luchthaven vertraagd

Is uw vlucht vertraagd?

Ontvang een vergoeding na de vertraging van uw vlucht

Is uw vlucht vertraagd? Dan heeft u in veel gevallen recht op een vergoeding van de airline waarmee u vliegt. Deze vergoeding kan oplopen tot wel €600,- per persoon. Lees verder over wat uw rechten zijn als uw vlucht vertraagd is. Wilt u liever direct weten of u recht heeft op een vergoeding en hoe hoog deze vergoeding is?
Check uw vergoeding

Vlucht vertraagd? Dit zijn uw rechten bij vluchtvertraging

Uw vlucht is vertraagd. Natuurlijk baalt u daarvan! Niet alleen is het wachten op uw vertraagde vlucht vervelend, u had natuurlijk andere plannen met deze tijd. Genieten van uw vakantie, lekker slapen in uw eigen bed, of deze tijd doorbrengen met degene die u lief heeft bijvoorbeeld. Gelukkig kunt u een vergoeding krijgen voor de vertraging die u heeft opgelopen en heeft u bepaalde rechten als u lang moet wachten.

Rechten bij vertraagde vluchten zijn vastgelegd in Verordening 261/2004

Vroeger had u gewoon pech als uw vlucht vertraagd was. Airlines hadden alle vrijheid vluchtschema’s om te gooien en hun afspraken niet na te komen. Maar dankzij de Europese Verordening 261/2004 zijn airlines verplicht een compensatie te betalen als uw vlucht vertraagd is. Hierdoor is het aantal vertragingen en vluchtwijzigingen drastisch afgenomen. En krijgt u als passagier een compensatie voor het tijdsverlies. Dat bedrag kan flink oplopen.

Verordening 261/2004 geeft aan waar u aanspraak op kunt maken bij vluchtvertraging

In de Verordening 261/2004 staat vastgelegd of u aanspraak maakt op een vergoeding voor uw vertraagde vlucht en op welk bedrag u recht op heeft.

Dit is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Hoe lang uw vlucht vertraagd is
  • Wat de afstand is van de vlucht
  • Of u een vlucht binnen of buiten Europa had
  • Of er wel of geen sprake is van een vorm van overmacht

Deze verschillende factoren bepalen dus óf u recht heeft op een vergoeding en wat de hoogte van de vergoeding is. De hoogte van uw vergoeding is dus niet afhankelijk van het bedrag dat u betaald heeft voor uw vliegticket. Heeft u een ticket gekocht voor €100, maakt u nog steeds aanspraak op een vergoeding die kan oplopen tot wel €600 per ticket!

“De hoogte van uw vergoeding bij vluchtvertraging kan oplopen tot €600,- per ticket”

Wel of geen vergoeding hangt af van de hoeveelheid vluchtvertraging

Hoe lang uw vlucht vertraagd is bepaalt waar u recht op heeft.

Is uw vlucht minder dan 2 uur vertraagd? Dan is de airline u niets verplicht

Vertraging is altijd vervelend. Maar bij minder dan 2 uur vertraging heeft u helaas geen extra rechten.

Recht op verzorging als uw vlucht meer dan 2 uur vertraagd is

Vertrekt uw vliegtuig meer dan 2 uur later? Dan heeft u recht op verzorging. Dat houdt in dat de airline bij een lange vertraging u moet voorzien van eten en drinken. En is het nodig, moet de airline voor u een overnachting regelen en eventuele vervoerskosten van en naar de accommodatie betalen.

Regelt de airline dit niet voor u? Dan kunt u de gemaakte kosten terugvorderen.

Recht op een vergoeding als uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd is

Bij een aankomstvertraging van drie uur heeft u in principe recht op een vergoeding, tenzij uw vlucht buiten de verordening valt of als er sprake is van overmacht.

Alleen recht op compensatie als verordening 261/2004 geldt

U heeft alleen recht op een compensatie voor het geleden tijdsverlies als uw vluchtvertraging valt onder de Europese Verordening 261/2004. Om een vergoeding voor de vertraagde vlucht te kunnen claimen, moet de vlucht voldoen aan een aantal punten:

  • Uw vlucht start vanuit een EU-land
  • Of u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij

Voldoet uw vertraagde vlucht hier niet aan? Dan kunt u geen aanspraak maken op de vergoeding, maar waarschijnlijk wel op verzorging. Deze verzorging is namelijk vastgelegd in het Verdrag van Montreal. En onder dit verdrag vallen bijna alle landen. Dus ook als u van Japan naar de VS vliegt heeft u recht op deze verzorging.

Een vergoeding als uw vlucht begon in de EU en u moet overstappen

Was uw vlucht in Europa niet vertraagd, maar moest u overstappen buiten Europa om uw bestemming te bereiken en heeft u bij die overstap meer dan 3 uur vertraging opgelopen? Als de vluchten beide in 1 boeking staan, kunt u nog steeds aanspraak maken op een vergoeding. Onze juristen geven u graag een vrijblijvend advies over uw specifieke situatie.

Geen geld terug als de vluchtvertraging is ontstaan door overmacht

Vloog u van of naar een EU-land? En had u meer dan 3 uur vertraging? Dan heeft u in principe recht op een vergoeding voor de opgelopen vertraging. Maar niet als er sprake is van een vorm van overmacht. In vaktermen ook wel een buitengewone omstandigheid genoemd.

In dat geval kan de vluchtvertraging de airline niet aangerekend worden. Veel voorkomende buitengewone omstandigheden zijn:

  • Slecht weer
  • Staking anders dan door eigen personeel
  • Terroristische dreiging
  • Blikseminslag
  • Een ‘bird strike’
  • Medische noodgevallen
  • Aangetoonde fabricagefouten aan het vliegtuig

Is uw vlucht vertraagd door een buitengewone omstandigheid dan maakt u helaas geen aanspraak op de vergoeding. Loopt u door een buitengewone omstandigheid een vertraging op van 2 uur of meer, dan heeft u wel recht op verzorging.

De hoogte van de vergoeding bij vertraging van uw vlucht is afhankelijk van de afstand

Het bedrag waar u recht op heeft is afhankelijk van de afstand van uw vlucht. Het is dus niet zo dat u uw ticketkosten terug kunt claimen, maar u krijgt een op voorhand vastgestelde vergoeding voor het tijdsverlies.

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • U heeft recht op €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bv. Eindhoven naar Londen) en een vluchtvertraging van minimaal 3 uur.
  • U heeft recht op €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km (bv. Amsterdam naar Ibiza) en een vluchtvertraging van minimaal 3 uur.

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • U heeft recht op €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (Amsterdam naar Zürich) en een vluchtvertraging van minimaal 3 uur.
  • U heeft recht op €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (Amsterdam naar Istanbul) en een vluchtvertraging van minimaal 3 uur.
  • U heeft recht op €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (Amsterdam naar New York) en een vluchtvertraging van minimaal 4 uur.
  • U heeft recht op €300 vergoeding (50% van €600) bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km en een vluchtvertraging tussen de 3 en 4 uur.
Vlucht vertraagd – vergoeding op basis van afstand

Overzicht van vergoedingen bij vluchtvertraging

Duur vertraging
>2uur vertraging
<1500km en > 3uur vertraging
>1500km en > 3uur vertraging
>3500km en > 3uur vertraging
>3500km en > 4uur vertraging
Binnen EU
Gemaakte kosten voor verzorging
€250,-
€400,-
Buiten EU
Gemaakte kosten voor verzorging
€250,-
€400,-
€300,-
€600,-

Heeft u meer dan 5 uur vertraging en loont het zich niet meer om alsnog te vertrekken? Dan mag u kosteloos annuleren en heeft u recht op zowel de vergoeding als de kosten voor u ticket.

Bereken de afstand van uw vlucht

Stel: u vertrekt vanaf Londen Heathrow met een vluchtvertraging van 3 uur en 15 minuten. Op Amsterdam Schiphol landt u met een vertraging van 2 uur en 45 minuten. De vliegtuigmaatschappij heeft tijdens de vlucht een gedeelte van de vertraging ingelopen. Bij deze vluchtvertraging heeft u volgens Verordening 261/2004 geen recht op een vergoeding.

Ingewikkeld? Wij geven duidelijkheid met onze vluchtdatabase

Er zijn dus nogal wat regeltjes en uitzonderingen. Was uw vlucht nu wel of net niet 3 uur later aangekomen? Was de oorzaak van de vertraging overmacht of niet? Wat was de afstand van uw vlucht? Vragen waar u eigenlijk niet mee bezig wilt zijn. U wilt graag snel weten waar u aan toe bent zonder alle ins-en outs te weten.

Daarom heeft EUclaim een database ontwikkeld met alle vluchtgegevens en vluchten die vertraagd zijn. Zo kunt u eenvoudig op basis van uw vluchtnummer uw rechten controleren. Wij analyseren dagelijks ruim 13 miljoen vlucht-, nieuws- en weergegevens. Op basis van alle gegevens stellen wij een actuele lijst met vertraagde vluchten samen waarvan wij weten dat er geen sprake was van onmacht en passagiers recht hebben op een vergoeding.

Direct weten waar u aan toe bent? Check het op vluchtnummer

Op basis van uw vluchtnummer kunt u gelijk checken of u recht heeft op een vergoeding voor uw vluchtvertraging én hoe hoog deze vergoeding is. Daarna kunt u gelijk eenvoudig uw claim indienen. Binnen 3 minuten heeft u het geregeld.

Uw rechten bij vluchtvertraging opzoeken zonder vluchtnummer

Weet u uw vluchtnummer niet, maar wilt u wel weten of u recht heeft op een vergoeding? We hebben de recent vertraagde vluchten voor u op een rijtje gezet.

Recent vertraagde vluchten

EUclaim houdt een database bij met vluchten die met vertraging aangekomen zijn op de eindbestemming. Onderstaande vluchten zijn vertraagd. Passagiers van deze vluchten kunnen een claim indienen om aanspraak te maken op hun vergoeding.

De vergoeding voor uw vertraagde vlucht claimen

Heeft u recht op een vergoeding voor uw vertraagde vlucht, dan kunt u een claim indienen om deze vergoeding te krijgen. Hoewel airlines verplicht zijn de vergoeding aan u uit te keren, staan zij natuurlijk niet te springen om de compensatie aan u te betalen. In de meeste gevallen zullen zij dat dan ook zeker niet zomaar doen. Zelfs grote airlines als KLM, Lufthansa en British Airways verzuimen massaal hun plicht.

Weinig kans op succes als u zelf claimt

Passagiers die zelf een claim indienen bij de airline voor hun vluchtvertraging, krijgen vaak direct een afwijzing. De kans dat u als particulier naar de rechter stapt en daar succesvol zult zijn, schatten de airlines laag in. Veel vliegtuigpassagiers zijn daardoor veel tijd en geld kwijtgeraakt, zonder uiteindelijk de vergoeding te krijgen waar zij recht op hebben.

97% kans van slagen als u claimt met EUclaim

EUclaim behartigt de belangen van vliegtuigpassagiers. De juristen van EUclaim slagen er in 97% van de gevallen in het geld van de airline te vorderen voor uw vluchtvertraging. En dat kosteloos; u draagt alleen een percentage af als de airline betaald heeft. Hiermee kunnen we weer andere vliegtuigpassagiers bijstaan en zorgen we ervoor dat airlines hun plicht nakomen.

Ook extra kosten die u maakt als gevolg van de vertraagde vlucht nemen wij mee

Misschien heeft u geen recht op een vergoeding, omdat uw vlucht minder dan 3 uur vertraagd was, of omdat uw vlucht niet valt onder de verordening. Maar heeft u wel het recht gehad op verzorging en kosten gemaakt als gevolg van uw vertraging. Die kosten kunt u ook vorderen via EUclaim. Dit kan in combinatie met de claim voor uw vluchtvertraging, maar ook zonder. 

U kunt kosteloos een claim indienen voor uw vluchtvertraging

Kiest u ervoor het geld van uw vliegtickets terug te vorderen via EUclaim? Dan betaalt u in eerste instantie niets voor deze dienstverlening. Onze juristen zullen er alles aan doen het geld voor u terug te krijgen. Inclusief eventuele rechtszaken, deurwaarderskosten en beslagleggingen. Pas als u het volledige bedrag terugkrijgt, draagt u een vergoeding af voor de uitgevoerde werkzaamheden. Deze bedraagt 29% van het ontvangen bedrag, plus €26 administratiekosten. Voor deze relatief kleine vergoeding kunnen wij u én andere toekomstig gedupeerde vliegtuigpassagiers helpen.

Uw vergoeding bij vluchtvertraging claimt u met EUclaim

  • EUclaim is al 14 jaar dé belangenbehartiger van vliegend Nederland
  • Met een slagingspercentage van 97% is uw claimafhandeling met EUclaim het meest succesvol
  • In slechts 3 minuten weet u wat uw rechten zijn en dient u uw claim in
  • Wij bieden kosteloze juridische hulp en schuwen een eventuele rechtszaak niet
  • U draagt alleen een percentuele vergoeding bij als de airline u betaald heeft

Direct een claim indienen

Krijg ook waar u recht op heeft en dien een claim in! De juristen van EUclaim gaan voor u aan de slag en zorgen ervoor dat de airline u uw vergoeding gaat betalen.

Tip: u kunt direct de kosten die u heeft moeten maken vanwege uw vertraagde vlucht meenemen in uw claim.

Uw vlucht was vertraagd en u heeft een claim ingediend: hoe nu verder?

Als u uw claim heeft ingediend hoeft u niets meer te doen. De juristen van EUclaim gaan voor u aan de slag. Wij doen er alles aan u geld te vorderen bij de airline. Niet alleen gaan we voor u naar de rechtbank als dat nodig is, ook innen we het geld als de airline na een vonnis van de rechter niet betaalt. Tot beslaglegging aan toe. U krijgt dus waar u recht op heeft. In 97% van de gevallen kunnen we dat waarmaken.

Het enige wat u nog hoeft te doen is afwachten. U kunt snel het geld op uw rekening gestort krijgen, maar het proces kan langer duren als airlines verzuimen zich aan de regels te houden. Soms heeft u dus even geduld nodig. Via uw persoonlijk dossier houden we u op de hoogte van de vorderingen.

Nog vragen over uw rechten bij vluchtvertraging?

Wij helpen u graag verder. Onderstaand beantwoorden we de meest gestelde vragen over vluchtvertraging, uw rechten en het indienen van een claim.

Veelgestelde vragen bij vluchtvertraging

  • Mijn vlucht is vertraagd. Heb ik recht op compensatie?

    Als uw vlucht meer dan twee uur vertraagd is heeft u al recht op compensatie. Dit is in de vorm van zorgplicht. Dit betekent dat u recht heeft op eten, drinken en een hotelovernachting als dat nodig is. Als u dit niet aangeboden krijgt van de luchtvaartmaatschappij kunt u deze kosten later claimen door middel van bonnetjes.

     

    Als u drie uur of nog later aankomt op de plaats van bestemming heeft u recht op een vergoeding ter compensatie van uw tijdsverlies.

  • Wanneer kan ik compensatie claimen bij een vertraagde vlucht?

    U kunt een compensatie claimen als uw vlucht drie uur of later aankomt op de plaats van bestemming. Als uw vlucht met meer dan drie uur vertraging vertrekt, maar aankomt met een vertraging van minder dan drie uur heeft u geen recht op compensatie. Mogelijk heeft u wel recht op een compensatie voor eten en drinken. Als de luchtvaartmaatschappij u dit niet heeft aangeboden kunt u deze kosten claimen.

  • Hoe wordt de compensatie berekend bij een vertraagde vlucht?

    De compensatie wordt berekend aan de hand van twee factoren:

    • de tijd van aankomst op de plaats van bestemming
    • de afstand van de luchthaven van vertrek tot de plaats van bestemming

    Als uw vlucht drie uur later dan gepland aankomt op de luchthaven van bestemming heeft u recht op compensatie. Voor vluchtbestemmingen binnen de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Eindhoven naar Londen)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Ibiza)

    Voor vluchtbestemmingen buiten de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Zürich)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Istanbul)
    • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York)

    Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

  • Wat zijn buitengewone omstandigheden?

    Bij buitengewone omstandigheden hoeven luchtvaartmaatschappijen geen compensatie te betalen. De vliegtuigmaatschappij kan dan aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vluchtvertraging. U kunt hierbij denken aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme.

  • Mijn vlucht is vertraagd/geannuleerd door een staking van het luchtvaartpersoneel. Kan ik compensatie claimen?

    Ja, dat kan. Alle situaties waar de luchtvaartmaatschappij zelf wat aan had kunnen doen, kunnen geclaimd worden. Hier valt ook een staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij onder.

  • Ik heb mijn overstap gemist door een kleine vertraging en nu kom ik veel later aan op plaats van bestemming. Kan ik een claim indienen voor deze vertraagde vlucht?

    Ja, dat kan. Als u drie uur of later op de plaats van bestemming aankomt heeft u recht op compensatie. Het maakt niet uit dat de vertraging is ontstaan door een kleine vertraging waardoor u uw overstap heeft gemist.

  • Welke documenten moet ik aanleveren om een claim te kunnen indienen voor mijn vertraagde vlucht?

    Er zijn een aantal reisdocumenten noodzakelijk om de claimaanvraag in behandeling te kunnen nemen. De benodigde reisdocumenten kunt u direct uploaden tijdens het indienen van de claimaanvraag. Het is ook mogelijk om de documenten op een later moment toe te voegen aan uw online dossier. Wij hebben een kopie nodig van de volgende documenten:

     

    • Identiteitsbewijs
    • Boekingsbevestiging en/of
    • E-ticket(s) en/of
    • Instapkaart(en)

     

    Bent u niet meer in het bezig van bovengenoemde reisdocumenten? Dan kunt u deze opvragen bij de organisatie waarbij u de reis of vliegticket heeft geboekt.

  • Wat kost de service van EUclaim?

    Wij werken op basis van no cure, no pay. Dit houdt in dat u alleen onze succesfee van 29% + €26 administratiekosten (inclusief BTW) per persoon betaalt, wanneer wij uw claim positief hebben afgerond. Onze succesfee is ongeacht of wij voor u naar de rechtbank zijn gegaan. Bij de uitbetaling van uw vergoeding, houden wij de succesfee en de administratiekosten in.

    Wanneer u een claim wilt indienen voor meer dan tien personen kunt u contact opnemen met onze Customer Care medewerkers via customercare@euclaim.nl. Zij kunnen dan de eventuele mogelijkheden met u bespreken.

  • Een claim indienen voor een vertraagde vlucht, is dat lastig?

    Nee, in tegendeel! Bij EUclaim dient u snel en makkelijk een claim in. Binnen drie minuten is het al geregeld. Zo kunt u snel en zorgeloos verder genieten van uw reis.

  • Kun je in 1 claim meerdere tickets meenemen?

    Heeft u een online dossier bij EUclaim? Dan kunt u meerdere tickets aanmaken binnen dit dossier. U kunt bijvoorbeeld een claim indienen voor vertraagde bagage, extra kosten of vluchtproblemen.

  • Kan ik nog een vergoeding krijgen als mijn vluchtvertraging al langer geleden is?

    Ja, tot twee jaar na vluchtdatum kunt u nog een claim indienen voor uw vluchtprobleem. Controleer hier of u recht heeft op een vergoeding.

  • Wordt de afstand berekend op basis van de vluchtroute of is dit hemelsbreed?

    Hemelsbreed.

  • Wat als ik door een vertraagde vlucht mijn aansluitende vlucht heb gemist?

    Heeft uw eerste vlucht een vertraging opgelopen waardoor u de aansluitende vlucht heeft gemist? Dan moet de airline waarmee u vloog verzorging in de vorm van eten en drinken, een vervangende vlucht en indien nodig een hotelovernachting aanbieden. Komt u daarnaast met een vertraging van drie uur of meer aan op de eindbestemming? Dan heeft u mogelijk ook recht op een vergoeding tot €600 per persoon.

  • Wat als mijn uiteindelijk is geannuleerd?

    Wanneer u minder dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering van uw vlucht heeft u mogelijk recht op een vergoeding. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon. De airline moet u informeren over de wijziging van de vlucht en u de vergoeding uitbetalen.

  • Als mijn vlucht zolang vertraagd is dat ik niet meer wil vertrekken, wat zijn dan mijn rechten?

    Je rechten op geld terug en compensatie worden pas beschermd na 5 uur vertrekvertraging als je niet meer wenst om te reizen. Bij vertragingen minder dan 5 uur mag je natuurlijk ook afzien van reizen, echter zijn er dan geen wettelijke gronden. Op dat moment ben je overgeleverd aan de coulance van de airline.

  • Bij meer dan 2 uur vertraging heb ik recht op verzorging. Mag ik gewoon ergens wat gaan eten of hoe regel ik dat?

    Bij een vertraging vanaf twee uur heeft u recht op verzorging van de airline. U moet hierbij denken aan eten en drinken en zo nodig een hotelovernachting. Meestal geeft de airline vouchers voor het kopen van eten of drinken, maar als dit niet geregeld wordt mag u dit zelf aanschaffen. Bewaar de bonnetjes goed, want u kunt deze kosten achteraf declareren bij de airline.

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

12505 passagiers hebben EUclaim een score van 4.5 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.
Bekijk 12.929 ervaringen
Vragen? Chat of bel