Vlucht geannuleerd op Amsterdam Schiphol Airport

Als jouw vlucht geannuleerd is terwijl je al op Schiphol aanwezig bent, is dat enorm balen. Wat kan je op Schiphol doen na een geannuleerde vlucht? En waar heb je recht op? Wij leggen het uit!

Zicht op terminal Schiphol Airport met ondergaande zon

Tijd doorbrengen in de Schiphol lounges na geannuleerde vlucht

Als je oorspronkelijke vlucht is geannuleerd, heb je recht op een vervangende vlucht. Daardoor kan het voorkomen dat je een aantal uur op Schiphol moet overbruggen. Gelukkig is Schiphol voorzien van een aantal shopping lounges boordevol leuke winkels, eet- en drinkgelegenheden. Je kunt je er tegenwoordig zelfs vermaken in een bibliotheek, museum of bij een spa. Ook voor kinderen is er genoeg te doen. Breng bijvoorbeeld een bezoekje aan het NEMO Museum waar veel interactieve opstellingen voor de kleintjes staan.

Afhankelijk van je bestemming kom je op Schiphol Airport na de security- en eventuele paspoortcontrole uit in Shopping Lounge 1, 2, 3 of 4. Deze lounges op Schiphol zijn afgestemd op de verschillende bestemmingen en soorten reizigers.

  • Lounge
    1: Europese vluchten
  • Lounge 2 en 3: intercontinentale
    vluchten
  • Lounge
    4: low-cost vliegtuigmaatschappijen

In welke lounge je ook uitkomt, je zal je niet snel vervelen! Je kunt er naar hartenlust eten, drinken en winkelen. Houd momenteel wel rekening met de getroffen corona-maatregelen. Niet alle faciliteiten zijn geopend.



  • Vlucht geannuleerd?

    Is jouw vlucht geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij en wil jij weten waar je recht op hebt? Kom je bijvoorbeeld in aanmerking voor een vergoeding?


    Check je vlucht

Shopping Lounge 1

In Lounge 1
vertrekken de Europese vluchten. Er is een ruim aanbod aan restaurants, bars en
winkels. Op de eerste verdieping vind je een foodcourt waar je onder andere
kunt genieten van Mediterraans en Aziatisch eten. Ook als je zin hebt in
fastfood zit je hier goed. Genieten van schitterend uitzicht op de start- en
landingsbanen? Ook dat kan! Bestel een drankje bij de Upper Floor Bar en geniet
van je uitzicht.

Shopping Lounge 2 & 3

Beide
lounges zijn voor intercontinentale reizigers. De Holland Boulevard verbindt
Lounge 2 en 3. In deze lounges is er wat betreft winkels een mix van
Nederlandse en internationale merken. Niks is te gek: de nieuwste gadgets,
mooie parfums, de nieuwste designerkleding en smaakvolle chocolade. Geen zin om
te winkelen? Er zijn ook genoeg plekken te vinden waar je heerlijk kunt
relaxen. Zin in een vers broodje belegd met lokale seizoen producten? Sla dan
zeker de Amsterdam Bread Company in Lounge 2 niet over!

Als je klaar bent in Lounge 2 kun je makkelijk via de vermakelijke Holland
Boulevard naar Lounge 3 lopen. Heb je een opkikkertje nodig voor vertrek? Bij
de Douwe Egberts Coffee bar in Lounge 3 haal je een lekkere kop koffie: van
americano en cappuccino tot latte en espresso.

Shopping Lounge 4

Deze lounge is voor de budget vliegtuigmaatschappijen
en de kans is groot dat jij hier uitkomt als je op stedentrip gaat binnen
Europa. Lounge 4 is compacter dan de andere lounges, maar ondanks dat vermaak
je je hier ook prima terwijl je op je vlucht wacht.

Overnachten op Schiphol vanwege geannuleerde vlucht

Als jouw vlucht is geannuleerd, heb je recht op teruggave van je ticketkosten of een vervangende vlucht. Als jouw vervangende vlucht pas de volgende dag gaat, heb je recht op een hotelovernachting bij de luchthaven en andere extra gemaakte kosten. Er is een ruim aanbod aan hotels op en vlakbij de luchthaven. Doe in dat geval altijd eerst even navraag bij de vliegtuigmaatschappij, voor het geval zij eventueel al hotelovernachtingen hebben geregeld. Krijg je geen contact of hebben ze niks geregeld. Dan staat het je vrij om zelf een hotel te boeken, waarna de vliegtuigmaatschappij deze kosten aan jou moet vergoeden. Bewaar de bonnetjes dus goed! Tip: blijf wel reëel bij het boeken van een hotel. Boek bijvoorbeeld geen vijfsterrenresort, maar een net driesterrenhotel zoals het Mercure Hotel Schiphol Terminal, Ibis Amsterdam Airport of het Park Inn by Radisson Amsterdam Airport.

Voorbeeld: Rick en Lieke gaan op vakantie naar Atlanta om daar familie te bezoeken. Eenmaal ingecheckt op Schiphol krijgen ze te horen dat hun vlucht met Delta Airlines is geannuleerd. Delta Airlines regelt een vervangende vlucht voor Rick en Lieke, maar die vertrekt helaas pas de volgende dag. In dat geval hebben zij het recht om een hotelovernachting op Schiphol te boeken (tenzij Delta Airlines hun een hotel aanbiedt) en deze kosten te vergoeden bij de vliegtuigmaatschappij. Daarnaast hebben ze ook recht op de vergoeding van extra gemaakte kosten zoals het eten en drinken dat zij nuttigen tot het moment dat hun vervangende vlucht vertrekt. Als zij de bonnetjes goed bewaren, kunnen ze deze bij Delta Airlines vergoeden. Omdat hun vlucht valt binnen Verordening 261/2004 (vertrek vanuit EU-land) hebben ze ook recht op een vergoeding vanwege het tijdsverlies.

Jouw rechten bij een geannuleerde vlucht

In het geval van een vluchtannulering door de vliegtuigmaatschappij, heb je volgens Verordening 261/2004 de volgende rechten:

1. De vliegtuigmaatschappij
moet je kosteloos omboeken naar een vervangende vlucht. Als het alternatief
niet toereikend voor je is, mag je ook besluiten niet meer te gaan.

2. Als je
geen gebruik maakt van de vervangende vlucht, heb je recht op teruggave van je
ticketkosten.

3. Als de
vervangende vlucht niet toereikend is, maar je vindt zelf een andere vlucht
naar je eindbestemming die jou beter past, heb je ook recht op teruggave van de
ticketprijs van je oorspronkelijke vlucht. Daarbij moet de
vliegtuigmaatschappij de meerprijs voor het nieuwe ticket aan je vergoeden.

4. Let op:
als je met de vervangende vlucht eerder vertrekt of later aankomt ten opzichte
van je oorspronkelijke vlucht, dan kom je mogelijk in aanmerking voor een
vergoeding voor het tijdsverlies. Wist je dat deze vergoeding kan oplopen tot
€600 per persoon?

5. Als jouw
vervangende vlucht pas de volgende dag gaat, heb je zoals eerder aangegeven
recht op een hotelovernachting en recht op teruggave van andere extra gemaakte
kosten zoals eten, drinken en transport naar het hotel.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Vijf redenen voor een geannuleerde vlucht
Volgende blogartikel
Is het dragen van een mondkapje verplicht op Schiphol?
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding