Eerste storm van 2018 zorgt voor problemen op Schiphol

2018 is nog maar drie dagen bezig en nu al kampen vliegtuigpassagiers met de gevolgen van een westerstorm die vandaag over het land trekt. Amsterdam Airport Schiphol heeft behoorlijk wat vluchten moeten annuleren vanwege de storm. Passagiers moeten ook rekening houden met vertragingen.

vliegtuig Delta Airlines tijdens landing in storm
©: NH/Doron Sajet

KLM annuleert 104 vluchten door storm

De meeste vluchtannuleringen zijn KLM vluchten van en naar Europese bestemmingen. 104 vluchten zijn gisteravond al geannuleerd. Ook easyJet, Vueling, British Airways en Flybe hebben enkele vluchten moeten annuleren. Naar verwachting loopt het aantal annuleringen nog verder op. Door de harde wind zijn ook een groot aantal vluchten vertraagd. Enkele vluchten zullen juist sneller op bestemming zijn vanwege de hoge windsnelheden. Vooral vluchten vanuit het Westen zoals de VS hebben hier voordeel bij.

262 vluchten geannuleerd vanwege eerste storm van 2016

Uit cijfers van EUclaim blijkt dat in totaal 262 vluchten werden geannuleerd op 3 januari vanwege de storm. Jasmijn vertelt er meer over in de onderstaande video.

Beperkte baancapaciteit Schiphol vanwege wind

Niet zozeer de sterkte van de wind is hinderlijk voor Schiphol Airport, maar vooral de windrichting. Door de westerwind kan er maar een beperkt aantal banen gebruikt worden en kampt de luchthaven met capaciteitsproblemen. Voor landend vliegverkeer wordt momenteel de Buitenveldert baan gebruikt en voor startend vliegverkeer de kaagbaan. Dit zal voornamelijk in wat kleine vertragingen resulteren voor passagiers.

Rechten bij vluchtproblemen door storm

Als je vlucht vertraging oploopt of geannuleerd wordt vanwege de storm heb je geen recht op een vergoeding omdat dit een buitengewone omstandigheid is. De luchtvaartmaatschappij kan een storm niet voorkomen. Je hebt wel recht op verzorging bij vertragingen vanaf twee uur. Hieronder kun je eten, drinken en zo nodig een hotelovernachting verstaan.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Stroomstoring op drukste luchthaven ter wereld: Chaos in Atlanta
Volgende nieuwsitem
65 procent meer vluchtproblemen in 2017 vanwege extreem slecht weer
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding