Payday lufthansa

Twee jaar wachten op gerechtigheid: passagiers krijgen hun recht

41 uur wachten en geen zorg

Het is halverwege de maand en dat betekent payday bij EUclaim. Ruim 700 passagiers ontvangen compensatie. Achter ieder dossier schuilt een verhaal, maar sommige springen er écht uit. Zo ook dat van vier passagiers die in de zomer van 2023 met Lufthansa van Amsterdam via Frankfurt en Singapore naar Jakarta zouden reizen.

Van comfortclass naar chaos

Voor deze lange intercontinentale vlucht kozen zij bewust voor comfortclass, om ontspannen en uitgerust op hun bestemming aan te komen. Helaas liep het anders: het comfort waarvoor zij hadden betaald, maakte plaats voor een reis vol vertraging, die al begon bij de eerste vlucht.

Wanneer je vlucht vertraagd is en je de volgende vlucht niet kunt halen, heb je volgens de EU-verordening recht op verzorging, zoals eten, drinken en eventueel een hotelovernachting.

Ook moet de maatschappij een redelijke vervangende vlucht aanbieden. In dit geval bood Lufthansa een vlucht aan die ervoor zorgde dat de passagiers met 41 uur vertraging aankwamen op hun plaats van bestemming en bovendien werden gedowngrade naar economyclass.

In dit geval hadden de passagiers recht op een hotelovernachting, bekostiging van eten en drinken en compensatie. Aan alle kanten is de zorg- en bijstandsplicht verzuimd. EUclaim stond deze passagiers bij in deze zaak en heeft de vergoeding opgehaald.

Uw compensatie is niet vanzelfsprekend

Dankzij Europese wetgeving heeft u nu recht op compensatie. Maar onder druk van luchtvaartmaatschappijen wil de EU deze rechten fors inperken. Help mee dit te voorkomen, teken de petitie zodat u ook in de toekomst recht blijft houden op een vergoeding.

Teken de petitie

Wanneer heb je recht op compensatie?

Of je recht hebt op compensatie, hangt af van verschillende omstandigheden. Je komt in aanmerking voor een vergoeding als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is of geheel wordt geannuleerd.

Ben je geweigerd door toedoen van de luchtvaartmaatschappij?
Dan heb je in veel gevallen óók recht op compensatie, onder dezelfde voorwaarden als hierboven genoemd.

Naast een financiële vergoeding hebben passagiers bij annulering of langdurige vertraging ook recht op verzorging. Dat betekent dat de airline moet zorgen voor eten, drinken en – indien nodig – een hotelovernachting.
Tip: bewaar altijd je bonnetjes, zodat je deze kosten kunt terugvragen.

Wil je weten of jij recht hebt op compensatie?

Controleer het eenvoudig via de knop hieronder. Wij nemen het volledige proces voor je uit handen, van claim tot uitbetaling, zelfs als het uitmondt in een juridisch traject.

Geschreven door Fleur van Leijsen

Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten

Meer over Fleur
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel