Luchthaven vertraging

Na 6 jaar compensatie opgehaald voor 66 passagiers bij Azores Airlines in Portugal

30 september 2021

Al meer dan 17 jaar behartigt EUclaim succesvol de belangen van vliegtuigpassagiers. En we geven niet op als het tegenzit! Want wij staan ervoor dat passagiers krijgen waar ze recht op hebben, hoe lang het ook duurt. Zo hebben we deze maand na 6 jaar eindelijk succesvol compensatie opgehaald bij Azores Airlines (voorheen bekend onder de naam Sata Airlines) in Portugal.

66 gedupeerde passagiers melden zich

In de jaren 2015 en 2016 meldde zich in totaal 66 gedupeerde passagiers van vluchten van Azores Airlines. Zoals de naam al verraad heeft Azores Airlines haar thuisbasis op de eilandengroep de Azoren. Een rotspartij midden in de Atlantisch oceaan, maar omdat de Azoren tot Portugal behoren valt deze eilandengroep binnen de grenzen van de EU. En daarom vallen ze onder de Europese Verordening 261/2004.

Rechter stelt passagiers in het gelijk

Azores Airlines wees het verzoek voor compensatie af. Daarom waren wij genoodzaakt namens deze 66 passagiers een zogenaamde ´small claims procedure´ te starten. Door middel van deze procedure zijn we in staat kleine verordeningen in te stellen bij grensoverschrijdende geschillen.

De rechter heeft de passagiers in het gelijk gesteld: Azores Airlines moet de passagiers compenseren op basis van de Verordening 261/2004. Dit doet de rechter in het geval van een small claims procedure met een zogenoemde beschikking (bij een dagvaarding zou het een vonnis heten). Daarmee lijkt de zaak gesneden koek, maar helaas blijkt in dit geval niets minder waar.

Azores Airlines geeft geen gehoor

Ondanks de uitspraak van de rechter gaf Azores Airlines geen gehoor op onze verzoeken de compensatie te betalen. Ook niet na herhaaldelijk herinneren. Dan zit er voor EUclaim niets anders op dan een deurwaarder in te schakelen om de luchtvaartmaatschappij te dwingen te betalen en waar nodig beslag te leggen.

Dit werd echter bemoeilijkt door het feit dat Azores Airlines niet meer op Nederland vloog. Ook hebben ze geen kantoren in Nederland. En na het uitwijzen van de beschikkingen door de rechter waren er ook geen andere Nederlandse bedrijven meer waar ze zaken mee deden. Omdat een deurwaarder alleen binnen de Nederlandse grenzen beslag kan leggen leek dit opnieuw een dood einde.  

EUclaim gaat naar Portugal

Maar wij zijn niet voor één gat te vangen. EUclaim besloot daarom voor 23 van 66 passagiers een duur traject in te slaan. Wanneer we succesvol zouden zijn in het verhalen van de compensatie zouden deze kosten bij Azores Airlines op de rekening komen te staan.

Voor deze eerste 23 passagiers hebben wij de uitspraken van de Nederlandse rechter laten vertalen in het Portugees. Via een deurwaarder met internationale ervaring zijn we vervolgens naar de Portugal gegaan om beslag proberen te leggen. Bijkomende uitdaging is dat dit volgens Portugees recht moet plaats vinden, en daar komt heel wat bureaucratie bij kijken. Na het confirmeren aan alle eisen en documenten en heel veel geduld is het ons gelukt voor deze 23 passagiers de compensatie op te halen.

Door hoge kosten Azores Airlines eindelijk overstag

De kosten voor Azores Airlines om deze 23 passagiers te compenseren is vanwege dit hele traject erg hoog geworden. Je zou denken dat Azores Airlines deze kosten wel zou willen voorkomen voor de overige 43 passagiers. Daarom stelde we ze opnieuw voor om de compensatie te betalen. Deze logica leek in eerste instantie niet besteed aan Azores Airlines, maar na een laatste dreiging om opnieuw dure trajecten op te starten zijn ze toch overstag gegaan.

Daarmee kunnen wij ook deze laatste 43 passagiers na meer dan 6 jaar verblijden met de compensatie waar zij recht op hebben.

Heb jij ook recht op vergoeding na een vertraging of annulering?

In Nederland kunnen claims nog worden ingediend bij de Rechtbank tot twee jaar na de vluchtdatum. Wil jij weten of je nog recht hebt op een vergoeding voor een vertraagde of geannuleerde vlucht uit het verleden? Check de vlucht in onze database en wij geven je meteen vrijblijvend advies.

Meer over EUclaim

  • 2021-05-19

    Hoe staat het nu met.. vluchtproblemen door sneeuw in december 20

    In de tweede editie van ‘hoe staat het nu met..’ staan de sneeuwachtige dagen van 10 en 11 december in 2017 centraal. Tijdens deze twee dagen waren er 1238 vluchten geannuleerd van en naar Nederland en ook nog eens 287 vluchten langdurig vertraagd.

  • 2021-05-04

    Hoe staat het nu met.. de personeelsstakingen van Ryanair uit 2018

    In de nieuwe rubriek ‘hoe staat het nu met..’ werpt EUclaim een terugblik op bijzondere momenten in de luchtvaart. Onze eerste terugblik zijn de stakingen van het eigen personeel van Ryanair in 2018. Deze stakingen hadden een behoorlijke impact op het vliegverkeer en een sluiting van een basis op Eindhoven Airport als gevolg. EUclaim vertelt over de (lopende) processen als gevolg van de Ryanair stakingen.

  • 2021-07-01

    Hoe is het nu met.. vertragingen van Bulgaria Air in zomer 2015?

    In de zomer van 2015 was Bulgaria Air verantwoordelijk voor de vluchten vanuit Amsterdam naar badplaats Bourgas. Deze vluchten liepen helaas vaak een vervelende vertraging op. Het gevolg? In de zomer van 2015 hebben 148 passagiers zich gemeld bij EUclaim.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding