vrouw baalt van geannuleerde vlucht

Wat zijn mijn rechten bij een geannuleerde vlucht?

U heeft mogelijk recht op een vergoeding!

Is uw vlucht geannuleerd? U kunt recht hebben op een vergoeding tot €600,- per persoon. EUclaim helpt u uw compensatie te claimen.
Check uw vergoeding

734.491 tevreden passagiers

Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht geannuleerd wordt?

Is uw vlucht geannuleerd? Dan heeft u recht op een vervangende vlucht of geld terug van uw ticket. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om u deze keuze te bieden.

Daarnaast kunt u recht hebben op een financiële vergoeding. Dit bedrag staat los van de ticketprijs en kan oplopen tot €600,- per persoon. De hoogte van de compensatie wordt bepaald door de lengte van uw vlucht.

Wanneer heb ik recht op een vergoeding?

Uw rechten bij een geannuleerde vlucht zijn vastgelegd in EU Verordening 261 uit 2004. Hierin valt te lezen dat u recht heeft op een compensatie als de situatie van uw geannuleerde vlucht voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Uw vlucht vertrekt vanuit een EU-land of u vliegt naar de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • De annulering is niet veroorzaakt door overmacht.

Daarnaast is het belangrijk wanneer de annulering is gecommuniceerd:

  • Bent u langer dan 14 dagen voor vertrek geinformeerd? Dan heeft u geen recht op compensatie.
  • Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen? Dan heeft u recht op een vergoeding.
  • Bent u minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd? Als uw vlucht 1 uur eerder vertrok of meer dan 2 uur later aankwam, heeft u recht op een compensatie.

Heb ik recht op verzorging als mijn vlucht wordt geannuleerd?

De luchtvaartmaatschappij heeft de plicht om goed voor u te zorgen bij een annulering. Denk aan eten, drinken en als het nodig is een overnachting.

Deze zogenaamde zorgplicht is vastgelegd in het verdrag van Montreal en geldt ook buiten Europa.

Het recht op verzorging is afhankelijk van de afstand van de vlucht en de lengte van de wachttijd:

  • Minimaal 2 uur extra vertraging bij een vlucht tot 1500 km.
  • Minimaal 3 uur extra vertraging bij een vlucht van 1500 km tot 3500
  • Vanaf 4 uur extra vertraging bij een vlucht van meer dan 3500 km.

Als uw vlucht van Nederland naar het buitenland is geannuleerd en u bent tijdig geïnformeerd, dan kunt u in de comfort van uw eigen woning wachten op de volgende vlucht.

Maar wat als u in het buitenland bent en u op het laatste moment hoort dat uw vlucht wordt geannuleerd? Dan heeft u recht op eten, drinken en als het nodig is, een hotelovernachting.

Mijn vlucht naar Nederland is geannuleerd, hoe zit dat met mijn accommodatie?

Stel dat uw vlucht naar Nederland geannuleerd wordt en de vervangende vlucht pas een dag later vertrekt, dan moet de luchtvaartmaatschappij voor u zorgen. Denk aan eten en drinken, maar ook aan een overnachting en vervoer naar het verblijf.

Afhankelijk van de situatie kan dit een hotel bij het vliegveld zijn, of een extra overnachting in de accommodatie waar u al verblijft.

Normaal gesproken regelt de airline dit, maar als dit niet zo is, dan moet u zelf een accommodatie regelen. Deze kosten kunt u achteraf claimen, mits de kosten redelijk zijn.

Een middenklasse hotel in de omgeving van het vliegveld of de geboekte accommodatie wordt vaak als redelijk beschouwd. Luxe hotels of zeer dure accommodaties zijn mogelijk niet volledig vergoedbaar, tenzij er geen andere opties beschikbaar zijn.

Heeft u meer dan €250,- uitgegeven aan eten, drinken, hotelovernachtingen en vervoer, dan kunt u deze gemaakte kosten claimen via ons. Onze tip: Bewaar uw bonnetjes.

Is uw vlucht naar Nederland op het laatste moment geannuleerd? De airline moet u eten, drinken en een overnachting aanbieden. Als u hier zelf voor heeft moeten betalen, dan kunt u deze kosten claimen.

Geen recht op een vergoeding bij overmacht

Als er sprake is van overmacht, dan heeft u geen recht op een compensatie bij een geannuleerde vlucht. Met overmacht bedoelen we onvoorziene omstandigheden, iets waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen.

Dit zijn enkele voorbeelden van overmacht:

  • Extreme weersomstandigheden
  • Natuurrampen
  • Stakingen van grondpersoneel
  • Medische noodlandingen
  • Terrorisme

Let op: ook bij overmacht heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht.

Wat als ik mijn overstap mis door een geannuleerde vlucht?

Heeft u een overstap en mist u door de annulering van uw eerste vlucht uw aansluitende vlucht? De hoogte van de compensatie hangt af van of beide vluchten samen of afzonderlijk zijn geboekt.

Dat kunnen we het beste uitleggen met een voorbeeld. Stel u vliegt van Amsterdam naar New York, met een overstap in Londen.

U kunt deze twee vluchten boeken bij een luchtvaartmaatschappij onder hetzelfde boekingsnummer. Als de eerste vlucht dan geannuleerd wordt, dan telt de eindbestemming van de totale boeking, in dit geval New York, voor de hoogte van uw vergoeding.

Maar heeft u voor dezelfde reis twee losse tickets geboekt? Als de eerste vlucht van Amsterdam naar Londen wordt geannuleerd, dan heeft u alleen recht op een vergoeding voor deze vlucht. Als u hierdoor de vlucht van Londen naar New York mist, is dat uw eigen verantwoordelijkheid.

Hoeveel vergoeding krijg ik als mijn vlucht is geannuleerd?

De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht. Dit heeft niets met uw ticketprijs te maken, het kan dus zomaar zijn dat u meer krijgt dan wat u voor het ticket betaald heeft.

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de vlucht.

  • Bij een vlucht tot 1500 kilometer is de vergoeding €250.
  • Is de vlucht tussen 1500 en 3500 kilometer? Dan is de vergoeding €400.
  • Meer dan 3500 kilometer gevlogen? Dan is de compensatie €600.

Benieuwd wat de afstand van uw vlucht was? Bereken hier de afstand van uw vlucht. Vul uw vluchtgegevens in en bereken de afstand.

Veelgestelde vragen bij geannuleerde vluchten

  • Wat zijn mijn rechten bij een vluchtannulering?

    Als de vliegtuigmaatschappij uw vlucht annuleert, heeft u bepaalde rechten. Zo moet de vliegtuigmaatschappij u kosteloos omboeken naar een alternatieve vlucht om op uw eindbestemming te komen, maar heeft u ook recht op een vergoeding voor het tijdsverlies dat kan oplopen tot €600 per persoon.

  • Wanneer heb ik recht op compensatie bij een geannuleerde vlucht?

    Is uw vlucht geannuleerd? Om recht te hebben op een vergoeding is het volgens Verordening 261/2004 van belang wanneer u geïnformeerd bent over de annulering van uw vlucht:

    • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding
    • Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
    • Bent u 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
  • Hoeveel vergoeding krijg ik bij een geannuleerde vlucht?

    De compensatie wordt berekend aan de hand van twee factoren:

    • de tijd van aankomst op de plaats van bestemming
    • de afstand van de luchthaven van vertrek tot de plaats van bestemming

    Als uw vlucht drie uur later dan gepland aankomt op de luchthaven van bestemming heeft u recht op compensatie. Voor vluchtbestemmingen binnen de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Eindhoven naar Londen)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Ibiza)

    Voor vluchtbestemmingen buiten de EU geldt:

    • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Zürich)
    • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Istanbul)
    • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York)

    Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

  • Een claim indienen voor een geannuleerde vlucht, is dat lastig?

    Nee, in tegendeel! Bij EUclaim dient u snel en makkelijk een claim in. Binnen drie minuten is het al geregeld. Zo kunt u snel en zorgeloos verder genieten van uw reis.

  • Wat kost de service van EUclaim?

    Wij werken op basis van no cure, no pay. Dit houdt in dat u alleen onze succesfee van 29% + € 33,- dossierkosten (inclusief BTW) per persoon betaalt, wanneer wij uw claim positief hebben afgerond. Onze succesfee is ongeacht of wij voor u naar de rechtbank zijn gegaan. Bij de uitbetaling van uw vergoeding, houden wij de succesfee en de dossierkosten in.

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

734.491 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.
Bekijk 14467 ervaringen

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel
Was uw vlucht gennuleerd? Check uw vergoeding