet onder Verordening 261. Bij een vertraging van minder dan 2 uur heeft u helaas geen recht op financiële compensatie.
Maar zodra uw vlucht 2 uur vertraagd is, heeft u recht op duidelijke en adequate informatie van de luchtvaartmaatschappij. Deze informatie kan digitaal verstrekt worden, maar bij een vertraging wordt deze informatie meestal fysiek gedeeld. Dit omvat informatie over de vertraging, de geschatte vertrek- en aankomsttijd, en eventuele wijzigingen in uw vluchtschema.
In Artikel 14.1 van Verordening 261 staat: “Indien u niet tot uw vlucht wordt toegelaten, of indien deze is geannuleerd of voor minstens twee uur is vertraagd, vraagt u dan bij de incheckbalie of bij de boarding gate om de tekst waarin uw rechten vermeld staan, met name met betrekking tot compensatie en bijstand”.
Het laatste woord uit dit artikel, is bijstand. In de context van vluchtvertragingen wordt hiermee uw recht op verzorging bedoeld. Het recht op verzorging is vastgelegd in het Verdrag van Montreal.
Als uw vlucht 2 uur vertraagd is, dan is een van uw rechten, het recht op verzorging door de luchtvaartmaatschappij. Dit omvat maaltijden en verfrissingen die passend zijn bij de wachttijd, evenals de mogelijkheid om twee gratis telefoongesprekken te voeren, of e-mails of faxberichten te verzenden.
Mocht u geen eten en drinken krijgen van de luchtvaartmaatschappij, dan kunt u deze zelf kopen. Ons advies is om de bonnetjes te bewaren. Deze kosten kunt u later declareren.
Vlucht meer dan 2 uur vertraagd
Als uw vlucht meer dan 2 uur vertraagd is en u van mening bent dat u recht heeft op compensatie, deel dan uw vluchtgegevens met ons. Mocht u recht hebben op meer dan alleen verzorging, dan gaan wij er direct mee aan de slag.
Dien een claim in
Is de vertraging uiteindelijk opgelopen en komt u met 3 uur (of meer) vertraging aan op uw bestemming, dan kunt u een claim indienen. Afhankelijk van uw vluchtafstand, krijgt u dan een compensatie die kan oplopen tot €600 per persoon.