Claimclub betaalt passagiers cash voor claim vliegvertraging
Een nieuwe claimstichting biedt vertraagde luchtreizigers 180 euro cash in ruil voor de claim op hun airline. Volgens Claimingo is sprake van een win-win situatie omdat de meeste vertraagde luchtreizigers verzuimen te claimen. EUclaim vindt dat de claimstichting vooral zichzelf centraal stelt en niet de passagier. Het AD schreef er een artikel over.

Jaarlijks lopen zo'n 150.000 Nederlandse passagiers van Europese airlines drie uur of meer vertraging op. Op basis van EU-regels hebben zij recht op 250 euro compensatie voor korte vluchten en 600 euro bij intercontinentale reizen. ,,In praktijk maakt slechts een vijfde aanspraak op dat geld," zegt Alexander Colenbrander, de man achter Claimingo. ,,De rest vindt claimen te veel moeite of kent de regels niet. De meeste airlines informeren klanten niet of slecht."
Claimingo wil in dat gat springen. Deze zomer draaide het bedrijf een proef, waarbij 350 claims werden verzameld. Vanaf vandaag kunnen passagiers hun vertragingsclaim afkopen: zij krijgen 30 procent handje contantje: 75 euro bij een korte vlucht, 120 euro voor een middellange vlucht en 180 euro voor een lange vliegreis. Het geld wordt in een dag of vijf gestort, belooft Colenbrander. ,,We hebben circa twee dagen nodig om een claim goed te keuren. Afhankelijk van je bank duurt het dan nog twee dagen om het geld over te maken."
Eerlijk bedrag
Hoewel Claimingo liefst 70 procent inhoudt, spreekt Colenbrander, man achter Claimingo, van een eerlijk bedrag. ,,We hebben onderzoek gedaan en mensen vinden 30 procent fair. Een deel van de claims moet voor de rechter worden afgedwongen, ook hebben we kantoorkosten. Onze winstmarge is tien procent."
Kritiek EUclaim
Concurrenten reageren kritisch. Volgens grootste stichting EUclaim, dat dit jaar al een kleine 100.000 vertragingsclaims van passagiers afhandelde, werkt het businessmodel niet. Directeur en oprichter Hendrik Noorderhaven stelt dat meerdere claimclubs in Duitsland exact hetzelfde probeerden. ,,Met Geldsofort keerden wij passagiers 60 procent vooraf uit. We zijn er snel mee gestopt, er was nauwelijks belangstelling voor."
Volgens EUclaim, dat zelf een fee van 29 procent rekent plus 33 euro administratiekosten, is financiële compensatie slechts een deel van het verhaal. ,,Mensen zijn door hun vertraging vakantiedagen misgelopen of een belangrijke afspraak. Ze willen genoegdoening van hun airline. Meneer Colenbrander gaat daaraan voorbij en stelt niet de passagier centraal, maar zichzelf. "
Lees het hele artikel op AD.nl.
Het artikel is ook te vinden in de volgende media: