Vlucht geannuleerd! Wat nu?
Daar sta je dan met je koffers. Helemaal klaar om op vakantie te gaan en dan zie je dat je vlucht geannuleerd is. Wat nu? EUclaim vertelt je graag wat jouw rechten zijn in het geval van een vluchtannulering zodat jij onbezorgd op vakantie kunt gaan.

Ten eerste: Jouw recht op verzorging
Wanneer je vlucht geannuleerd is moet je omgeboekt worden naar een nieuwe vlucht. Dit kan uren of soms zelfs dagen later zijn. Gedurende deze periode heb je recht op verzorging door de vliegtuigmaatschappij. Hieronder valt eten en drinken, maar ook hotelovernachtingen. Vaak biedt de vliegtuigmaatschappij vouchers aan die je kunt gebruiken voor maaltijden en drinken. Als dit niet gebeurd dan kun je de kosten later terugvragen. Bewaar dan goed de aanschafbonnen. Ook als je vlucht geannuleerd is vanwege een buitengewone omstandigheid heb je recht op verzorging.
Ten tweede: Jouw recht op een vergoeding bij annulering
Als je vlucht geannuleerd is wordt je recht op vergoeding gebaseerd op de aankomstvertraging en de afstand van de vlucht. Ook bij eerder vertrek dan gepland heb je wellicht recht op een vergoeding. Je recht op een vergoeding bij annulering valt onder Europese Verordening 261/2004. Het is daarbij van belang dat je vanuit de EU vliegt óf van buiten de EU naar de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij. Daarnaast is het ook belangrijk wanneer je geïnformeerd bent over de annulering. Dat zit zo:
- Als je meer dan twee weken voor vertrek bent geïnformeerd over de geannuleerde vlucht, dan heb je geen recht op een vergoeding.
- Als je binnen twee weken en zeven dagen voor vertrek geïnformeerd bent over de geannuleerde vlucht én je twee uur eerder vertrokken bent óf vier uur later aangekomen bent dan heb je recht op een vergoeding.
- Als je zeven dagen of minder voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering en meer dan één uur eerder vertrokken bent of meer dan twee uur later aangekomen bent heb je ook recht op een vergoeding.
De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de vluchtafstand. Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen vluchtbestemmingen binnen de EU en buiten de EU. Binnen de EU heb je recht op:
- €250 bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km.
- €400 bij een geannuleerde vlucht van meer dan 1500 km.
Voor vluchtbestemmingen buiten de EU heb je recht op:
- €250 bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km.
- €400 bij een geannuleerde vlucht tussen de 1500 km en 3500 km.
- €600 bij een geannuleerde vlucht van meer dan 3500 km.
Stel: Je vlucht van Amsterdam naar Atlanta wordt 2 uur van tevoren geannuleerd vanwege een tekort aan crew. Je kunt morgen pas vertrekken. Je hebt in deze situatie recht op een vergoeding van €600 naast eten, drinken en een hotelovernachting.
Stel: Je vlucht van Miami via New York naar Amsterdam met Delta Airlines wordt geannuleerd vanwege een storm. Je hebt om twee redenen geen recht op een vergoeding: Je vliegt buiten de EU met een niet-Europese vliegtuigmaatschappij én storm is een buitengewone omstandigheid. Je hebt tijdens de vertraging wel recht op verzorging.
Ten derde: Jouw recht op een vervangende vlucht of teruggave ticket
Als je vlucht geannuleerd wordt heb je altijd recht op een vervangend vervoer. Vaak is dit een nieuwe vlucht. Als je dit niet wilt dan heb je recht op teruggave van de ticketprijs. Dit recht heb je áltijd, dus ook als je vlucht geannuleerd wordt vanwege een buitengewone omstandigheid.
Stel: Je vliegt voor een zakelijke afspraak van Amsterdam naar Parijs. De vlucht wordt geannuleerd vanwege een staking. Je kunt pas 2 dagen later naar Parijs vliegen terwijl je die middag de vergadering in Parijs zou hebben. Je ziet af van het reizen omdat het nu geen zin meer heeft 2 dagen later te vliegen. Je hebt nu dus recht op teruggave van het bedrag dat je voor je ticket betaald hebt.
Wanneer is er sprake van een buitengewone omstandigheid?
In sommige situaties heb je geen recht op een vergoeding als je vlucht geannuleerd wordt. Dit noemen we een buitengewone omstandigheid. Een buitengewone omstandigheid is een situatie waarbij de vliegtuigmaatschappij er niets aan kan doen als de vlucht geannuleerd wordt. Voorbeelden zijn slecht weer, terrorisme, noodlandingen en stakingen van derden (bagage afhandelaren of de luchtverkeersleiding bijvoorbeeld).
Stel: Je vlucht van Amsterdam naar Berlijn wordt 3 weken voor vertrek geannuleerd vanwege een staking van het douane personeel. In dit geval heb je om twee redenen geen recht op een vergoeding: De vlucht is meer dan twee weken voor vertrek geannuleerd én de vlucht is geannuleerd vanwege een staking van derden. Dit is een buitengewone omstandigheid. Wil je geen vervangende vlucht? Dan heb je altijd recht op teruggave van je ticket.
Jouw vlucht geannuleerd? EUclaim helpt!
Als jouw vlucht geannuleerd is kun je bij EUclaim eenvoudig en snel checken waar je recht op hebt. Sinds 2007 is EUclaim actief in Nederland en inmiddels ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Door nauw contact te onderhouden met de Europese Unie in Brussel en een eigen database te hebben met vlucht, weer en persgegevens lukt EUclaim wat anderen niet lukt. Wij blijven ons met hart en ziel inzetten om ervoor te zorgen dat jij krijgt waar je als passagier recht op hebt.
[panel text="