
Payday: deze twee claims vielen op (en waarom)
€22.600 aan extra kosten vergoed én compensatie voor een vlucht buiten de EU.
Vandaag krijgen 973 passagiers compensatie uitbetaald. We lichten graag twee bijzondere verhalen uit. Één over €22.000 aan extra gemaakte kosten en één over een vergoeding buiten Europa.
Extra gemaakte kosten
Gezamenlijk krijgen 91 passagiers €22.600 aan gemaakte kosten terug, vanuit verschillende maatschappijen. Deze kosten hebben ze eerst zelf moeten voorschieten, ondanks dat de airline wettelijk verplicht is om dit te betalen.
Wanneer er door vluchtproblemen extra kosten gemaakt moeten worden heeft u recht op een vergoeding. Denk hierbij aan uitgaven voor eten en drinken of een hotelovernachting.
In de meeste situaties is het de verantwoordelijkheid van de airline om dit voor u te regelen, maar helaas gebeurt dat niet altijd. Het is dus verstandig om dan de bonnetjes te bewaren, zodat u deze later kunt claimen.
Vergoeding bij vertraging buiten Europa
Daarnaast zagen we deze payday nog iets opvallends. Bij EUclaim komen er dagelijks claims voorbij van verschillende luchtvaartmaatschappijen, van KLM tot aan Finnair.
De claim van deze twee passagiers is zeldzaam: het gaat namelijk om de luchtvaartmaatschappij Scoot, een niet-Europese maatschappij. Inmiddels vliegt Scoot ook op Griekenland, maar toen deze claim werd ingediend vloog Scoot uitsluitend in Azië. Normaal gesproken heb je dan geen recht op compensatie.
Uw compensatie is niet vanzelfsprekend
Dankzij Europese wetgeving heeft u nu recht op compensatie. Maar onder druk van luchtvaartmaatschappijen wil de EU deze rechten fors inperken. Help mee dit te voorkomen, teken de petitie zodat u ook in de toekomst recht blijft houden op een vergoeding.
Teken de petitieIn dit geval ging de reis van Amsterdam naar Singapore, en vervolgens van Singapore naar Cebu, beide vluchten stonden op één boeking. Het eerste deel werd door Singapore Airlines uitgevoerd en het tweede deel door Scoot.
Op het traject tussen Singapore en Cebu ging het mis. Ondanks dat het tweede deel werd uitgevoerd door Scoot hadden deze passagiers recht op een vergoeding tot €600, omdat hun reis begon in de EU en op één boeking staat.
Hadden de passagiers de vluchten los van elkaar geboekt? Dan was compensatie niet mogelijk.
Wanneer heb je recht op compensatie?
Je hebt recht op compensatie wanneer je vlucht wordt geannuleerd, of wanneer je met meer dan drie uur vertraging op je eindbestemming aankomt. Ook wanneer je na een annulering extra kosten maakt zoals voor eten, drinken of een hotelovernachting, heb je recht op vergoeding.
Mis je de aansluiting? Dan moet uw vlucht starten vanuit een EU-land en beiden vluchten moeten op één boeking staan. Óf u vliegt naar de EU met een Europese airline.
Heb je recht op compensatie? Controleer nu eenvoudig via EUclaim, wij nemen het volledige proces voor je uit handen, ook als het uitloopt op een juridisch traject.

Geschreven door Fleur van Leijsen
Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten
Meer over Fleur