Vliegen naar de olympische spelen in Sochi

Van 7 tot en met 23 februari vinden de Olympische winterspelen plaats in het Russische Sochi. Wat kunnen fans verwachten wanneer zij afreizen naar Sochi?

De ringen van de Olympische spelen

Sochi Airport is goed uitgerust. Er zijn 2 landingsbanen respectievelijk 2890 meter en 2200 meter lang. Beide banen zijn uitgerust met het zogeheten ILS. “Instrument Landing System”. Met dit systeem kan precisienadering van een landingsbaan worden uitgevoerd. Daarnaast beschikt de luchthaven over 39 parkingspots voor vliegtuigen waarbij enkele met een Aviobrug verbonden worden met de terminal. Sochi Airport is natuurlijk geen Schiphol, maar het is ook zeker geen kleine luchthaven zoals bijvoorbeeld Groningen.

Wat zijn de reismogelijkheden?

Reisorganisaties zullen voor Nederlandse fans chartervluchten aanbieden. De vluchttijd zal rond de 4 uur bedragen. Daarnaast is het mogelijk 3 x per week via Istanbul te vliegen. Vermoedelijk wordt de frequentie en capaciteit van lijndiensten opgevoerd gedurende de Olympische spelen. Daarnaast is het mogelijk meerdere keren per dag via de luchthavens in Moscow naar Sochi te vliegen. De Russische maatschappijen zetten voornamelijk Airbussen en Boeings in op deze route, dus je hoeft niet de vrezen om met een Tupolev, Ilyushin of Yak vliegtuig te vliegen. Echter is dit natuurlijk in Rusland geen garantie.

Turkse maatschappijen zijn voor Sochi erg in het voordeel. Aangezien er geen OPEN SKY verdrag bestaat tussen Rusland en Europa, zullen maatschappijen een vergunning “vijfde vrijheids vlucht” moeten aanvragen als zij als derde partij (land) willen vliegen. Dit klinkt ingewikkeld, maar met een voorbeeld zal het duidelijker worden.

Vijfde vrijheidsvlucht

Op de route Amsterdam – Sochi mogen alleen Russische en Nederlandse maatschappijen vliegen. Als een Turkse maatschappij deze vlucht wilt aanbieden, dan moeten zij toestemming aan alle Nederlandse en Russische maatschappijen vragen. De kans dat bijvoorbeeld transavia hiervoor toestemming gaat geven is heel erg klein, echter bij het blokkeren van toestemming moeten zij wel zelf de vlucht kunnen uitvoeren.

Om dit circus te omzeilen kan een Turkse maatschappij via Turkije vliegen met een tussenstop op een Turkse luchthaven. Ze voeren in dat geval geen vijfde vrijheidsvlucht uit en voorkomen een ingewikkeld vergunning systeem. Ze moeten wel even opletten dat ze het vluchtnummer wijzigen na landing in Turkije anders kan de vlucht nog steeds gezien worden als een rechtstreekse vlucht.    

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
SLM breidt haar vloot uit
Volgende blogartikel
Tweede kamer wil recht op vergoeding bij 3 uur vertraging handhaven
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding