Waarom EUclaim 97% van de rechtszaken wint

EUclaim helpt luchtvaartpassagiers bij het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappij indien de vlucht vertraagd was, geannuleerd werd door de luchtvaartmaatschappij of dat de aansluiting op de overstapbestemming werd gemist.

Europese Verordening 261/2004

In de Europese Verordening 261/2004 is er vastgelegd dat passagiers recht hebben op compensatie wanneer een vlucht met drie uur of meer aankomstvertraging op de eindbestemming  is aangekomen  of wanneer de vlucht binnen twee weken voor vertrek wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Ook wanneer er een ticket is geboekt met een overstap en deze overstap niet gehaald kon worden door vertraging van de eerste vlucht bestaat er recht op compensatie. Voorwaarde is wel dat de vlucht in kwestie betrekking moet hebben op Europa en er geen sprake is van een buitengewone  omstandigheid, waardoor de luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen op overmacht. Hierbij moet gedacht worden aan slechte weersomstandigheden of stakingen.

EUclaim

De ervaring leert echter dat de meeste luchtvaartmaatschappijen weigeren om de Verordening op de juiste wijze na te leven, waardoor veel passagiers na een afwijzing afhaken en hun recht niet kunnen halen. EUclaim houdt zich bezig met het ophalen van de financiële compensatie namens de passagier die hen inschakelt.  Hierbij maakt ze gebruik van een zeer uitgebreide database en kennis van de Verordening. EUclaim kan hierdoor de ingediende claims bij binnenkomst al filteren en zodoende advies geven of de specifieke situatie deel uitmaakt van de Verordening.

Claimcalculator

De eerste filter is opgenomen in de claimcalculator op de website. Wanneer de passagier daar het vluchtnummer en de datum invult ziet hij meteen of hij een claim kan indienen bij EUclaim. Claims voor vluchten die geen deel uitmaken van de EU Verordening of waar al een buitengewone omstandigheid op is gevonden krijgen direct bij binnenkomst al een negatief advies.  Maar hoe zorgt EUclaim ervoor dat alle overige claims die door de  calculator komen ook juist worden beoordeeld?

Claimonderzoek en claimproces

Zodra een claim binnen komt op de claimdesk wordt deze eerst grondig onderzocht. Wat waren de omstandigheden rondom de vlucht? Hoe was het weer, was er sprake van incidenten op de luchthaven of waren er stakingen? EUclaim beschikt over een uitgebreide database met al deze gegevens en beoordeelt aan de hand daarvan of deze vlucht in aanmerking komt voor compensatie. Ook worden de meegestuurde documenten gecontroleerd, blijkt hieruit in voldoende mate dat de passagiers die claimen ook daadwerkelijk geboekt stonden op deze vlucht?

Zodra het onderzoek is afgerond ontvangt de klant een mail met inloggegevens voor het eigen online dossier waarin het gehele claimproces kan worden gevolgd. Nadat de passagier de gevraagde volmachten heeft ingevuld wordt de eerste brief gestuurd naar de airline. Aan de hand van de reactie hierop worden verdere stappen bepaald.

Het kan voorkomen dat er een rechtszaak nodig is om de compensatie op te halen. In dat geval zal de juridisch afdeling de zaak nogmaals onderzoeken alvorens er een dagvaarding wordt geschreven. Aangezien er gewerkt wordt op basis van No Cure No Pay moet de haalbaarheid van een succesvolle claim grondig worden onderzocht. Vandaar dat EUclaim met trots kan melden dat we succesvol zijn in 97% van alle rechtszaken.

 

Vorig blogartikel
Meivakantie begint met vertragingen
Volgende blogartikel
Tips van “locals” op vakantie

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel