Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Vlucht geannuleerd, geld terug?

Lees hoeveel geld u terugkrijgt als uw vlucht is geannuleerd

Is uw vlucht geannuleerd, dan heeft u volgens de Europese Verordening 261/2004 verschillende rechten. Gaat uw vlucht helemaal niet door, of krijgt u geen goed alternatief aangeboden, dan moet de airline het geld terugbetalen van het ticket. Daarnaast heeft u in bepaalde situaties ook recht op een aanvullende (schade)vergoeding.
Controleer direct hoeveel geld u terugkrijgt

665.499 tevreden passagiers

Geld terug als uw vlucht is geannuleerd

Wordt uw vlucht geannuleerd, dan zijn uw rechten afhankelijk van het moment waarop de annulering aan u gecommuniceerd is.

Allereerst heeft u bij een annulering door de luchtvaartmaatschappij, altijd het recht om af te zien van uw reis en het geld terug te vragen dat u voor uw ticket heeft betaald. De airline moet dan binnen 7 dagen het geld terugstorten.

Geld terug als uw vlucht meer dan 2 weken voor vertrek is geannuleerd.

Is er meer dan 14 dagen voor vertrek aan u gecommuniceerd dat uw vlucht is geannuleerd? Dan kunt u met de airline kijken naar een alternatief. Eventuele meerkosten van de nieuwe vlucht zijn voor rekening van de airline. Is er geen goed alternatief beschikbaar? Dan kunt u altijd weigeren en uw geld terugvragen. U kunt dan proberen via een andere airline een geschikte vlucht te boeken.

Aanvullende vergoeding als uw vlucht minder dan 2 weken voor vertrek is geannuleerd.

Is uw vlucht minder dan 2 weken voor vertrek geannuleerd en komt u uiteindelijk veel eerder of later aan, dan heeft u recht op een aanvullende vergoeding.

Als u tussen de 7 en 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en uiteindelijk minimaal 2 uur eerder bent vertrokken, of meer dan 4 uur later bent aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding.

Bent u minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 1 uur eerder vertrokken, of meer 2 uur later aangekomen, dan heeft u ook recht op een vergoeding.

De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de vluchtafstand

Het bedrag dat u aan vergoeding kunt krijgen, is afhankelijk van de oorspronkelijke afstand van uw vlucht.

Vluchtafstand
tot 1500 km
tussen 1500 en 3500 km
meer dan 3500 km
Het geld dat u aan vergoeding krijgt
€250,-
€400,-
€600,-

Let op: Dient u een claim in met EUclaim en ontvangt u de vergoeding van de airline, dan draagt u een bedrag van €33 aan administratiekosten af plus een fee van 29%. Dit is altijd hetzelfde, ongeacht of er een juridische procedure nodig is om uw geld te ontvangen. Bij de meeste andere partijen draagt u een extra bedrag af bij een juridische procedure, bij EUclaim weet u altijd waar u aan toe bent. Het geld dat u netto terugkrijgt vindt u in het overzicht van netto-vergoedingen.

Én geld terug én vergoeding

Accepteert u het aangeboden alternatief niet, omdat het tijdsverschil met uw oorspronkelijke vluchttijd groot is, dan krijgt u zowel het geld terug voor uw ticket én heeft u recht op een aanvullende vergoeding die kan oplopen tot €600 per persoon. Deze vergoeding staat los van de prijs die u heeft betaald voor het ticket en is gebaseerd op de vluchtafstand.

Stel: U zou over enkele dagen naar Gran Canaria vliegen. U ontvangt het bericht van de airline dat uw vlucht is geannuleerd. Bovendien biedt de airline een alternatief waarmee u meer dan 2 uur later aankomt. Dit is voor u niet acceptabel en u kies ervoor uw reis niet door te laten gaan. In dit geval heeft u zowel recht op het geld terug van uw ticket én kunt u een claim indienen ter hoogte van €400,- per persoon.

In bovengenoemd voorbeeld heeft u het recht om het geld voor uw ticket terug te vragen. Immers heeft de airline de vlucht geannuleerd. Daarnaast heeft u recht op een aanvullende vergoeding: U zou binnen een week vliegen en de alternatieve vlucht zou meer dan 2 uur later aankomen. Het bedrag waar u recht op heeft bedraagt € 400, want uw oorspronkelijke vluchtafstand lag tussen de 1500 en 3500 km. 

Let op: niet automatisch geld terug voor terugvlucht

Is uw heenvlucht geannuleerd en overweegt u het alternatief niet te accepteren, hou er dan rekening mee dat dit ook consequenties kan hebben voor uw terugvlucht. Airlines gaan hier verschillend mee om. Heeft u uw terugvlucht ook geboekt bij dezelfde airline en besluit u niet mee heen te vliegen, dan kan het zijn dat de airline ook automatisch uw terugvlucht annuleert. Bij sommige airlines krijgt u het geld dat u heeft betaald voor uw terugreis gewoon terug, maar er zijn ook airlines die het als ‘no show’ beschouwen. U krijgt dan niets terug, immers is het uw eigen keuze om niet mee te gaan met de vlucht. Hoe een airline hiermee omgaat vindt u in de algemene voorwaarden van de airline die u heeft ontvangen toen u uw boeking maakte.

Daarnaast wordt ook de terugvlucht beschouwd als een losse vlucht als het gaat om een aanvullende vergoeding. Vliegt de airline wel gewoon terug volgens schema, met of zonder u, dan heeft u geen recht op een aanvullende vergoeding voor de terugreis.

Benieuwd hoeveel geld u terug kunt krijgen?

Wilt u graag weten hoeveel geld u in totaal terug kunt krijgen voor de annulering van uw vlucht? U kunt het eenvoudig controleren op basis van uw oorspronkelijke vluchtnummer.

Waarom geld terugvorderen met EUclaim?

  • U loopt geen enkel risico
  • In 3 minuten dient u een claim in, wij regelen de rest
  • Kosten voor een juridische procedure zijn inbegrepen. Wij schuwen een eventuele rechtszaak niet
  • Onze eigen juridische afdeling handelt uw claim af
  • Dat doen wij al sinds 2007. We hebben al 665.499 passagiers geholpen
  • Met een slagingspercentage van 97% is uw claimafhandeling met EUclaim het meest succesvol

EUclaim doet er alles aan uw geld te vorderen van de airlines

  • 2022-11-10

    Na 6 jaar mag British Airways alsnog betalen

    Na 6 jaar krijgen passagiers eindelijk de bevestiging. Zij hebben recht op compensatie voor hun gemiste aansluiting in 2016 door een vertraging bij British Airways.

  • 2021-09-30

    Na 6 jaar compensatie opgehaald voor 66 passagiers bij Azores Airlines in Portugal

    Al meer dan 14 jaar behartigt EUclaim succesvol de belangen van vliegtuigpassagiers. En we geven niet op als het tegenzit! Want wij staan ervoor dat passagiers krijgen waar ze recht op hebben, hoe lang het ook duurt. Zo hebben we deze maand na 6 jaar eindelijk succesvol compensatie opgehaald bij Azores Airlines (voorheen bekend onder de naam Sata Airlines) in Portugal. Bij de payday van vandaag kunnen we daarom deze 66 passagiers na lang wachten eindelijk blij maken.

  • 2020-12-10

    EUclaim legt na 10 jaar beslag op kerosine Balkan Holiday Air

    Op donderdag 10 december heeft EUclaim namens 23 passagiers beslag gelegd op de kerosine van Balkan Holiday Air. De luchtvaartmaatschappij weigert al acht jaar lang om deze passagiers de rechterlijke vergoeding voor een vluchtvertraging uit 2010 te betalen. Door de beslaglegging ontvangen de passagiers na jarenlang wachten eindelijk hun geld.