Luchthaven vertraging
30 juni 2023

Passagiers wachten 5 jaar op Transavia

Compensatie eindelijk uitbetaald

Twee keer per maand betalen wij compensatie uit aan gedupeerde passagiers. Vandaag krijgen 920 passagiers waar ze recht op hebben!

Dit is een goed moment om stil te staan bij de meest bijzondere verhalen. Vandaag kijken we naar een vertraagde Transavia vlucht van 5 jaar geleden. Het maakt niet uit hoe lang het duurt, wij blijven vechten voor de rechten van gedupeerde passagiers. Inmiddels hebben 191 passagiers van die vluchten via ons geld ontvangen. 

Wat gebeurde er 5 jaar geleden? 

Precies vijf jaar geleden was er een stroomstoring op Schiphol. Een toestel van Transavia vertrok hierdoor 2.5 uur later, en dit had invloed op een aantal vervolgvluchten. Honderden passagiers waren hierdoor vertraagd en namen contact met ons om hun belangen te behartigen.

De vlucht zou die dag meerdere Europese steden aandoen en eindigen in Eindhoven. Maar door die vertraging kon het vliegtuig niet voor sluitingstijd aankomen op Eindhoven; dit vliegveld is ‘s nachts namelijk gesloten.

Transavia koos er daarom voor om in Alicante van vliegtuig te wisselen, waardoor de vlucht naar Eindhoven voor sluitingstijd binnen zou komen. Maar dit had als gevolg dat het andere vliegtuig in die wissel, uren later dan gepland zou arriveren in Amsterdam. 

Volgens Transavia was de stroomstoring op Schiphol in de ochtend een van de redenen waarom alle daaropvolgende vluchten vertraagd waren. Aan die vertraging kunnen zij niets doen, waardoor dit gezien moet worden als overmacht, aldus de advocaten van Transavia. Bij overmacht hebben passagiers geen recht op compensatie. 

Wij zien dat anders. Ons standpunt, en die van honderden passagiers die contact met ons zochten, is dat de vluchtwissel in Alicante een keuze van Transavia was, en daardoor geen buitengewone omstandigheid.

Het klopt dat Transavia geen blaam treft bij de eerste vertraging op Schiphol, dat kwam namelijk door een stroomstoring. Maar wat daarna gebeurde was een keuze van Transavia.

Zij kozen er voor om passagiers naar Amsterdam met een vertraging op te zadelen, terwijl het oponthoud eigenlijk van toepassing was op passagiers naar Eindhoven

Vlucht vertraagd of geannuleerd?

Check waar je recht op hebt en hoe hoog je vergoeding kan zijn.

Wij zijn er voor passagiers

Na de vertragingen van die dag namen honderden passagiers contact met ons op. Transavia weigerde namelijk om compensatie aan hun te geven. Namens deze groep gingen wij in gesprek met de luchtvaartmaatschappij, maar ook dat mocht niet baten. 

Omdat wij van mening zijn dat de passagiers recht hebben op compensatie, zijn wij meerdere juridische processen gestart. Passagiers lopen hierbij geen enkel risico. Als wij een juridische procedure starten, brengen wij namelijk geen extra kosten in rekening.

Vandaag krijgen 20 passagiers hun compensatie uitbetaald, eerder kregen 171 passagiers van deze vluchten geld via EUclaim. In totaal hebben 191 passagiers dus goed nieuws ontvangen. Maar we zijn er nog niet. Er lopen namelijk nog een aantal rechtszaken van 70 passagiers tegen Transavia over deze vertraging.

Wij hopen dat ook zij snel krijgen waar ze recht op hebben.

Twee keer per maand compensatie

EUclaim betaalt elke twee weken compensatie uit aan passagiers. Compensatie kan oplopen tot €600 per passagier, afhankelijk van de vlucht.

Vlieg jij binnenkort met Transavia of een andere maatschappij? Laat dan nu alvast je vluchtgegevens achter bij EUclaim. Klik hieronder op ‘Houd mij op de hoogte’ en als blijkt dat je recht hebt op een vergoeding, sturen wij jou direct een bericht. Zo krijg jij de vergoeding waar je recht op hebt.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding