Staking op Brussels Airport: woensdag 26 november worden honderden vluchten geannuleerd
Op woensdag 26 november liggen de vliegvelden van Brussel volledig stil door een nationale staking. Alle vertrekkende passagiersvluchten worden geannuleerd. Het veiligheidspersoneel en de bagageafhandelaren nemen deel aan de acties, waardoor zwel Zaventem als Charleroi niet veilig kan functioneren.
De staking maakt deel uit van een driedaagse actie van vakbonden ABVV, ACV en ACLVB uit België, die protesteren tegen nieuwe voorstellen van de Belgische regering.
Hoewel de staking begint op 24 november, wordt de grootste hinder verwacht op woensdag 26 november, want dan wordt Brussels Airport Zaventem en Brussels Zuid Charleroi getroffen.
Wie staken er tijdens de staking op de vliegvelden van België?
Een groot deel van het veiligheidspersoneel en de bagageafhandelaren neemt deel aan de staking op Brussels Airport en de staking op Charleroi. Vanwege de veiligheid en de lange wachtrijen hebben de vliegvelden besloten de vluchten te annuleren.
Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines neemt contact op met passagiers die op woensdag 26 november zouden vliegen. Deze passagiers worden gratis omgeboekt of krijgen de keuze om hun ticketgeld terug te krijgen.
Maastricht Aachen Airport verwacht meer vluchten te verwerken komende dagen door de staking. Zo laat Qatar Airways vier vliegtuigen een tussenstop maken in Maastricht en ook acht passagiersvluchten van Wizz air wijken uit naar Maastricht Aachen airport.
Wat zijn je rechten bij een geannuleerde vlucht door een staking?
Normaal gesproken heb je bij een geannuleerde of vertraagde vlucht vanuit de EU recht op financiële compensatie volgens Verordening (EG) 261/2004. Dit bedrag kan oplopen tot 600 euro per persoon.
Maar dit recht vervalt wanneer de verstoring wordt veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid, zoals een staking van het luchthavenpersoneel. In deze situatie heeft de luchtvaartmaatschappij geen invloed op de oorzaak van de vertraging en hoeft zij geen compensatie te betalen.
Toch behoud je altijd recht op zorg. De luchtvaartmaatschappij moet kunnen aantonen dat zij geen invloed had op de situatie én dat zij alle redelijke maatregelen heeft genomen om jou alsnog op je bestemming te krijgen.
Heb je vragen over je rechten of wil je je verhaal delen? Dat kan hieronder in de comments.
Geschreven door Fleur van Leijsen
Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten
Meer over Fleur