Luchthaven vertraging

D-reizen failliet: wat betekent dit voor u als klant van D-reizen?

Vanmorgen werd bekend dat de Rechtbank in Haarlem reisbureauketen D-reizen failliet heeft verklaard. Een grote tegenslag voor de reisindustrie en vooral voor de meer dan 1.000 medewerkers.

Als klant van D-Reizen kunt u zich nu afvragen wat uw rechten zijn. Wat als u nog een reis geboekt heeft staan? U nu op reis bent met D-Reizen? Of wat als u een corona-voucher heeft van D-reizen? EUclaim legt het uit.

Resibureau desk

©D-reizen.nl

Uw rechten

U hoeft zich niet direct zorgen te maken over uw reis of de restitutie van uw reiskosten. D-reizen is aangesloten bij de SGR: Stichting Garantiefonds Reisgelden. Via het SGR kunt u als klant van D-reizen aanspraak maken op de garantie de SGR biedt. Wat de SGR voor u kan doen is afhankelijk van uw situatie.
Onderstaand geven we meer informatie over wat de SGR bij het faillissement van D-reizen voor u kan betekenen.

SGR-garantie als een reis gepland staat

Staat uw pakketreis (een reis met verschillende onderdelen, zoals vervoer en accommodatie) nog gepland? Dan kunt u contact opnemen met SGR. Dit garantiefonds stuurt aan op het laten doorgaan van de reis of het boeken van een vervangende reis. Is dit niet mogelijk? Dan kun je binnen twee maanden na het faillissement een claim indienen voor een schadevergoeding.

Bent u op reis nu het faillissement is uitgesproken? Dan zorgt SGR ervoor dat de kosten van het verblijf en de terugreis worden betaald als deze kosten nog niet zijn overgemaakt door de reisorganisatie. Het garantiefonds staat garant voor de reissom en extra kosten die u maakt, zoals extra vervoers- en verblijfskosten. De kosten voor het verlengen van het visum, telefoonkosten en ongebruikte waardebonnen vallen hier niet onder.

SGR staat garant voor uitgegeven corona vouchers

Heeft u nog een corona-voucher van D-reizen? Ook dan staat SGR garant voor het inwisselen van de voucher.

Vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor losse tickets

Als u uitsluitend een ticket heeft gekocht, dan blijft de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor terugbetaling indien uw vlucht is geannuleerd. Ook indien u deze tickets via D-reizen heeft betaald.

U als klant van D-reizen hoeft zich geen zorgen te maken

Doordat D-reizen is aangesloten bij de SGR zal de SGR daar waar mogelijk ervoor zorgen dat uw reis doorgang kan vinden of een vergoeding regelen.

Komt u in een situatie waarbij de SGR u geen oplossing biedt, neem dan contact op met EUclaim.
Wij houden waar mogelijk contact met de curator en kunnen u bijstaan indien u niet de vergoeding krijgt waar u recht op heeft.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding