Economische Zaken en ACM staan achter de Corona-voucher

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat én Autoriteit Consument & Markt staan achter het initiatief van ANVR en SGR om in deze bijzondere tijd te werken met de Corona-voucher. Een creatieve oplossing waar zowel de reisorganisaties als reizigers mee worden geholpen. Als het weer veilig is om op vakantie te gaan, kan de reiziger met deze voucher alsnog de gewenste vakantie boeken en heeft het op dit moment geen financiële consequenties voor de reisorganisaties.

Reiziger houdt twee paspoorten met vliegtickets vast

Corona-voucher positief en begripvol ontvangen

Veel reisorganisaties en reizigers worden momenteel geconfronteerd met het omboeken van geplande reizen of met het annuleren van reizen. De ANVR en SGR zijn daarom met een creatieve oplossing gekomen voor de reisorganisatie en de reiziger: de Corona-voucher. Omdat reisorganisatie momenteel in zwaar weer verkeren door het coronavirus is het gevaar dat zij in financiële problemen komen bij het terugbetalen van de vooruitbetaalde reissommen van reizigers. De Corona-voucher is een initiatief om reisorganisaties hopelijk positief door deze crisis te laten komen.

Wat houdt de Corona-voucher in?

De voucher heeft een SGR-geldigheid van 1 jaar. Als de reiziger besluit om uiteindelijk geen gebruik te maken van de voucher, dan heeft de reisorganisatie de plicht om de volledige waarde van de voucher aan de reiziger te betalen, maar niet eerder dan zes maanden na uitgifte. En heb je een Corona-voucher en de reisorganisatie gaat failliet, dan krijg je alsnog je geld van de voucher, omdat die onder garantie van SGR valt.

Op de website van de SGR treft u een handig overzicht aan met veelgestelde vragen omtrent deze regeling.

Wat te doen met je al geboekte en betaalde meivakantie?

EUclaim komt samen met een aantal andere organisaties vanuit de reisbranche aan het woord in een artikel van de NOS. Hierin staan adviezen vanuit diverse invalshoeken.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Europees Hof doet uitspraak over dubbele compensatie
Volgende nieuwsitem
Veel ophef over de vouchers rondom coronavirus
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
35 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ad Broeders
3 jaren geleden

Wij hebben een reis geannuleerd bij Qatar, via http://www.budgetair.nl. Qatar laat ons schriftelijk weten dat we het geld van die geannuleerd vlucht via Budgetair terug zullen ontvangen. Contact met Budgetair is TOTAAL ONMOGELIJK. Die schoften hebben voor het gemak maar ALLE TELEFOONNUMMERS AFGESLOTEN….. Email contact is nog mogelijk maar je krijgt steevast een standaard email retour waaruit blijkt dat ze je email niet eens gelezen hebben. Ik boek nooit meer een vlucht via een boekingskantoor maar vanaf nu alleen nog maar bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Gaat de maatschappij failliet dan heb je pech maar had je het ticket geboekt via een boekingskantoor dan was je voor faillissement toch niet verzekerd geweest bij ANVR en SGR…. NOOIT MEER!!!!!!!

P.s. Budgetair is samen met cheaptickets, hotelwinkel, vliegwinkel en nog 8 organisaties onderdeel van Travix Ned. Ik vrees dat alle telefoonnummer van al deze organisaties afgesloten zijn. SCHOFTEN ZIJN HET!!!

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Ad Broeders

Beste Ad, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie geen contact met Budgetair kunnen krijgen. Op de website van BudgetAir staat aangegeven dat de klantenservice door de drukte het aantal vragen amper aankan, daarom probeert de klantenservice jouw verzoek 72 uur voor de geplande vertrekdatum te beantwoorden. Hopelijk krijgen jullie snel meer informatie krijgen over de geannuleerde vluchten! Ik wens jullie veel succes. ~Anouk

Paul
3 jaren geleden

Wij hebben een voucher gekregen terwijl wij aan de andere kant van de wereld in Indonesië zitten. We moeten onder dreiging van zeer hoge boetes (Rp 1.000.000,- per dag) en gevangenisstraf (maximaal 5 jaar) direct het land verlaten, nadat het vliegverkeer weer op orde is.

Volgens de wet EU261/2004 hebben we recht op omboeking onder vergelijkbare voorwaarden bij eerste gelegenheid, maar vooralsnog krijg ik geen enkele duidelijkheid, laat staan nieuwe tickets, van het Nederlandse online reisbureau waar ik de tickets heb gekocht.

Dus sinds begin april, nu ruim 2 maanden, zitten we hier volledig op eigen kosten en in extreme onzekerheid!

Wanneer we terug kunnen en of het allemaal goed af zal lopen?

We hebben nog steeds geen flauw idee en leven in grote angst!

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Paul

Beste Paul, wat een ontzettend vervelende situatie zijn jullie in terecht gekomen. Kun je ons meer informatie geven over de geannuleerde terugvlucht van Indonesië naar Nederland? Wanneer zou de vlucht hebben plaatsgevonden en met welke luchtvaartmaatschappij? Hebben zij geen alternatieve vlucht aangeboden voor de terugreis of een repatriëring? Viel de vlucht onder Verordening 261/2004 of onder het Verdrag van Montreal? Verordening 261/2004 zegt dat je bij annulering door de luchtvaartmaatschappij recht heb op een alternatieve/vervangende vlucht of teruggave van de ticketkosten. In beide wetten staat dat de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht heeft richting haar passagiers. Dit houdt in dat wanneer jouw vlucht geannuleerd of langdurig vertraagd is dat zij moet zorgen voor eten, drinken en waar nodig hotelovernachtingen. Dit geldt voor reizigers die zich momenteel buiten Nederland bevinden. Als de passagier kiest voor een terugbetaling van de ticketkosten of een vlucht op een later moment (niet de eerste mogelijkheid aanvaardt) dan vervalt het recht op verzorging. Als je er zelf voor kiest op een latere datum naar huis te vliegen – bijvoorbeeld een paar maanden later – is het namelijk niet redelijk dat de luchtvaartmaatschappij tot die tijd jouw verzorging moet betalen. In dit geval kan onze partner Miss Casey wellicht iets voor jullie betekenen: https://www.misscasey.com/nl/. Heb je er ook aan gedacht om contact op te nemen met de Nederlandse Ambassade? Wellicht kunnen zij je meer informatie geven over de mogelijkheden voor de eerstvolgende vlucht naar Nederland. En is de luchtvaartmaatschappij niet te bereiken? Ook daar zou je zeker terecht moeten kunnen voor een eerstvolgende vlucht naar huis. Heel veel sterkte en we hopen dat alles vanaf nu voorspoedig voor jullie verloopt! ~Malu

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Paul

Als toevoeging is het ook nog raadzaam de volgende website van de Rijksoverheid te raadplegen: https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/coronavirus—veelgestelde-vragen-nederlanders-in-het-buitenland#2 Hierop staat informatie voor Nederlanders die vastzitten in het buitenland ~Malu

Joke
3 jaren geleden

Wij zouden 27 april j.l. met het gezin naar Los Angels vliegen. Ticket geboekt via Expedia en met vliegmaatschappij Air new Zealand. Krijgen inderdaad een voucher op naam aangeboden, maar we kunnen deze reis komende 12 maanden niet met het gezin maken. Geldt hier ook dat je na 12 maanden alsnog je geld terug krijgt, en mag ik de voucher ook weigeren en mijn geld terug eisen?

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Joke

Beste Joke, de voorwaarden waar u naar verwijst zijn gegeven door de Nederlandse overheid. Het recht om terugbetaling te vragen, bestaat nog steeds op basis van Verordening 261/2004. Het is ook van belang om te kijken wat hierover op de voucher is vermeld. U kunt terugbetaling eisen op basis van de Verordening, maar het is de vraag of Air New Zealand hieraan gehoor gaat geven. Let wel: de terugreis valt niet onder de Verordening omdat u van buiten de EU met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij vertrekt. Hopelijk komt u er zo uit! -Malu

Joke
3 jaren geleden
Reply to  Malu

Dank voor de heldere uitleg. Terugreis zouden we met Norwegian air doen. Een europese maatschappij. Is de verordering dan wel van toepassing ?

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Joke

Beste Joke, graag gedaan! Als de terugreis met Norwegian Air is, valt deze vlucht wel onder de Verordening. Het betreft in dat geval namelijk vertrek vanuit een land buiten de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Martijn
4 jaren geleden

Beste, ik heb zelf een volledig betaalde pakketreis op 9 maart bij Corendon geannuleerd. De annuleringskosten van 15% heb ik toen voor lief genomen. Helaas geen geld terug ontvangen en gisteren een corona-voucher zonder SGR dekking ontvangen voor het resterende bedrag wat teruggestort zou worden. Waar kan ik terecht om mijn geld terug te vragen? Er staat helemaal niets in de voorwaarden en deze voucher van Corendon wordt niet herkend door het SGR.

Anouk van Burken
4 jaren geleden
Reply to  Martijn

Beste Martijn, vervelend om te horen dat je reis geannuleerd is. In de algemene voorwaarden van de coronavoucher van Corendon staat aangegeven dat de voucher onder de dekking van de SGR
valt. Dit staat aangegeven bij punt 10. De voorwaarden kun je hier vinden: https://images.corendon.nl/nl/voorwaarden-corona-voucher.pdf. Mocht je uiteindelijk geen gebruik van de voucher willen maken, dan hoort Corendon het bedrag naar je over te maken. Dit zal echter pas 6 maanden na uitgifte van de voucher zijn. Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! ~Anouk

Martijn
4 jaren geleden

Beste Anouk, bedankt voor je reactie. Er staat dat er geen garantieregeling van toepassing op mijn corona-voucher. Helaas is mijn voucher dus meteen zonder SGR garantie afgegeven. Waarschijnlijk omdat ik zelf de reis heb geannuleerd en dat valt helaas niet onder de dekking van de SGR. Ik had liever gewoon mijn geld terug gekregen na mijn annulering. De reizen gingen toen nog allemaal door. Ze hebben de 15% annuleringskosten in hun zak gestoken. De voucher heeft namelijk niet de waarde van de volledige reissom. De corona voorwaarden bij punt 1 zijn niet van toepassing op mijn situatie omdat ik dus zelf de reis heb geannuleerd. De klacht ligt bij Corendon en ik overweeg ook om stappen te ondernemen.

Theo van Baarsen
4 jaren geleden

Beste, heb zojuist een bericht gekregen van Etihad dat onze vlucht van Manila via Abu Dhabi naar Amsterdam is geannuleerd. Dit was binnen 7 dagen van vertrek (scheelde 5 minuten, mail vanavond om 18.15u, vertrek vrijdag 10 April om 18.10u.) wat kunnen wij nog doen. Werken beide in de gezondheidszorg en worden op 14 april terugverwacht op ons werk. Kan onze werkgever moeilijk gaan doen. Hebben we ergens recht op? Moet Etihad iets voor ons doen. We zitten helemaal vast op ons park in Dagupan. Geen vervoer niets!

EUclaim
4 jaren geleden

Beste Theo, wat een vervelende situatie voor jullie. De vlucht is waarschijnlijk geannuleerd i.v.m. het coronavirus en daarmee valt het onder een buitengewone omstandigheid. Jullie hebben dus geen recht op een vergoeding voor eventueel tijdsverlies. Echter moet Etihad op basis van Verordening 261/2004 je wel verzorging aanbieden. Dit houdt in dat ze je wel een alternatieve vlucht moeten aanbieden naar Amsterdam. Wanneer dit precies zal zijn is in deze tijd erg onzeker, er vliegen nog maar weinig vluchten van en naar Nederland. Verder moet Ethihad de extra kosten die je hierdoor maakt, bv. extra hotelovernachtingen, vergoeden. Wellicht kun je voor nu ook kijken op deze site vanuit de Nederlandse overheid: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/23/krachtenbundeling-voor-gestrande-nederlandse-reizigers Eventueel kunnen zij hulp bieden om terug naar huis te komen. Hopelijk wordt de situatie snel opgelost! -Evelien

Jan
4 jaren geleden

Betekent dit dat het kredietrisico wordt afgewenteld op de consument? Met andere woorden, wat gebeurt er als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij failliet gaat?

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Jan

Beste Jan, het Corona-voucher dat op dit moment wordt uitgegeven voor pakketreizen valt onder de SGR garantie. Dit houdt in dat als de reisorganisatie onverhoopt failliet gaat, u alsnog het bedrag van de voucher ontvangt vanwege die SGR garantie. -Malu

Jan
4 jaren geleden
Reply to  Malu

Dank voor uw reactie. Wat is het beleid voor vluchten die niet deel uitmaken van een pakketreis (Seat Only)? Valt dit ook onder SGR garantie?

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Jan

Beste Jan, losse vliegtickets vallen niet onder de garantieregeling van SGR. SGR kan dus geen uitkeringen doen aan klanten die alleen een vliegticket hebben geboekt. Op de website van de SGR treft u trouwens een zeer informatief overzicht aan waar u wellicht ook iets aan hebt: https://www.sgr.nl/veelgestelde-vragen/ -Malu

Swanson
4 jaren geleden

Hoewel ik de moeilijke situatie van de reisorganisaties begrijp, vraag ik me echter af of de consument een dergelijke corona-voucher moet accepteren of alsnog wettelijk recht heeft op restitutie. Is dit bekend?

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Swanson

Goedemorgen, hartelijk bedankt voor uw bericht. Ons advies is om de Corona-voucher te accepteren omdat de voucher onder SGR garantie valt. Dit houdt in dat als de reisorganisatie failliet gaat, u alsnog het bedrag van de voucher ontvangt vanwege die SGR garantie. Reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen mogen momenteel met goedkeuring van het kabinet vouchers aanbieden. Na verloop van de voucher heeft de klant overigens wel recht op het niet-gebruikte bedrag. Mocht u nog meer vragen hebben, dan horen we dat graag! –Malu

Janette
4 jaren geleden

Goede regeling. Ik zou 18 april naar Suriname gaan. Geregeld bij Schipholtickets. Tot nu toe nog niet gelukt om contact te krijgen. Helaas

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Janette

Beste Janette, wat vervelend dat het nog niet gelukt is om contact te krijgen. Wij adviseren u in dit geval contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Succes! – Malu

Richard
4 jaren geleden

Ik snap echt wel dat de branche op korte termijn een cash probleem heeft, en wil best wel even wachten met cash terug, mits mijn rechten daarop gewaarborgd zijn. En daar ben ik helaas niet zo zeker van.

In de persberichten vanuit de ACM wordt gezegd dat die achter het corona-voucher staat omdat gegarandeerd wordt dat je na een half jaar alsnog je geld kunt terugvragen. De branche neemt dit jubelend over, meldt dat de ACM en het ministerie er achter staaan (op de site van het ministerie zie ik overigens niets…..) maar de ANVR en SGR reppen in hun publicaties over de regeling nergens over een terugbetaalverplichting, wel over de mogelijkheid om het voucher binnen een jaar in te leveren bij de uitgevende reisorganisatie, voor een vergelijkbare prijs. Of zoals het op hun website bij de FAQ’ staat:

“Wat is een Corona-voucher?

Dit is een voucher die aan klanten kan worden uitgereikt als een reis waarop de garantieregeling van SGR van toepassing is wegens het Coronavirus geannuleerd moet worden. Met de voucher kan de klant dan op een later moment een nieuwe reis boeken. De klant hoeft dan niet terugbetaald te worden voor de geannuleerde reis. Op een Corona-voucher is SGR Garantie van toepassing.”

Dat laatste is natuurlijk een sigaar uit eigen consumentendoos. Als gevolg van de coronocrisis is niet meteen het consumentenrecht veranderd. Het recht op terugbetaling bij annulering door de reisorganisatie is m.i. juridisch nog steeds uitgangspunt. Als iedereen daarvan gebruik maakt vallen reisorganisatie echter om en moet de SGR uitkeren, hetgeen zelfs kan leiden tot instorting van de SGR en het consumentenvertrouwen in de branche. Het voucher is derhalve in de eerste plaats in het belang van de SGR, dan van de reisbranche en pas op het laatst van de consument die vergoedingsrechten omgezet ziet worden in vertraagde afnameverplichting.

Nogmaals: ik wil best wachten met het terugkrijgen van mijn betaling, mogelijk boek ik volgend jaar alsnog opnieuw de geannuleerde reis, maar mocht dat van mijn kant niet lukken in verband met beschikbaarheid van het reisgezelschap, wie garandeert mij dan dat ik alsnog binnen een jaar mijn betaalde reissom in cash terugkrijg? Waar staat dat zwart op wit?

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Richard

Goedemiddag, we snappen dat het een vervelende situatie is Richard. De situatie houden we goed in de gaten want alles blijft aan verandering onderhevig. De regeling waar je nu op terug kunt vallen is een nieuwe regeling die door de overheid in het leven is geroepen. Je kunt er dus vanuit gaan dat zij ook de situatie in de gaten gaan houden en reisorganisaties in de gaten houden wat betreft de regels. -Malu

ABKtje
4 jaren geleden

Ik heb bij Expedia een pakketreis geboekt naar Miami die bestaat uit heenvluchten met Swiss en terugvluchten met United en tussendoor een hotelovernachting in Miami. Bij wie moet ik nu terecht voor een compensatie (in de vorm van een voucher wellicht)?

Malu
4 jaren geleden
Reply to  ABKtje

Goedemorgen, als je een pakketreis hebt geboekt bij een reisorganisatie adviseren wij contact met de desbetreffende reisorganisatie op te nemen. In dit geval adviseren we dus om contact met Expedia op te nemen. Wellicht kunnen zij iets voor je betekenen! Succes! – Malu

ABKtje
4 jaren geleden
Reply to  Malu

OK, u schrijft “adviseren” en “wellicht”. Ik zoek echter een stukje zekerheid/recht hierbij. Kunt u daar iets meer over melden misschien?

Malu
4 jaren geleden
Reply to  ABKtje

Goedemiddag, als u contact opneemt met Expedia kunnen zij u vertellen of zij de partij zijn die de voucher uitkeren, of dat de luchtvaartmaatschappij dat doet. U geeft aan vluchten en een hotel via Expedia te hebben geboekt, maar het is niet duidelijk of dit als pakketreis wordt gezien of als losse onderdelen gebundeld in een boeking. Daarom adviseren we u voor de volledigheid navraag te doen bij Expedia om te kijken waarvoor u in dit geval in aanmerking komt. -Malu

Ann
4 jaren geleden
Reply to  Malu

Even in het algemeen qua annuleringsverzekering. Eerder las ik dat als je zowel de luchten als een hotel boekt in 1 boeking, dat als een pakketreis wordt beschouwd door je annulerimgsverzekerirng.. Mede om die reden had ik de combo zo geboekt…lang geleden…ruim voor de coronatoestand. Heb ik het mis wat met pakketreis wordt bedoeld in het algemeen dus? Bij KLM ( is bij mij nu niet aan d e orde by the way) wordt dit zeker als een pakketreis beschouwd. Gaarne uw visie hier op.

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Ann

Beste Ann, bedankt voor het bericht. Als ik het goed begrijp is er onduidelijkheid ontstaan over wanneer iets onder een pakketreis valt? Een pakketreis is een reis met verschillende onderdelen die u samen bij één reisaanbieder boekt. De pakketreis bestaat uit minimaal 2 verschillende onderdelen. Onderdelen zijn bijvoorbeeld een accommodatie, vervoer of een excursie. Het is officieel een pakketreis als de reisaanbieder deze onderdelen als één pakket aanbiedt en verantwoordelijk is voor de uitvoering van het hele pakket. Het kan namelijk ook zo zijn dat u via die boeking een aparte overeenkomst heeft met de verschillende aanbieders van de onderdelen van de reis. In dat geval is het geen officiële pakketreis. Als u twijfelt of KLM verantwoordelijk is voor de gehele uitvoering van het pakket, adviseren wij om daarover navraag te doen bij de luchtvaartmaatschappij. –Malu

aBKtje
4 jaren geleden
Reply to  Malu

Toch heel bijzonder aangezien bij mijn boeking vermeld staat dat ik een pakket geboekt heb, zie hier kopie van tekst bj mijn boeking: Profiteer van een combinatievoordeel en bespaar tot 19% op een extra hotelkamer omdat je een pakket hebt geboekt.
Dus een pakket bij Expedia is iets anders dan een pakket bij KLM?
Ik voel me wel misleid, hoor. Denk je verstandig te zijn om een combiboeking te doen (nogmaals los staand van Corona, maar wel om onder de annuleringscriteria te vallen). Enfin, u kunt er ook weinig aan doen.
2 eyeopeners dus: EN dat Expedia niet onder SGR valt (kon ik misschien zelf weten maar had ik niet verwacht van zo’n grote organisatie) EN dat een pakketreis alleen in bepaalde gevallen dus een pakketreis is.

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  aBKtje

Hoi aBKtje. Ik heb het even voor je nagekeken en Expedia valt inderdaad niet onder de SGR. Waarschijnlijk komt dit omdat het een Amerikaans bedrijf is van oorsprong. Wat betreft de pakketreis hoeft deze niet altijd bij 1 en dezelfde aanbieder geboekt te worden (zoals bij TUI of Corendon vaak het geval is). Als bijvoorbeeld een reisbureau (in jouw geval Expedia) verschillende dingen samenstelt, dan heet dat dynamic packaging en dat is ook een pakketreis. Dezelfde regels gelden dan. -Evelien

Loek
4 jaren geleden

Niet blij. Heb een dure reis geboekt naar de VS met vertrek 22 juni. Je mag dus eerst de volle mep storten en ik acht de kans erg groot dat ik dan aan een dure voucher vast zit. Je kunt max. 42 dagen voor vertrek zelf de stekker eruit trekken, maar dan is de 20% schade voor jouw. Ook als je een goedkopere reis voor 2021 zou boeken, komen ze voor het restant weer met een voucher aan zetten.

Anouk van Burken
4 jaren geleden
Reply to  Loek

Wat vervelend om te horen dat je ervan baalt, Loek. Als jouw reis naar de Verenigde Staten bij een reisonderneming is geboekt, ontvang je heel waarschijnlijk een voucher. De voucher heeft een SGR-geldigheid van 1 jaar. Als je besluit om uiteindelijk geen gebruik te maken van de voucher, dan heeft de reisonderneming de plicht om de volledige waarde van de voucher aan je betalen, maar niet eerder dan zes maanden na uitgifte. Ik zou je aanraden om contact opnemen met de reisonderneming waar je de reis geboekt hebt. Wellicht kunnen zij iets voor je betekenen. Succes! ~Anouk

Inge
3 jaren geleden
Reply to  Loek

Heb dezelfde ervaring met een reisorganisatie voor VS-reizen. Eerst verwijzen naar hun algemene voorwaarden en termijnen voor de restbetaling en als de reis 3 dagen later door hen geannuleerd wordt, dan gelden de algemene voorwaarden niet meer.
Welke reisorganisatie is het bij jou?

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding