Vlucht vertraagd! Wat nu?

Vluchtvertraging is nooit fijn. Of je nou je kinderen langer moet vermaken, een belangrijke afspraak mist of waardevolle vakantietijd bij het zwembad misloopt: elk moment telt! Als je vluchtvertraging oploopt heb je als passagier rechten. Deze rechten staan in de Europese Verordening 261/2004. EUclaim heeft overzichtelijk op een rijtje gezet waar jij recht op hebt bij een vertraagde vlucht.

passagiers op vliegveld lopen met koffer

Ten eerste: je hebt recht op verzorging

Vanaf twee uur vertraging heb je recht op eten en drinken. Vaak biedt de vliegtuigmaatschappij je vouchers aan, maar als dit niet het geval is kun je de kosten later declareren bij de vliegtuigmaatschappij. Het is dus belangrijk dat je altijd je bonnetjes goed bewaard! Mocht je te maken krijgen met een hele lange vertraging dan heb je ook recht op een hotelkamer. Het recht op verzorging staat los van je recht op vergoeding. Recht op verzorging heb je namelijk áltijd. Ook als je vlucht vertraagd is vanwege een buitengewone omstandigheid.

Stel: je vliegt van Amsterdam naar Malaga voor een weekje zon, zee en strand. Vanwege een onweersbui in Nederland mag het vliegtuig pas 2 uur later dan gepland vertrekken en kom je met 1 uur en 40 minuten vertraging aan in Malaga. Je hebt om twee redenen geen recht op een vergoeding: de vertraging was minder dan drie uur en ontstaan vanwege slecht weer. Dit is een buitengewone omstandigheid. Je hebt in deze situatie wel recht op verzorging.

Ten tweede: je hebt recht op een financiële vergoeding

Wanneer je meer dan drie uur later aankomt op je eindbestemming vanwege een vertraagde vlucht heb je recht op een vergoeding. Deze vergoeding is afhankelijk van je vluchtafstand. Voor vluchten tot 1500 km heb je recht op €250, tussen de 1500 en 3500 km is dit €400 en voor vluchten van meer dan 3500 km heb je recht op €600. Bij vertragingen tussen de drie en vier uur heb je op vluchten van meer dan 3500 km recht op 50% van de vergoeding: €300 dus.

Stel: je vliegt voor een weekendje weg van Amsterdam naar Londen. Vanwege een technisch mankement aan het vliegtuig kom je daar 4,5 uur later aan dan gepland. In deze situatie heb je recht op een vergoeding van €250 per persoon.

vergoeding per afstand

Geen vergoeding bij een buitengewone omstandigheid

Wanneer je vlucht vertraagd is vanwege een buitengewone omstandigheid heb je helaas geen recht op een vergoeding. Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn slecht weer, stakingen van derden (bagage afhandelaren en douane bijvoorbeeld), noodlandingen en terrorisme. Vliegtuigmaatschappijen beroepen zich helaas nog wel eens onterecht op een buitengewone omstandigheid, daarom kun je in onze calculator altijd eenvoudig checken of je recht hebt op een vergoeding.

Stel: je vliegt met KLM van Amsterdam naar New York voor een stedentrip. Je vlucht vertrekt 8 uur later dan gepland vanwege een staking van piloten. Er wordt een nieuwe crew geregeld. Je komt uiteindelijk met ruim 6,5 uur vertraging aan in New York. Je hebt in dit geval recht op €600 per persoon. Een staking van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij is geen buitengewone omstandigheid.

Eenvoudig en snel je rechten checken

Wij hebben een handige calculator waardoor jij binnen enkele minuten weet of je recht hebt op een vergoeding en hoe hoog die vergoeding is. Zo hoef jij je nergens zorgen om te maken en heb je er geen omkijken meer naar!

Was jouw vlucht vertraagd?

Je hebt mogelijk recht op een vergoeding bij meer dan drie uur vertraging. Controleer eenvoudig of jij recht hebt.

EUclaim zet zich al 10 jaar in voor passagiers zoals jij

Sinds 2007 zet EUclaim zich al in voor de rechten van vliegtuigpassagiers. Door nauw contact te onderhouden met de Europese Unie in Brussel en veel tijd in onze eigen ontwikkelde database te steken, helpen wij elk jaar weer meer passagiers aan de vergoeding waar ze recht op hebben. EUclaim is marktleider in Nederland en is daarnaast ook actief in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Wij zijn er voor jou op het moment dat je ons nodig hebt omdat we weten dat jouw tijd waardevol is.

 

Vorig blogartikel
De outfits van het vliegend personeel door de jaren heen
Volgende blogartikel
Vlucht geannuleerd! Wat nu?

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel