Vandaag krijgen 706 passagiers compensatie gestort
Air India liet passagiers twee dagen wachten op een vervangende vlucht
Heb jij al geld van ons ontvangen? Het is namelijk payday, en op payday betalen wij klanten hun welverdiende compensatie uit. Vandaag krijgen maar liefst 706 passagiers waar ze recht op hebben.
Deze passagiers krijgen geld gestort om verschillende redenen, denk aan vluchtvertragingen, stakingen, of annuleringen. Maar vandaag is er ook een grote groep die geld gestort krijgt, omdat ze nog geld zouden moeten krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Hoe dat zit, dat leggen we je uit.
Airline moet voor je zorgen
Dat zit zo: bij een annulering of langdurige vertraging heeft de airline een zorgplicht. Gedupeerde passagiers hebben recht op eten, drinken, vervoer en als het nodig is een hotelovernachting.
Maar hier schieten luchtvaartmaatschappijen vaak te kort, waardoor passagiers zelf moeten betalen. Volgens de wet moeten zij dit geld terug krijgen van de airline. Maar wat als ze weigeren je geld terug te geven?
Dan kom je naar ons.
Redelijk om geld terug te krijgen
Vandaag krijgen 52 passagiers bij elkaar zo’n 16 duizend euro gestort aan gemaakte kosten. Zij hebben zich bij ons gemeld en uitgelegd dat ze geen keuze hadden, door handelen van de airline moesten ze namelijk geld uitgeven aan eten, drinken en overnachtingen.
De airlines vonden dat deze passagiers geen recht hadden om dit geld terug te vragen. Wij vonden de eis van de passagiers zeker wel redelijk. En gelukkig vond de wet dat ook.
Dat is nog niet alles. Onze collega’s van Flight Intelligence kwamen vandaag met een aantal schrijnende voorbeelden, die wij helaas maar al te vaak zien.
Uw compensatie is niet vanzelfsprekend
Dankzij Europese wetgeving heeft u nu recht op compensatie. Maar onder druk van luchtvaartmaatschappijen wil de EU deze rechten fors inperken. Help mee dit te voorkomen, teken de petitie zodat u ook in de toekomst recht blijft houden op een vergoeding.
Teken de petitieVijf jaar wachten en Air India
Onder de passagiers zitten mensen die nu eindelijk geld terug krijgen van tickets die door COVID-19 zijn geannuleerd. Ja, je leest het goed: vijf jaar heeft het geduurd om geld terug te krijgen dat volgens de regels binnen 7 dagen had moeten worden terugbetaald. Onvoorstelbaar.
Ook opvallend zijn de zeven passagiers van een Air India-vlucht die in 2023 werd geannuleerd. Air India vond een alternatief twee dagen later prima, gaf passagiers alleen hun ticketgeld terug en liet hen verder alles zelf uitzoeken
Deze zeven reizigers maakten ruim 5 duizend euro aan extra kosten, simpelweg omdat de airline haar zorg- en bijstandsplicht negeerde. De kantonrechter moest eraan te pas komen om Air India te dwingen om de schade te vergoeden.
Zo moeilijk is het toch niet
Hoe is het mogelijk dat zoveel luchtvaartmaatschappijen hun wettelijke plichten zó slecht naleven? Zo moeilijk is het toch niet: bij een annulering bied je een alternatief, regel je een overnachting als dat nodig is en zorg je dat passagiers fatsoenlijk worden geholpen.
Toch gaat het nog veel te vaak mis. En precies daar ligt onze meerwaarde en laten wij zien dat we er zijn voor passagiers.
Heb jij ook kosten gemaakt door een annulering of vertraging? Laat het ons weten, wij staan voor je klaar en helpen je je geld terug te krijgen.
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie