Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Uw vlucht heeft 2 uur vertraging

Waar heeft u recht op?

Vlucht vertraagd? Lees of u recht heeft op een compensatie voor de opgelopen vertraging, of controleer uw compensatie direct.
Check uw compensatie

712.816 tevreden passagiers

Is uw vlucht met 2 uur vertraagd? Dat is vervelend, maar het goede nieuws is dat u als passagier bepaalde rechten heeft in dergelijke situaties. In dit artikel leggen we uit waar u recht op heeft bij een vertraging van 2 uur.

Wat betekent 2 uur vertraging voor u?

Wanneer uw vlucht met 2 uur of meer vertraagd is, kan dit aanzienlijke invloed hebben op uw reisplannen. Het kan leiden tot gemiste aansluitingen, vertragingen in uw aankomsttijd of zelfs het missen van belangrijke gebeurtenissen.

Gelukkig heeft de Europese Unie regels opgesteld om passagiers te beschermen en compensatie te bieden in bepaalde situaties. Deze regels zijn vastgesteld in Verordening 261 uit 2004. 

In deze Verordening is opgenomen wanneer passagiers recht hebben op compensatie en verzorging als vluchten vertraagd of geannuleerd worden. Vliegt u buiten Europa? Dan kunt u terugvallen op het Verdrag van Montreal.

2 uur vertraging, geen recht op compensatie

Volgens Verordening 261 hebben passagiers geen recht op een financiële compensatie bij een vertraging tot 2 uur. Pas vanaf 3 uur vertraging kunnen reizigers een claim indienen om een financiële vergoeding (tot 600 euro) te krijgen.

U krijgt dus geen compensatie bij 2 uur vertraging. Maar waar heeft u dan wel recht op?

Uw rechten bij 2 uur vertraging

Uw rechten zijn vastgelegd in Verordening 261/2004. Als uw vlucht minder dan 2 uur vertraagd is, dan valt u niet onder Verordening 261. Bij een vertraging van minder dan 2 uur heeft u helaas geen recht op financiële compensatie.

Maar zodra uw vlucht 2 uur vertraagd is, heeft u recht op duidelijke en adequate informatie van de luchtvaartmaatschappij. Deze informatie kan digitaal verstrekt worden, maar bij een vertraging wordt deze informatie meestal fysiek gedeeld. Dit omvat informatie over de vertraging, de geschatte vertrek- en aankomsttijd, en eventuele wijzigingen in uw vluchtschema.

In Artikel 14.1 van Verordening 261 staat: “Indien u niet tot uw vlucht wordt toegelaten, of indien deze is geannuleerd of voor minstens twee uur is vertraagd, vraagt u dan bij de incheckbalie of bij de boarding gate om de tekst waarin uw rechten vermeld staan, met name met betrekking tot compensatie en bijstand”.

Het laatste woord uit dit artikel, is bijstand. In de context van vluchtvertragingen wordt hiermee uw recht op verzorging bedoeld. Het recht op verzorging is vastgelegd in het Verdrag van Montreal.

Als uw vlucht 2 uur vertraagd is, dan is een van uw rechten, het recht op verzorging door de luchtvaartmaatschappij. Dit omvat maaltijden en verfrissingen die passend zijn bij de wachttijd, evenals de mogelijkheid om twee gratis telefoongesprekken te voeren, of e-mails of faxberichten te verzenden.

Mocht u geen eten en drinken krijgen van de luchtvaartmaatschappij, dan kunt u deze zelf kopen. Ons advies is om de bonnetjes te bewaren. Deze kosten kunt u later declareren.

Vlucht meer dan 2 uur vertraagd

Als uw vlucht meer dan 2 uur vertraagd is en u van mening bent dat u recht heeft op compensatie, deel dan uw vluchtgegevens met ons. Mocht u recht hebben op meer dan alleen verzorging, dan gaan wij er direct mee aan de slag.

Dien een claim in

Is de vertraging uiteindelijk opgelopen en komt u met 3 uur (of meer) vertraging aan op uw bestemming, dan kunt u een claim indienen. Afhankelijk van uw vluchtafstand, krijgt u dan een compensatie die kan oplopen tot €600 per persoon.

Heeft u niet de informatie gevonden die u zocht?

Kijk of uw vraag tussen de veelgestelde vragen staat, of neem contact met ons op over uw specifieke situatie.

14269 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot.Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 14269 ervaringen

Gecontroleerd door

Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in vooral buitenlandse media om duiding te geven aan EU Verordening 261.

Meer over Tjitze
Vragen? Chat of bel