• 97% slagingskans

  • In 3 minuten geregeld

  • No cure no pay

  • Kosteloze juridische procedure

  • Beoordeeld met 4,5 uit 5 sterren

Luchthaven vertraging

Wil je graag een vakantie boeken, maar ben je bang dat deze niet door kan gaan vanwege corona? Een pakketreis biedt zekerheid.

Een reis boeken in tijden van corona? Dat kan voor verschillende vragen zorgen: Is het straks mogelijk om te reizen naar mijn gekozen reisbestemming? Gaat mijn reis door als de reisaanbieder failliet is? In dit soort gevallen is het verstandig om voor een pakketreis te kiezen in plaats van een losse vlucht en accommodatie. EUclaim, expert op vlieggebied, geeft graag uitleg waarom.

Familie loopt op het strand met een zonnetje

Wat is een pakketreis?

Een pakketreis is een reis met verschillende aspecten die je bij één reisaanbieder boekt. Deze reis hoort uit minimaal twee verschillende aspecten te bestaan. Hierbij kun je denken aan vervoer, excursies of (hotel)overnachtingen. De reisaanbieder biedt deze aspecten als één pakket aan en heeft de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van het totaalpakket.

Waarom is een pakketreis verstandiger dan losse vlucht en accommodatie?

Voor pakketreizen staan er extra regels vastgelegd in de wet. Deze regels kun je terugvinden in de Richtlijn pakketreizen. Het geeft bijvoorbeeld bescherming bij faillissement van de reisaanbieder of als de pakketreis geannuleerd of gewijzigd wordt. Dit maakt het aantrekkelijker om een pakketreis te boeken dan een losse vlucht en accommodatie te kiezen, waarvoor de regelgeving niet geldt. Boek je en vakantie met een pakketreis, dan heb je veel meer rechten die jou extra zekerheid geven.

Kan ik mijn pakketreis annuleren bij code oranje of rood?

Het is mogelijk om een pakketreis op eigen initiatief te annuleren, maar het is afhankelijk van de reden van de annulering of hier kosten aan verbonden zijn. Kun je aantonen dat de situatie op de reisbestemming niet veilig is? Bijvoorbeeld met een negatief reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (code oranje of rood). Of dat alle bezienswaardigheden die je zou bezoeken op de reisbestemming gesloten zijn? Dan kun je alsnog kosteloos de pakketreis annuleren.

Hulp bij problemen tijdens pakketreis

De reisaanbieder is verplicht hulp aan te bieden als er problemen tijdens de pakketreis zijn. Dit kan bijvoorbeeld het regelen van een aangepaste terugreis of extra overnachtingen zijn. Zo hoort de reisaanbieder je kosteloos naar huis te brengen als er geen andere oplossing is om de reis aan te passen. Dat geeft een fijne zekerheid in tijden van corona.

Geld terug bij faillissement van reisorganisatie

Op basis van de Europese regelgeving hebben reizigers recht op garantie bij pakketreizen of gekoppelde reisarrangementen. Dat betekent dat reisaanbieders de verplichting hebben om maatregelen te nemen voor het geval zij failliet gaat. Met andere woorden: een garantieregeling. In het geval van een faillissement van de reisorganisatie krijgen reizigers hun geld terug of een nieuwe reis. De overheid moet ervoor zorgen dat reizigers in zo’n situatie zijn beschermd.

Gaat een reisorganisatie onverhoopt failliet, dan springt de SGR bij. Heb je een corona-voucher ontvangen voor je geannuleerde reis? Dan zal jouw corona-voucher terugbetaald worden uit het garantiefonds. Hoe dan ook krijgen gedupeerde reizigers hun geld terug.

  • Alsnog problemen met jouw reis? EUclaim behartigt de belangen van vliegtuigpassagiers.

    EUclaim is er voor vliegtuigpassagiers. Onze juristen zorgen er op basis van no-cure-no-pay voor dat jij krijgt waar je recht op hebt. Heb je bijvoorbeeld een corona-voucher ontvangen, maar wil de reisorganisatie niet uitbetalen? Of stuit je tegen problemen met jouw vlucht? Neem contact met ons op, wij helpen je graag.
    Contact opnemen
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments