7 augustus 2023

Aantal claims op niveau van voor Corona

Maar minder dan 2022

Vanochtend om 6 uur mocht Paul Vaneker namens EUclaim aanschuiven bij BNR Nieuwsradio. Tijdens het interview sprak hij onder andere over het noodweer in Europa en de zorgplicht van luchtvaartmaatschappijen bij annuleringen en vertragingen.

Noodweer ligt buiten controle van luchtvaartmaatschappijen

Een van de opvallende trends in 2023 is de aanhoudende reeks van noodweerincidenten in Europa. Paul Vaneker legt uit, dat dergelijke weersomstandigheden buiten de controle van luchtvaartmaatschappijen liggen.

Hierdoor zijn airlines in de meeste gevallen niet verplicht om compensatie te betalen aan passagiers voor vertragingen of annuleringen. Dit komt doordat slecht weer als buitengewone omstandigheden wordt beschouwd en aangezien er sprake is van overmacht hoeft de luchtvaartmaatschappij geen compensatie te betalen.

Zorgplicht van luchtvaartmaatschappijen blijft bestaan

Toch hebben passagiers meer rechten dan ze vaak denken. Ondanks het feit dat luchtvaartmaatschappijen in gevallen van noodweer geen compensatie verschuldigd zijn, blijft hun zorgplicht ten opzichte van passagiers onverminderd van kracht.

Vaneker benadrukte dat luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk blijven voor het welzijn van hun passagiers, zelfs in wanneer er sprake is van overmacht.

Dit betekent, dat bij annuleringen of vertragingen als gevolg van noodweer, luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn om passagiers te voorzien van basisbehoeften zoals eten, drinken en indien nodig, zelfs een overnachting.

Minder incidenten dan vorig jaar

De zomer van 2022 staat bekend al een chaos-zomer, doordat de wereld weer open ging na de coronacrisis. O.a. Schiphol was hier niet goed op berekend en had een ernstig tekort aan personeel. Tijdens corona mocht er nauwelijks gevlogen worden, waardoor veel vliegveldpersoneel elders aan het werk gingen. Het lukte Schiphol (en andere airports) niet om op tijd genoeg werknemers aan te nemen. Dit leidde tot lange wachtrijen, en een aankomsthal vol koffers. Veel passagiers ondervonden hier last van en de klachten en claims stroomden bij ons binnen. 

De wereld ging weer open en iedereen wilde op reis. De zomer van 2022 was wat dat betreft uitzonderlijk. Het begeleidende artikel van het BNR interview met Paul Vaneker kopt niet voor niets:

“Geschrapte of vertraagde vlucht komt minder voor, aantal schadeclaims neemt met bijna de helft af.”

Dat laat de grafiek hierboven goed zien, het aantal claims in 2023 ligt veel lager dan vorig jaar.

Hoe vergelijkt 2023 met de jaren voor corona?

De luchtvaartindustrie heeft ongetwijfeld enkele van de meest uitdagende tijden doorgemaakt tijdens de coronapandemie. Reisbeperkingen, lockdowns en gezondheidszorgen leidden tot een aanzienlijke daling van het aantal vluchten en daarmee ook van het aantal passagiers.

Dit had uiteraard invloed op het aantal incidenten en problemen dat passagiers ervoeren, wat op zijn beurt zorgde voor minder claims in die periode. Dat laten de twee rode lijnen zien in de volgende grafiek. 

De nieuwste cijfers tonen echter een herstel aan. Het aantal claims in 2023 zijn goed te vergelijken met de jaren voor de pandemie. De oranje lijn laat 2023 tot nu toe zien. 

De trend lijkt te suggereren dat reizigers weer meer reizen en claims indienen, en we richting de cijfers van voor de coronacrisis gaan.

Deel vluchtgegevens

Vlieg je binnenkort naar het buitenland, of juist weer naar huis? Vul hieronder je vluchtnummer in. Als blijkt dat je vlucht vertraagd of geannuleerd is én je hebt recht op compensatie (die kan oplopen tot €600), dan krijg je direct een notificatie van ons.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding