Heb jij vorig jaar last gehad van vertraging of was je vlucht geannuleerd? Dan was je helaas niet de enige in Nederland. Het aantal vertraagde en geannuleerde vluchten laten in 2015 een stijging zien van 1,4%.
De incidenten* waarbij passagiers daadwerkelijk recht hebben op een compensatie, is gestegen met 2,7%. Alle Nederlandse vliegtuigmaatschappijen laten ook een stijging zien. De stijging van het aantal incidenten van het afgelopen jaar in Nederland, ligt in lijn met de sterke groei van het aantal vluchten van en naar Nederland. Op het moment dat er meer vluchten worden uitgevoerd, stijgt respectievelijk ook het aantal incidenten.
Stijging aantal incidenten
De stijging van het aantal incidenten is ook terug te zien bij de Nederlandse vliegtuigmaatschappijen. Opvallend is dat bij de Nederlandse vliegtuigmaatschappijen de incidenten waarbij passagiers recht hebben op een compensatie, minder hard is gestegen dan het totaal aantal incidenten in 2015. Het verschil is te verklaren door het vele slecht weer in Nederland. In het voorjaar van 2015 was er sprake van extreme wind, op 25 juli een zomerstorm en in november zware mist. Slechte weersomstandigheden worden gezien als een buitengewone omstandigheid. Om deze reden is de luchtvaartmaatschappij, volgens de EU Verordening 261/2004, niet verplicht om een financiële compensatie te geven aan de passagiers.
Prestatie luchtvaartmaatschappijen in 2015
Easyjet laat met 71,2% in verhouding de hoogste stijging zien in het aantal incidenten. In 2015 was dit omgerekend ongeveer één incident per dag. Bij KLM is het aantal incidenten in 2015 gestegen met 45,4%, dit betekent dat KLM gemiddeld acht incidenten per dag had. Transavia, Corendon en TUI laten in vergelijking met 2014, respectievelijk een minder grote stijging zien in het aantal incidenten. TUI heeft met 9,2%, de laagste stijging in het aantal incidenten laten zien. In 2015 ging het bij TUI om gemiddeld twee incidenten per week.
Bestemming
Als bestemming springt het vliegveld van Rome eruit. In mei was daar een grote brand in een terminal, in juli was het vliegveld korte tijd dicht vanwege een bosbrand in de buurt. Ook in zulke gevallen kunnen passagiers geen compensatie krijgen.
* Onder incidenten verstaan wij geannuleerde vluchten en vluchten met een vertraging van meer dan 3 uur.
Fotocredits: flickr.com
U kunt via bovenstaande knop wel een bericht achterlaten. Wij zullen uw bericht binnen drie werkdagen beantwoorden.
Op EUclaim.nl maken wij gebruik van cookies. Omdat wij uw privacy willen waarborgen en de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek aan onze website willen verbeteren, vinden wij het belangrijk dat u weet hoe en waarom deze cookies gebruikt worden. Lees hier ons cookiestatement.
Kies privacyvoorkeuren:
Functionele cookies & analytische cookies (noodzakelijk):De functionele cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Voorbeelden hiervan zijn cookies voor het inloggen in uw online dossier en het chatten met onze medewerkers. De analytische cookies worden gebruikt om beperkte, geanonimiseerde gegevens te verzamelen via Google Analytics, zoals het aantal bezoekers op de website.
Marketingcookies (optioneel):Via Google Analytics worden anoniem gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Ook worden deze cookies gebruikt om advertenties van EUclaim op websites van derden te laten zien.