Vliegen en de capaciteitsdruk op Schiphol

Het wordt steeds drukker op Amsterdam Schiphol Airport. Niet alleen op het gebied van passagiersaantallen, maar vooral als het om het aantal vluchten gaat. Sinds afgelopen zomer draait de Amsterdamse luchthaven op volle capaciteit.

vertrekhal 2 op schiphol met verkeerstoren op de achtergrond

De groei van Schiphol

In de jaren na de crisis is Schiphol in een rap tempo gegroeid. Steeds meer bestemmingen werden toegevoegd aan het vluchtschema waardoor Schiphol Amsterdam de positie van transferluchthaven in Europa bijna overnam van het volgeplande London Heathrow en Frankfurt. Afgelopen zomer heeft Schiphol bijna haar maximaal aantal te verwerken vluchten bereikt en is daarmee de capaciteitsdruk enorm toegenomen. Dit zorgde toen al voor de nodige drukte en problemen op de luchthaven. Passagiers stonden urenlang in de rij voor de security en sommigen misten zelfs hun vlucht door dit lange wachten.

De volle planning en uitbreiding van Lelystad Airport

Dat de groei van Schiphol problemen oplevert merk je aan alle kanten. Vliegtuigmaatschappijen bieden meer vluchten vanaf regionale luchthavens, zoals Eindhoven en Rotterdam, aan nu de belastingen op Schiphol omhooggaan, de concurrentie is namelijk groot. Vanuit de regering is er inmiddels besloten dat Lelystad Airport ontwikkeld moet worden tot nieuwe burgerluchthaven voor Europese vluchten en vakantiecharters. Iets waar veel Nederlanders het niet mee eens zijn vanwege de overlast die dit oplevert. Schiphol zou idealiter alleen gebruikt worden door KLM en langeafstandsvluchten van andere vliegtuigmaatschappijen. Andere vliegtuigmaatschappijen vinden dit oneerlijk en het debat over de toekomst van Schiphol steggelt voort.

Vluchtproblemen door overvol Schiphol

Waar drukte is komt vertraging voor. Schiphol is geen uitzondering op deze reden. Steeds meer vluchten raken kwetsbaar voor vertragingen of annuleringen als de planning op een vliegveld vol is. Mocht er iets onverwachts gebeuren zoals een technische storing of een storm dan hebben veel vluchten hier last van, wat weer langer problemen oplevert voor andere vluchten omdat alles opnieuw ingepland moet worden en er nauwelijks reserveruimte is. Maar ook een simpele vertraging van één vlucht heeft sneller een effect op andere vluchten omdat er een nieuw slot beschikbaar gesteld moet worden door de luchtverkeersleiding.

Ook als er extra maatregelen genomen moeten worden voor een vliegtuig de lucht in mag, zoals bij het de-icen in de winter het geval is, lopen vluchten sneller vertraging op. De wachtrij voor het de-icen is lang vanwege het grote aantal vluchten dat binnen één tijdsslot moet vertrekken. Gevolgen op een volgepland vliegveld zoals Schiphol en London Heathrow? De rest van de dag lopen de vertragingen op en vluchten moeten ertussenuit gehaald, ofwel geannuleerd, worden. Dit is te vergelijken met winterdienstregeling van de NS: Er gaan minder treinen rijden om de rest van het vervoer draaiende te houden.

Een volgepland Schiphol betekent dat je meer kans hebt op een vertraagde of geannuleerde vlucht.

Gevolgen van capaciteitsdruk Schiphol voor jou als passagier

Een volgepland Schiphol betekent dat je meer kans hebt op een vertraagde of geannuleerde vlucht. Vliegen vanaf een regionaal vliegveld, zoals Eindhoven of Rotterdam, is iets wat steeds meer vliegtuigmaatschappijen promoten. Dit heeft zeker voordelen voor jou als passagier: je hoeft minder lang van tevoren aanwezig te zijn op het vliegveld, hoeft minder lang te wachten en goedkoper of zelfs gratis parkeren. Daarentegen heeft het vliegen van een regionaal vliegveld ook zijn nadelen: er is minder technisch personeel en materieel voor handen en ze zijn vaak gebonden aan specifieke openingstijden.

Vlieg jij graag vanaf Schiphol of vind je het te druk worden? Deel het met ons in een reactie.

Vorig blogartikel
Vliegen naar de Olympische winterspelen in Pyeongchang
Volgende blogartikel
Wat zijn je rechten bij twee uur vertraging?

2
Geef een reactie

1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Carla van Ruiten

Op 25 november 2017 boekte ik via D-reizen een pakketreis voor 11 personen naar Kos voor de periode 18 augustus 2018. Vorige week ontving ik een bericht van het reisbureau dat Corendon het vertrek vanaf Schiphol wijzigt naar Maastricht vanwege de beperkte aantal slots die ze kregen. Een flinke domper omdat wij op slechts 15 minuten afstand van Schiphol wonen. Corendon wil ons compenseren door gratis parkeren aan te bieden en 25 euro p.p. Voor onkosten. Een gelijkwaardige accommodatie boeken in eenzelfde periode is al lastig en als het al mogelijk is minimaal 1.500 euro duurder. Kan Corendon zich er… Lees meer

Vragen? Chat of bel