Zonsondergang over Londen met de Thames, de Houses of Parliament en Big Ben op de voorgrond, met een vliegtuig dat over de stad vliegt

Payday: easyJet betaalde negen jaar niet uit

maar wij bleven voor onze passagiers strijden

Tien passagiers ontvangen deze Payday eindelijk hun vergoeding voor een vlucht van Londen naar Amsterdam uit 2016, waarbij easyJet weigerde te betalen. Negen jaar lang hebben wij geprocedeerd om de compensatie te krijgen waar deze passagiers volgens de Europese wet al die tijd recht op hadden.

Het proces achter deze succesvolle uitspraak

De vertraging zelf in juni 2016 leverde juridisch weinig discussie op. De rechtbank gaf onze passagiers gelijk: easyJet nam onvoldoende maatregelen om de vertraging te beperken en schond haar zorgplicht.

Toch sleepte de procedure jaren voort. Dat kwam doordat easyJet:

  1. van advocaat wisselde
  2. herhaaldelijk uitstel vroeg, waardoor de uitspraak uitbleef
  3. weigerde te betalen, waardoor we uiteindelijk een deurwaarder moesten inschakelen

Dit laat opnieuw zien waarom wij blijven volhouden in de rechtszaal. Als wij dat niet doen, ontvangen veel passagiers helemaal geen compensatie.

Uw compensatie is niet vanzelfsprekend

Dankzij Europese wetgeving heeft u nu recht op compensatie. Maar onder druk van luchtvaartmaatschappijen wil de EU deze rechten fors inperken. Help mee dit te voorkomen, teken de petitie zodat u ook in de toekomst recht blijft houden op een vergoeding.

Teken de petitie

Zorgplicht van easyJet: dit moet je weten

Wanneer je vlucht vertraagt of wanneer de luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert, heeft de airline een wettelijke zorgplicht. Dat betekent dat je recht hebt op:

  • maaltijden en drinken
  • een hotelovernachting indien nodig
  • vervoer naar en van het hotel

De luchtvaartmaatschappij is verplicht de kosten te vergoeden wanneer deze redelijk zijn, dus geen vijfsterrenhotel met kaviaar. Bewaar je bonnetjes goed, zodat je deze kosten kunt terugvragen.

Weigert de maatschappij je geld terug te geven? Dan kun je ook daarvoor een claim indienen bij EUclaim.

Geschreven door Fleur van Leijsen

Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten

Meer over Fleur
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
Vragen? Chat of bel