Vlucht vertraagd door sinterklaasstorm?

De media staat er vandaag bol van, morgen wordt een horrorstorm voorspeld. Op basis van de voorspellingen is het gebruikelijk dat de NS een aangepaste dienstregeling hanteert en veerdiensten naar de Waddeneilanden worden aangepast. Hoe werkt het eigenlijk in de luchtvaart?

Sinterklaas storm

Op basis van de voorspellingen publiceert een luchthaven het aantal vliegbewegingen die men denkt aan te kunnen. Op basis van deze informatie wordt aan airlines die het meeste van de luchthaven gebruik maken verzocht vluchten te annuleren. In het geval van Schiphol is dit KLM. KLM annuleert in dit geval voornamelijk vluchten naar bestemmingen waarop meerdere malen per dag wordt gevlogen, zodat geannuleerde passagiers op de volgende vlucht eventueel mee kunnen. Hierdoor wordt de intensiteit van de luchthaven gereduceerd en blijft de luchthaven operationeel. Dit is in de breedste zin van het woord te vergelijken met de aangepaste dienstregeling van de NS.

Naast het reguleren van het vliegverkeer per luchthaven kan het zo zijn dat een toestel toch nog noodgedwongen moet uitwijken vanwege de weersomstandigheden. Bij het indienen van het vliegplan aan de luchtverkeersleiding worden gewenste alternatieve luchthavens aangegeven. Bij weersvoorspellingen zoals gisteren wordt door de luchtverkeersleiding ook een plan gemaakt hoe het eventuele uitwijkvliegverkeer te kunnen verwerken. Aan alle luchthavens wordt gevraagd of ze uitwijkers kunnen ontvangen en zo ja, hoeveel en van welk type. Je kunt je wel voorstellen dat op een luchthaven zoals Düsseldorf, waar geen geplande Airbus 380 landen, een probleem ontstaat qua afhandeling en parkeer mogelijkheden als er ineens 8 Airbus 380’s verzoeken in Düsseldorf te landen.

Hoe ziet zo’n plan er nou eigenlijk uit? Hier een kleine greep uit de berichten tijdens de storm in oktober dit jaar:

  •    Frankfurt International: Accept diversions incl. 4 x A380
  •    Dusseldorf International: Accept 5 x WB and 4 x NB
  •    Manchester: Accept 5WB (max 3x A380’s) + 5 NB. No fuel available from 22.00-05.00 UTC
  •    Edinburgh: Accept 2 aircraft up-to B757
  •    Dublin: Accept diversion up-to 12WB

*WB = Wide body (aircraft with 2 aisles)
**NB = Narrow body (aircraft with 1 aisle)

Ter voorkoming van vervelende verrassingen heeft de luchtvaart altijd een plan B en een plan C. Dus ook met een storm tijdens pakjesavond ben je in goede handen.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Hoe wordt een vliegroute bepaald?
Volgende blogartikel
EUclaim vliegt het hele land door
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding