Vrouw op luchthaven - EUclaim
14 maart 2023

Ongekende hoeveelheid stakingen in het Europese vliegverkeer dupeert meer dan 70.000 passagiers in één week

Afgelopen week waren er 4.877 vluchten geannuleerd of langdurig vertraagd (langer dan 3 uur) in Europa. Dit kwam voornamelijk door stakingen in de luchtvaartsector. Hierdoor werden meer dan 70.000 passagiers gedupeerd; 2,5 keer zoveel dan de week ervoor.

Franse luchtverkeersleiders staakten maar liefst acht dagen, waarmee zij de langste staking van de afgelopen 15 jaar op hun naam hebben staan. Het personeel op vijf Duitse luchthavens legde voor één dag het werk neer en ook in Spanje staakte het luchthavenpersoneel. Van Austrian Airlines legde zelfs al het vliegend personeel tijdelijk het werk neer.

 

Er heerst veel onrust in de luchtvaartsector. In Frankrijk wordt al langer gestaakt tegen de invoering van een hogere pensioenleeftijd. Andere stakingen worden georganiseerd, omdat het personeel de lonen te laag en de werkdruk te hoog vindt. Of er op de eisen kan worden ingegaan is onbekend. Als deze onrust aanblijft, dan zullen de stakingen deze zomer grote gevolgen hebben voor vliegtuigpassagiers. Komende week belooft ook niet veel goeds; in Frankrijk en Griekenland wordt morgen gestaakt en in Spanje heeft de luchtverkeersleiding vandaag het werk weer neergelegd.

 

De stakingen hebben ook impact op de Nederlandse reiziger. Zo werden afgelopen week 188 vluchten van en naar Nederland geannuleerd, ten opzichte van 72 vluchten een week eerder. Ook waren er 2,5 keer zoveel langdurige vertragingen in Nederland dan de week ervoor.

 

Passagiers die geannuleerd of vertraagd zijn door een staking bij een derde partij, hebben geen recht op compensatie. Dit wordt namelijk gezien als overmacht. Als het vliegend personeel van de luchtvaartmaatschappij zelf staakt, zoals het geval was bij Austrian Airlines, dan heeft de passagier wél recht op een vergoeding. Daarnaast hebben passagiers (bij alle stakingen) recht op teruggave van extra kosten, die zij hebben gemaakt als gevolg van de staking. Denk hierbij aan hotelkosten, eten en drinken en alternatief vervoer. Extra kosten dienen vergoed te worden door de luchtvaartmaatschappij.

Is jouw vlucht geannuleerd of vertraagd door de stakingen? Of heb je extra kosten gemaakt? Check dan nu of je recht hebt op een vergoeding!

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding